اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۹۴۷

افزایش قیمت ۲۰ درصدی مواد شوینده

رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران از افزایش ۲۰ تا ۲۵درصدی قیمت مواد شوینده در دو ماه اخیر نسبت به سال گذشته خبر داد و علت آن را رشد قیمت مواد اولیه، افزایش حقوق کارگران و تغییر ارز تخصیص داده شده به مواد اولیه وارداتی از ارز دولتی به نیمایی، عنوان کرد. بختیار علم‌بیگی اظهار کرد: با آغاز سال جدید قیمت مواد اولیه و حقوق کارگران افزایش داشته که به تبع آن هزینه‌های تولید نیز افزایش یافته است. به گفته وی، تولیدکنندگان مواد شوینده در سال گذشته از ارز دولتی استفاده می‌کردند، اما امسال برای تامین مواد اولیه وارداتی خود از ارز نیمایی استفاده می‌کنند. رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران با بیان افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز این صنعت از سوی شرکت‌های دولتی، از افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت مواد شوینده خبر داد و گفت که این افزایش قیمت از بعد از ماه رمضان اعمال شده است.

وی با بیان اینکه محصولات شوینده از قیمت‌گذاری معاف هستند، اظهار کرد: اما انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران نظارت می‌کند که تولیدکنندگان قیمت‌ها را به صورت بی‌رویه افزایش ندهند.

مشکلی در تولید لوازم خانگی نداریم

رییس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان صوت و تصویر کشور درباره توان تولیدی کشور در تولید لوازم خانگی، اظهار کرد: خوشبختانه توان تولیدی کشور نسبت به گذشته خیلی خوب است و شرایط تولید افزایش یافته است. علیرضا موسوی مجد رییس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان صوت و تصویر کشور درباره توان کشور در تولید لوازم خانگی، اظهار کرد: خوشبختانه توان تولیدی کشور نسبت به گذشته خیلی خوب است و شرایط تولید افزایش یافته است.

 او درباره تکنولوژی موردنیاز لوازم خانگی، بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان با توجه به تحریم‌ها در حوزه بومی‌سازی حرکت می‌کنند و خوشبختانه وابستگی نسبت به گذشته کمتر شده است؛ تکنولوژی موردنیاز برای تولید یخچال، تلویزیون، جاروبرقی و غیره در کشور موجود است و تولیدکنندگان به راحتی می‌توانند نیاز تولید را از داخل تامین کنند. موسوی مجد با اشاره به التهابات در بازار لوازم خانگی گفت: خوشبختانه التهابات گذشته در بازار کم شده و هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد؛ تولید لوازم خانگی در کشور باعث کاهش قیمت و در نتیجه بازار به یک ثبات مثبت رسیده است.

 رییس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان صوت و تصویر کشور درباره تولید مثبت لوازم خانگی، گفت: خوشبختانه در همه حوزه‌ها ساختار خوبی داریم و توانستیم یخچال، لباسشویی و ... خوبی تولید کنیم. او تشریح کرد: با توجه به شرایط به وجود آمده در ۶ ماه آینده بازنگری خوبی در حوزه صوت و تصویر و لوازم خانگی خواهد شد و به امید خدا برای شب عید مشکلی در تولید لوازم خانگی نخواهیم داشت. موسوی مجد با بیان اینکه لوازم خانگی با ثبات مثبتی روبرو شده است، گفت: اگر تولید‌کننده بتواند با تمام ظرفیت خود لوازم خانگی تولید کند، مسلماً قیمت کاهش و به ثبات خواهد رسید؛ امیدواریم همچنان تولید افزایش یابد و کمبود‌هایی که وجود دارد جبران شود.

مرغداران متهم اصلی گرانی مرغ هستند

مهدی یوسف خانی رییس اتحادیه پرنده و ماهی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۱ هزار، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۱۴ هزار و ۶۰۰، توزیع درب واحد‌های صنفی ۱۴ هزار و ۸۰۰ و در خرده فروشی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی با اشاره به اینکه مرغداران مسوول گرانی مرغ هستند، افزود: ستاد تنظیم بازار براساس قیمت تمام شده تولید، نرخ مصوب هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را ۸ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ ۱۲هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرده است که مرغداران به بهانه افزایش تلفات، کاهش وزن‌گیری لاشه و نوسان هزینه‌های تولید با نرخ‌های بالاتر اقدام به عرضه محصول در بازار می‌کنند.

یوسف خانی با اشاره به اینکه نرخ‌های فعلی بازار را قبول ندارم، بیان کرد: با وجود آنکه نهاده‌های دامی با ارز دولتی در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد، اما قیمت‌های مصوب را قبول ندارند و همچنان بر عرضه مرغ بالاتر از نرخ مصوب اصرار می‌ورزند.

رییس اتحادیه پرنده و ماهی قیمت مرغ در بازار را پیش‌بینی کرد و گفت: تا زمانیکه عرضه مرغ افزایش نیابد، مرغداران مرغ تولیدی را با نرخ‌های دلخواه در بازار عرضه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه انتقاد مرغداران نسبت به نرخ مصوب قابل قبول نیست، افزود: با توجه به آنکه افزایش تلفات و کاهش وزن‌گیری لاشه در نرخ مصوب مرغ لحاظ شده است، اما مرغداران به سبب کمبود تولید، مرغ را با نرخ‌های بالایی به کشتارگاه‌ها عرضه می‌کنند. رییس اتحادیه پرنده و ماهی در پایان با اشاره به اینکه ملاک اصناف در خصوص مرغ قیمت مصوب است نه فاکتور خرید، تصریح کرد: مرغداران مرغ زنده را با قیمتی بیش از قیمت مصوب به کشتارگاه هاعرضه می‌کنند و واحد‌هایی که مرغ را به قیمت گران خریداری و عرضه می‌کنند، با جریمه بازرسان اصناف و تعزیرات مواجه می‌شوند.

 

 

ارسال نظر