اخبار

۱۳۹۸/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۵۷۱

الگوی نوینی برای مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها داریم

مسعود بنابیان، رییس کمیسیون مسوولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از برنامه‌ها، خط‌مشی و راهبردهای این کمیسیون در دوره جدید هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: این کمیسیون از دوره هشتم هیات نمایندگان اتاق ایران فعالیت خود را شروع کرده است ولی در دوره نهم برنامه‌های جدیدی را دنبال می‌کند.

بنابیان می‌گوید: مسوولیت اجتماعی بنگاه‌ها و حاکمیت شرکتی دو مفهوم جدید در عرصه بین‌المللی هستند؛ البته از سال 1960 در جهان مطرح‌شده ولی در ایران مبحث جدیدتری است. در دوره قبل در کمیسیون‌ها بیشتر بر جنبه ترویجی مسوولیت اجتماعی تاکید می‌شد، اما امروزه این مفهوم هم در ادبیات بخش خصوصی و هم در ادبیات دولت جا افتاده است.

بنابیان می‌گوید: اخیرا در آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران وزیر صنعت، معدن و تجارت از مسوولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی سخن گفت.

او ادامه می‌دهد: رییس اتاق ایران در ایام انتخابات روی مسوولیت اجتماعی تاکید داشت که در نخستین هیات نمایندگان در دوره نهم که در مشهد برگزار شد، 80 درصد اعضا به ماندگار شدن کمیسیون مسوولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی رأی مثبت دادند. این نشان می‌دهد که فراتر از هیات رییسه و دولت، تک‌تک اعضای هیات نمایندگان هم به مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها باور دارند و آن را برای جامعه، برای توسعه متوازن و برای گسترش عدالت مفید می‌دانند.

او ادامه می‌دهد: در دوره نهم هیات نمایندگان، این کمیسیون به دنبال الگوی نوینی است که لزوم مسوولیت اجتماعی بنگاه‌ها را در جامعه جا بیندازد. تا امروز مسوولیت اجتماعی بنگاه‌ها در قالب فقرزدایی تعریف می‌شد و برای همین توزیع کالا یا مدرسه‌سازی، رسیدگی به کودکان و زنان بدسرپرست یا بی‌سرپرست از اولویت‌های این کمیسیون بود.

او ادامه می‌دهد: ما باید، دید خود را فراتر از این آسیب‌ها ببریم؛ ما در شرایط حاضر به‌غیراز فقر ملموس و مادی فقر را در حوزه‌های دیگر هم داریم مانند فقر فرهنگی، فقر مدیریتی، فقر آموزشی و تربیتی و فقر نیروی انسانی متخصص. این موارد می‌تواند در ذیل مسوولیت اجتماعی بنگاه‌ها هم تعریف شود و البته همه اینها جزو مشکلات توسعه متوازن است.

بنابیان معتقد است: در حوزه حاکمیت شرکتی هم ما نمی‌دانیم که از کدام شرکت‌ها باید حمایت کنیم یا از کدام حمایت نکنیم؛ برای همین سوخت سرمایه داریم.

او ادامه می‌دهد: شرکت‌های ما کوچک و خانوادگی است، اینها به منابع بانکی وابسته هستند و به بورس و بازار سرمایه وارد نمی‌شوند که این موارد منشأ خیلی از فسادها در کشور هستند.

او تاکید می‌کند: اینکه هر روز پرونده فساد کلفت‌تر می‌شود به دلیل این است که ما تابه‌حال رتبه‌بندی نداشتیم؛ به مسوولیت بنگاه‌ها توجه نشد و نقش رتبه‌بندی را در شفافیت نادیده گرفته‌ایم.

او می‌گوید: یکی از اجزای حاکمیت شرکتی رتبه‌بندی است؛ با رتبه‌بندی می‌توان به شفافیت عملکرد بنگاه‌ها کمک کرد. مثلاً در حوزه کارت بازرگانی کسی که امسال کارت بازرگانی گرفته با کسی که پنجاه سال است کارت بازرگانی دارد، تفاوت خاصی ندارد.

به گفته بنابیان، با رتبه‌بندی می‌توانیم در تسهیلات و حمایت‌ها، مسائل گمرکی و مالیاتی هم از برندها حمایت کنیم و هم عملکرد همه بنگاه‌ها شفاف باشد. عدم شفافیت کلید فساد در همه حوزه‌ها است.

بنابیان تصریح می‌کند: ما در کنار مسوولیت ترویجی و آموزشی کمیسیون باید وارد بحث‌های اجرایی و راهبردی شویم چرا که کلید توسعه متوازن در مفهوم حاکمیت شرکتی و مسوولیت اجتماعی نهفته است.

استفاده از بستر بورس کالا برای تسهیل در تجارت با قطر

عدنان موسی‌پور رییس اتاق مشترک ایران و قطر درباره وضع تجارت ایران و قطر اظهار کرد: هم‌اکنون شرایط تجارت با قطر بسیار سخت شده است. البته ترجیح میدهم که در این خصوص صحبت  نکنم.

رییس اتاق مشترک ایران و قطر ادامه داد: هم‌اکنون محدودیت‌ها درخصوص تجارت ایران و عراق از جمله محدودیت‌های پولی و بانکی و... در این امر بیشتر شده است که امیدواریم به زودی این موضوع مرتفع شود.

به گفته موسی پور، هم‌اکنون تحریم‌های موجود در کشور باعث شده که آثار تحریمی را در کشور‌های همسایه شاهد باشیم.

گفتنی است تجارت مدرن در بستر‌های الکترونیکی و شفاف در بازار‌های دنیا رایج است و ما نیز می‌توانیم از بستر و مکانیزم‌های بورس کالا برای تسهیل تجارت با قطر استفاده کنیم.

برای کم اثر کردن فشار تحریم‌ها، ۲ فعالیت باید انجام شود، یکی در داخل کشور و دیگری در خارج از مرزها. در حوزه صادرات و به‌خصوص در مورد قطر تا زمانی که قیدوبند‌ها بیشتر شود و قوانین جدیدی آن هم بدون درک شرایط تحریم اعمال کنیم، مشکلی حل نخواهدشد. به عنوان نمونه می‌توان به «پیمان‌سپاری ارزی» اشاره کرد که هیچ تأثیری در صادرات نداشت و باعث کاهش آن شد.

 

ارسال نظر