اخبار

۱۳۹۸/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۴۷۸

شرایط تجارت با قطر  سخت شد

خبرگزاری فارس | رییس اتاق مشترک ایران و قطر گفت: تجارت با قطر بسیار سخت شده و اقدام خاصی از سوی دولت برای توسعه تجارت دیده نمی‌شود. عدنان موسی‌پور درباره وضعیت تجارت بین دو کشور ایران و قطر گفت: تجارت با قطر بسیار سخت شده است و تا زمانی که برخی مشکلات تجارت بین‌المللی حل نشود به نظر می‌رسد این وضعیت ادامه داشته باشد. رییس اتاق مشترک ایران و قطر افزود: شرایط تجارت با قطر بسیار سخت است و روز به روز هم سخت‌تر می‌شود و تجار تمام توان و نیروی شخصی خود را برای ادامه تجارت با این کشور به کار گرفته‌اند در حالی که در این شرایط هیچ حمایتی هم از صادرکنندگان نمی‌شود. وی در پاسخ به اینکه با توجه به تاکید دولت بر توسعه تجارت با 15 کشور همسایه آیا حمایتی از سوی دولت برای توسعه تجارت با این کشور انجام می‌شود؟ اظهار کرد: اقدام خاصی از سوی دولت مشاهده نمی‌شود و تجارت با این کشور روند کاهشی دارد.

قیمت رب گوجه‌فرنگی کاهش می‌یابد

شاتا | سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مکلف شد با توجه به کاهش نرخ گوجه‌فرنگی نسبت به اصلاح نرخ رب گوجه‌فرنگی اقدام و قیمت اصلاحی در سامانه ۱۲۴ اطلاع‌رسانی شود. ستاد تنظیم بازار با توجه به کاهش قیمت گوجه‌فرنگی و به منظور جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان و از بین رفتن انگیزه تولید این محصول در سال‌های آتی، سازمان مرکزی تعاون روستایی را مکلف کرد نسبت به خرید حمایتی گوجه‌فرنگی در قالب‌ساز و کارهای تعریف شده برای آن سازمان اقدام کند. سقف قیمت تعیین شده ۱۱۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم تحویل درب مراکز خرید است و پیش‌بینی شده است، سازمان تعاون روستایی با عقد قرارداد با کارخانجات رب‌سازی نسبت به فروش گوجه‌فرنگی خریداری شده یا فرآوری آن اقدام کند. همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف به تأمین و اختصاص منابع مورد نیاز برای اجرای طرح فوق از طریق بانک‌های عامل هستند. بر اساس این گزارش، عملیات خرید حمایتی با قیمت مصوب تا زمان تعدیل و تثبیت قیمت به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی ادامه خواهد داشت. سازمان حمایت مکلف به محاسبه هزینه‌های تبعی اجرای طرح برای تأمین هزینه‌های مذکور از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور است. بر اساس این گزارش مقرر شد، دفتر مقررات صادرات و واردات با دعوت از سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو نسبت به تعریف استانداردهای مورد نیاز برای صادرات رب گوجه‌فرنگی در قالب نوع بسته‌بندی، احجام بسته‌بندی و... اقدام تا مقدمات لازم برای صدور مجوز صادرات رب گوجه‌فرنگی در احجام بالاتر از ۳ و ۵ کیلوگرمی فراهم شود.

ساز و کار دریافت پول صادرات برق و  گاز به عراق

خبرگزاری تسنیم | دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق جزییاتی از نحوه پرداخت پول صادرات برق و گاز ایران به عراق را تشریح کرد و از واریز این پول به یک حساب بانکی در عراق خبر داد که قرار است برای واردات اقلام غیرتحریمی به‌کار گرفته شود. سید حمید حسینی با اشاره به توافق انجام‌گرفته میان بانک مرکزی دو کشور ایران و عراق و وزارت خارجه، برای یک سازوکار مالی برای پرداخت پول حاصل از صادرات گاز و برق ایران به عراق اظهار کرد: در توافق انجام‌گرفته مقرر شد تا پول حاصل از صادرات گاز و برق ایران به عراق در یک حساب بانکی در بانک TBI عراق متمرکز شده و با استفاده از این حساب، اقلام مورد نیاز کشور خریداری شود. حسینی گفت: این سازوکار تنها برای اقلام و کالاهای غیرتحریمی است و با توجه به اینکه بانک TBI عراق، تنها بانکی است که توانایی بازگشایی ال‌سی و خریدهای خارجی را دارد و از سوی دیگر زیرنظر موسسه JPMorgan امریکا قرار دارد و بعد از حضور امریکایی‌ها در عراق، مدیریت اجرایی این بانک در اختیار امریکایی‌ها قرار گرفت، نمی‌شود انتظار بیشتری از این بانک داشت. او درباره میزان پولی که به‌ازای صادرات گاز و برق ایران در حساب TBI عراق قرار دارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود 4 تا 5 میلیارد دلار پولی که بخشی از آن پول صادرات برق و گاز کشورمان به عراق است و بخشی دیگر، مبالغی از مطالبات قبلی ایران در عراق را شامل می‌شود در این حساب قرار می‌گیرد که این رقم حدوداً معادل هزینه ارزی یک‌سوم نیازهای کشور برای تأمین کالاهای اساسی است.

کاهش ۱۵ درصدی نرخ کالاهای خرازی

اتاق اصناف ایران | رییس اتحادیه خرازی فروشان تهران از کاهش ۱۵ درصدی نرخ کالاهای خرازی به دلیل رکود اقتصادی خبر داد. سیدحسین دکمه‌چی با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات برخی از کالاهای صنف خرازی باعث شده تا برای جبران کسری بازار کالاها از طریق قاچاق واردات شود، افزود: در برخی از کالاهای صنف خرازی (سوزن، سنجاق، لوازم آرایشی) تولید داخلی نداریم و زمانی که واردات این کالاها نیز ممنوع شود به ناچار کالای قاچاق جایگزین می‌گردد. او درباره لوازم خرازی اظهار کرد: اتحادیه خرازی دارای ۱۲۴۰ رسته صنفی است که انواع وسایل خرازی تا انواع لوازم آرایشی و بهداشتی و عطریات، شال و روسری، لباس زیرمردانه، زنانه و بچه‎گانه، انواع تریکو و البسه بافتنی کاموا، چتر، زیورآلات، بدلیجات زینتی، پتو و حوله، اسباب‌بازی و لوازم بهداشتی کودک را تحت پوشش قرار می‌دهد.

 

ارسال نظر