رمزگشایی از ناپدید شدن ارز دارویی

۱۳۹۸/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۶۵۸
رمزگشایی از ناپدید شدن ارز دارویی

رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران و تعدادی از فعالان بخش خصوصی در صنعت دارویی کشور، با انتقاد از نامه رییس کل بانک مرکزی به رییس‌جمهور مبنی بر عدم انجام تعهدات ارزی برخی شرکت‌های دارویی توضیحاتی را ارایه دادند.

به گزارش تسنیم، محمود نجفی عرب در نشست خبری به منظور شفاف‌سازی موضوع اختصاص ارز دولتی به دارو با اشاره به موضوعات مطرح شده در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی و ارز دولتی این بخش اظهار کرد: متاسفانه در حوزه سلامت به ویژه در بخش دارو و تجهیزات پزشکی، موضوعاتی در سطح ملی مطرح شده و علاوه بر این موضوعات نیز تحریم‌های اخیر باعث شده تا کار در این حوزه پیچیده‌تر از گذشته شود و این درحالی است که شرکت‌های تولیدکننده دارو و صنعت داروسازی کشور از ابتدای انقلاب درخشش خیره‌کننده‌ای داشته و شاید این توفیقات را بتوان بی‌نظیر خواند. او با اشاره به ارایه برخی آمارهای نادرست از حوزه دارو گفت: متاسفانه برخی‌ها در تلاشند تا به بخش سلامت آسیب‌بزنند و آمارهای نادرستی را ارایه می‌دهند درحالی که ما معتقدیم اگر رانت، تخلف یا خلافی در این مجموعه رخ داده حتماً باید به این تخلفات رسیدگی و در مسیر قانونی با آنها برخورد شود ولی بعضاً مواردی مطرح می‌شود که بدون هیچ استنادی است.

رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از نامه رییس کل بانک مرکزی به رییس‌جمهوری مبنی بر عدم رفع تعهد ارزی برخی شرکت‌های داخلی بیان کرد: متاسفانه چندی پیش رییس کل بانک مرکزی در نامه‌ای به رییس‌جمهور، نام تعدادی شرکت‌های دارویی را ذکر کردند و مدعی شدند که این شرکت‌ها تعهدات ارزی خود را انجام نداده‌اند؛ این درحالی بود که این آمار درست نبود و بر اساس همین آمار، به نظر می‌رسد رییس‌جمهور هم ناراحت شدند و رییس دفتر ایشان این نامه را به وزیر بهداشت منعکس کرد. او با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی از همان ابتدا مخالف اختصاص ارز 4200 تومانی به همه بخش‌ها از جمله بخش دارود بود، در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تخصیص ارز 4200 تومانی، دارو در کشور گران شده است با رد هرگونه افزایش غیرمتعارف قیمت دارو در کشور گفت: یک نکته قابل توجه این است که ارز تخصیصی 4200 تومانی به داروهای وارداتی، همه هزینه‌ها را پوشش می‌دهد ولی برای داروهای تولید داخل، میزان ارزبری این تولیدات بین 20 تا 60 درصد است؛ این یعنی ارز دولتی تنها 20 تا 60 هزینه‌های تولید دارو را پوشش می‌دهد و سایر هزینه‌های تولید مثل سایر هزینه‌های کشور دچار تورم شده است.

نجفی عرب تاکید کرد: بررسی نرخ کلیت دارو در کشور نشان می‌دهد که هر ساله رشد قیمت دارو در کشور به نسبت سال قبل بیش از 13 درصد نبوده و هیچ افزایش غیرمتعارفی را در کلیت داروهای کشور نداشته‌ایم. او در پاسخ به این سوال که در صورت حذف ارز 4200 تومانی از صنعت دارویی کشور، قیمت‌ها چقدر افزایش می‌یابد گفت: این موضوع به شکل کاملاً دقیق قابل بررسی است ولی تصور و برآورد فعلی ما این است که با حذف ارز دولتی، به میزان 30 درصد بر قیمت فعلی دارو اضافه خواهد شد. رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه ما به هیچ‌وجه خواهان حذف سوبسید دارو و افزایش هزینه‌ها از جیب مردم نیستیم اضافه کرد: البته پیشنهاد ما این است ارز دولتی که به عنوان سوبسید به صنعت دارویی کشور داده می‌شود، به شکل دیگری در قالب پوشش‌های بیمه‌ای پرداخت شود تا پرداختی مردم بابت دارو، افزایش نیابد.

  هیچ ارز دارویی گم نشده ‌است

مدیرعامل شرکت داروسازی دانا که نام شرکتش در نامه رییس کل بانک مرکزی به رییس‌جمهور آمده بود نیز با اشاره به برخی مشکلات صنایع دارویی کشور گفت: صنعت داروسازی کشور همواره جزو افتخار ایران بوده و در شرایطی که برخی اقلام و کالاها همچون سیب‌زمینی و پیاز دچار کمبود می‌شود، هیچگاه شاید کمبود اساسی دارو در بازار نبودیم و بعضاً مثل هرکشور دیگری با کمبود در چند قلم محدود دارویی مواجه شده‌ایم. اما چندی پیش سوءتفاهمی پیش آمد و بعضی از روزنامه‌ها نیز عنوان کردند ارز دارویی گم شده است درحالی که اصلا چنین موضوعی صحت نداشت و شرکت ما بر اساس اسناد بانکی، 2.8 درصد تعهد ایفا نشده دارد و این درحالی است که طبق بخشنامه 28 خرداد ماه بانک مرکزی، فعالیت شرکت‌ها تا سقف 30 درصد تعهد ارزی ایفا نشده، بلامشکل است و بانک‌ها مجاز به همکاری با آنها هستند. احمد خازری با اشاره به تلاش فعالان این بخش برای تامین داروی مورد نیاز کشور در شرایط تحریمی و پیچیده شدن واردات داروی ساخته شده یا مواد اولیه مورد نیاز تولید دارو در کشور ادامه داد: پیش از تحریم‌ها نحوه واردات دارو به کشور اینگونه بود که بعد از شناسایی تولیدکننده خارجی، یک حساب ال‌سی بازگشایی می‌شد و ما 10 درصد سفارش خود را به حساب تولیدکننده واریز می‌کردیم و مابقی پول را بعد از تحویل کالا و در اقساط چند ماهه پرداخت می‌کردیم ولی با شروع تحریم‌ها نه تنها باید 100 درصد پول دارو را در زمان سفارش پرداخت کنیم، بلکه با مشکلات متعدد انتقال پول، خرید دارو، انتقال دارو و... به کشور مواجهیم. او گفت: متاسفانه فرایند انتقال ارز با توجه به تحریم‌ها دچار مشکلات فراوانی شده و در چین تنها یک بانک و در هند نیز تنها یک بانک حاضر به همکاری با ما است و در اروپا نیز هیچ بانکی با ما کار نمی‌کرد و به همین دلیل انتقال پول به‌شدت سخت و زمان‌بر شده است و حتی حمل داروی خریداری شده هم به‌شدت سخت و زمان‌بر شده چراکه هیچ شرکت حمل و نقل دریایی و هوایی حاضر به انتقال محموله‌های دارویی به ایران نیست و ما مجبوریم برای واردات دارو، مسیرهای جایگزینی را انتخاب کنیم. خازری مشکل نقدینگی و حتی ترخیص دارو از گمرکات و حتی مشکلات پس از ترخیص را بخشی از مشکلات واردات دارو در شرایط فعلی دانست و آمار منتشره درباره عدم ایفای تعهدات ارزی از سوی واردکنندگان دارو را غیرواقعی عنوان کرد.

 

ارسال نظر