اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۳۰ - ۰۲:۰۱:۵۴
کد خبر: ۱۵۱۲۲۴

ثبات ارزی و صاحبان صنایع آرامش نسبی به بازار ارز بازگشته است؛ حسین سلیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران در این زمینه می‌گوید: بالاخره ابزارهای مدیریتی برای مهار نوسان بازار به‌درستی مورداستفاده قرارگرفت و بازار ارز با آرامشی نسبی روبروست که این وضعیت می‌تواند در تزریق آرامش به دیگر بازارها نیز موثر واقع شود. او می‌گوید: در شرایط جدید اقتصادی فعالان اقتصادی باید برای سرپا نگه‌داشتن بنگاه‌های خود کاری بکنند؛ اگرچه تلاطم در بازار ارز به تصمیم نادرست بانک مرکزی برمی‌گردد، ولی حالا که ثبات به بازار ارز برگشته باید صاحبان صنایع به فکر چاره باشند. او در پاسخ به اینکه چه باید بکنند؟ ادامه می‌دهد: نیاز ارزی کشوری مشخص است؛ فروش نفت کاهش‌یافته است؛ کالاهایی که بتوانند ارز خود را تهیه کنند کمترین مشکل را در اقتصاد دارند. عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: صنایع در این دوره باید حتماً هدف صادراتی داشته باشند؛ بازارهای هدف خود را بشناسند و حتماً بر حوزه صادرات سرمایه‌گذاری و تمرکز کنند. صنایع باید به سمت تولید کالای صادراتی بروند چراکه رقابت باعث بقا است. در شرایط جدید اقتصادی که خیلی از بنگاه‌های اقتصادی با مشکل بقا مواجه هستند، چگونه می‌توان به رقابت فکر کرد؟ او پاسخ می‌دهد: گروهی از صنایع در کشور وجود دارند که مشکلات کمتری در حوزه کاری خود دارند؛ این صنایع کالاهای خود را صادر می‌کنند و نیاز ارزی خود را تأمین می‌کنند. سلیمی تاکید می‌کند: در شرایط حاضر آنچه مبنای کار است و ریشه همه مشکلات به آن برمی‌گردد چند نرخی بودن ارز است؛ دولت باید تک‌نرخی کردن ارز را مورد توجه قرار دهد؛ در این صورت صادرکننده می‌تواند پیش‌بینی کند که کالای خود را با چه نرخی باید صادر کنند؛ چه برنامه و راهبردی در پیش گیرد و چگونه برای اهداف بلندمدت خود برنامه‌ریزی کنند. او می‌گوید: اگرچه در شرایط حاضر ثبات نسبی به بازار ارز بازگشته است؛ ولی نباید انتظار داشت که تلاطم چندین ماهه با یک ماه ثبات به فراموشی سپرده شود. سلیمی معتقد است: هنوز فعالان اقتصادی به بازار و ثبات نسبی آن خوش‌بین نیستند و نمی‌توانند روی آن برنامه‌ریزی بادوام و بلندمدت داشته باشند. هنوز فعالان اقتصادی امیدواری به ادامه ثبات در بازار ندارند اما اگر این ثبات ادامه یابد حتماً ارز هم به سمت تک‌نرخی شدن پیش می‌رود و در این صورت رویه‌های تولیدی به سمت آرامش حرکت خواهد کرد. او ادامه می‌دهد: اگرچه خیلی از صنایع در کشور به سمت ورشکستگی پیش رفته ولی برخی از صنایع هنوز سرپا هستند و صادرات دارند. دولت باید از صنایع با نرخ اشتغال‌زایی بالا حمایت کند. اما صنایع بیمار با حمایت و تسهیلات مالی نمی‌توانند خود را از ورشکستگی نجات دهند. او تاکید می‌کند: اگر این ثبات نرخ ارز ادامه داشته باشد می‌توان به آینده اقتصاد کشور و کنترل تورم امیدوار باشیم. باید به این توجه داشت که کنترل تورم و رونق اقتصادی در گرو ثبات بازار ارز است. ارزی‌که می‌خواهید به‌ واردات

دهید،به‌تولید  بدهید در پی اظهارات مدیرعامل اتحادیه

تاکسیرانی‌های شهری کشور در خصوص واردات ون برای جایگزینی ون‌های فرسوده در حال تردد در کشور، مشاور انجمن خودروسازان ایران گفت: با توجه به شیرینی واردات، برخی واردات را به تولید داخل ترجیح می‌دهند اما بهتر است هزینه‌ای که قرار است صرف واردات شود به تولیدکننده داخلی اختصاص دهند تا شعار رونق تولید محقق شود.

اخیرا مرتضی ضامنی - مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور - اعلام کرد: ۱۳ هزار دستگاه ون در کشور در حال تردد هستند که ۱۰۰ درصد این ناوگان فرسوده بوده و نیاز به بازسازی دارد. از این تعداد ون 7هزار دستگاه در تهران و باقی در سایر کلان‌شهرهایی همچون تبریز و اصفهان در حال تردد هستند که با توجه به اینکه در کشور کارخانه تولید ون نداریم، راه‌حل این مشکل، واردات ون است.

در این رابطه داود میرخانی رشتی - مشاور انجمن خودروسازان ایران - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: واردات همیشه با خود «نقل و نبات» نیز داشته است و در واقع همیشه شیرینی داشته است. از پیش از انقلاب نیز همه طرفدار واردات بوده و علاقه‌ به تولید نداشتند؛ چراکه واردات همیشه  «لقمه چربی» بوده است.

وی افزود: در ایران سال‌ها است که تولید ون وجود دارد اما لازمه این تولید، وجود خریدار است که عمدتا سازمان‌هایی همچون تاکسیرانی، اتوبوسرانی و... هستند که آنها نیز به دنبال واردات هستند. اما نکته مهم اینجاست که آیا ارزی برای واردات وجود دارد!؟ اگر ارز و سرمایه وجود دارد به تولیدکنندگان داخلی اختصاص یابد، آن هم در سالی که به عنوان «رونق تولید» مزین شده است.

مشاور انجمن خودروسازان ایران اظهار کرد: اگر ارز هم برای واردات داریم و می‌خواهیم واردات انجام داده و جایگزین خودروی فرسوده کنیم؛ باید بدانیم که اولویت با اختصاص این ارز به خودروساز و تولیدکننده است تا در داخل تولید کنند.

وی خاطرنشان کرد: البته باید بدانیم که برخی نیز به دنبال این هستند که واردات خودروهای دست دوم را رواج دهند؛ چراکه معتقدند تولید در داخل مصرف ارزی بیشتری نسبت به واردات دارد و باید از خارج، اتوبوس، ون و خودروی

دست دوم وارد کنیم.

 

ارسال نظر