اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۰۳۴

قیمت لوازم‌التحریر  ۲ برابر شد

ایسنا| رییس انجمن تولیدکنندگان نوشت‌افزار کشور با اشاره به افزایش قیمت دلار و محصولات پتروشیمی و افزایش حقوق و دستمزد نسبت به سال گذشته، از دو برابر شدن قیمت لوازم‌التحریر خبر داد. محمودرضا صنعتکار با بیان اینکه بخشی از ارز دولتی به جای تولیدکنندگان واقعی به رانت‌کاران و واردکنندگان صوری تخصیص یافت، افزود: حتی اگر ارز نیمایی دریافت می‌کردیم قیمت آن تقریبا سه برابر قیمت ارزی بود که در سال گذشته دریافت کرده بودیم. او با بیان اینکه ۲۰ تا ۲۵ درصد مواد اولیه در صنعت لوازم‌التحریر وارداتی است، ‌اظهار کرد: درصد بیشتری از مواد اولیه این صنعت مربوط به پتروشیمی است که قیمت آنها نسبت به سال گذشته سه برابر شده است. از طرف دیگر عرضه مواد اولیه پتروشیمی در بورس محدود است و در زمان عرضه نیز به مزایده گذاشته می‌شود و کسی که بیشترین قیمت را پیشنهاد بدهد، می‌تواند آن محصول را بخرد. رییس انجمن تولیدکنندگان نوشت‌افزار کشور افزود: تولیدکنندگان لوازم‌التحریر نقدینگی کافی برای خرید مواد اولیه مورد نیاز یک سال خود را ندارند و اگر در زمان عرضه این مواد در بورس موفق به خرید نشوند، با توجه به اینکه زمان عرضه کالا در بورس مشخص نیست، مجبور هستند مواد اولیه را با اختلاف قیمت ۱۵ تا ۲۰ درصد از بازار آزاد تهیه کنند. او همچنین با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت طی دو سال اخیر از صنایع حمایت کرد، سایر سازمان‌ها از جمله بانک مرکزی، بیمه و دارایی را به عنوان ترمز صنعت توصیف کرد.

ایران آخرین اقتصاد دست‌نخورده جهان

اتاق تهران| عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: انواع فاکتورهایی که نسبت به عدم اطمینان از شرایط اقتصادی در کشور ما وجود دارد، باعث شده که نه سرمایه‌گذار داخلی و نه خارجی تمایل چندانی به حضور در بازار ایران نداشته باشد. علیرضا کلاهی عنوان کرد: بعد از امضای توافق هسته‌ای و برجام با موج گسترده‌ای از تقاضای شرکت‌های بزرگ و صاحب برند رو به رو بودیم که تمایل شدیدی به حضور در ایران و سرمایه‌گذاری داشتند و بررسی‌هایشان برای ورود به بازار ایران را نیز شروع کرده بودند. این برندها و شرکت‌های بزرگ معتقد بودند که ایران آخرین اقتصاد بزرگ دست نخورده جهان است.

خرید و فروش رمز ارزها در داخل ممنوع است

شاتا| مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت بیان کرد: موضوع استخراج رمز ارزها که معروف‌ترین آنها بیت‌کوین است، عملاً به عنوان یک واحد تولید صنعتی در آیین‌نامه اجرایی دولت تصویب شده است. کیوان گردان گفت: وزارت نیرو دستورالعمل نحوه تامین برق و چگونگی محاسبه آن را برای استخراج بیت‌کوین یا سایر رمز ارزها مصوب و ابلاغ خواهد کرد.  وی با اشاره به نظر بانک مرکزی در خصوص خرید و فروش رمز ارزها، بیان کرد: از نظر بانک مرکزی خرید و فروش رمز ارزها در داخل کشور ممنوع است و رمز ارزها یک کالای صادراتی در واقع محسوب می‌شوند که باید از طریق صادرات به فروش برسند و میزان ارز به دست آمده از صادرات نیز در سامانه نیما به ثبت برسد.

مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص موضوع تجهیزات پزشکی نیز گفت: سالانه ۲.۵ میلیارد دلار گردش مالی تجهیزات پزشکی به کشور است و یکی از حوزه‌هایی که برای ساخت داخل باید پایلوت شود، همین حوزه تجهیزات پزشکی است که موضوع شناسایی نیازها و تجهیزات برای داخلی‌سازی را در دستور کار داریم.

جمع‌آوری آب‌معدنی‌‌ ۵۰هزار تومانی از فروشگاه‌ها

تسنیم|نایب‌رییس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بیان اینکه عرضه برخی کالاهای لوکس با قیمت‌های بسیار بالا، ذهن مردم را مشوش می‌کند، از جمع‌آوری آب‌معدنی‌های فرانسوی ۵۰ هزار تومانی که در برخی فروشگاه‌ها عرضه می‌شد، خبر داد. منصور عالی‌پور در واکنش به عرضه محصولات لوکس خارجی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای که مشابه داخل دارند، گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای مجاز نیستند، کالاهای لوکسی که وارداتشان به کشور ممنوع است را عرضه کنند و در 95 درصد فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کالاهای لوکس مجاز هم عرضه نمی‌شود اما با توجه به سلیقه مشتریان، برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تلاش می‌کنند تا نیازهای این دسته از مشتریان خود را برآورده کنند. او اضافه کرد: البته با توجه به اینکه اکنون قدرت تولید محصولات در داخل کشور افزایش یافته و عمده محصولات مورد نیاز در داخل تامین می‌شود، تلاش شده تا از محصولات داخلی حمایت شود. عالی‌پور در واکنش به مجاز بودن فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای عرضه برخی محصولات لوکس و گران‌قیمت همچون شیرهای طعم‌دار وارداتی از کشورهای عربی نیز گفت: با توجه به شرایط اقتصادی امروز، ما نسبت به عرضه این محصولات حساسیت ویژه‌ای داریم و در مواردی نسبت به جمع‌آوری چنین کالاهایی از فروشگاه‌ها اقدام کرده‌ایم؛ به عنوان مثال زمانی که با عرضه آب‌معدنی با برند خاص یک شرکت فرانسوی مواجه شدیم که با قیمت 50 هزار تومان عرضه می‌شد، به سرعت تذکرات لازم را برای جمع‌آوری آن دادیم چراکه با وجود برندهای قدرتمند داخلی، دلیلی برای عرضه این برند خارجی وجود ندارد.

 

 

ارسال نظر