ثمره تصمیمات اشتباه ارزی چه بود؟

۱۳۹۸/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۶۹۲

نایب‌رییس مجمع واردات فراتر از اینکه سیاست‌های شتاب‌زده را عامل اساسی رواج کارت‌های بازرگانی یک‌بارمصرف یا اجاره‌ای بداند، دلیل اصلی رواج کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف یا اجاره‌ای را ساختار کلان اقتصادی کشور عنوان و تاکید کرد: تا زمانی که اقتصادی سوبسیدی و رانتی حاکم بر فضای اقتصادی باشد و تصمیم‌های مرتبط با فضای کسب‌وکار بدون مشورت با بخش خصوصی اخذ شود، بدیهی است که فرصت برای سودجویی عده‌ای خاص ایجاد خواهد شد.

سیامک پیر بابایی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران درباره تاثیر سیاست‌های شتاب‌زده پس از افزایش نرخ ارز در باز شدن راه تخلف‌ها گفت: تاثیر این سیاست‌ها بر بروز تخلف بسیار زیاد بوده است. گرچه کمیته ارزی اتاق ایران از فروردین‌ماه پارسال که دولت سیاست‌های ارزی خود را اعلام کرد، به روش‌های مختلف، نظرات کارشناسی خود را بیان کرد اما متأسفانه آنچه خواسته کمیته ارزی اتاق ایران و بخش خصوصی در طول سال 97 بود با یک سال تأخیر اجرا شد. در صورتی که اگر از همان زمان به خواسته‌های بخش خصوصی توجه می‌شد، مشکلات امروز پیش نمی‌آمد یا حداقل تاثیر آن کمتر بود.

او درباره تأثیر کارت بازرگانی بر نحوه وصول مالیات و شفافیت عنوان کرد: این‌ یک فرض انحرافی است که کارت بازرگانی در اخذ مالیات و همچنین جلوگیری از فرارهای مالیاتی موثر واقع شود. پایه‌های وصول مالیاتی باید بر اساس زیرساخت‌های دیگری قرار داده شود و در هیچ کجای دنیا نمی‌بینیم که کارت بازرگانی به عنوان ابزار وصول مالیات در نظر گرفته شود.

نایب‌رییس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران در دوره هشتم؛ معتقد است تا زمانی که «اقتصاد مبتنی بر عرضه وتقاضا» و «غیردستوری» جایگزین ساختار اقتصادی فعلی نشود، فرصت سودجویی و سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی برای عده‌ای خاص وجود خواهد داشت.

 

ارسال نظر