اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۰۷۸

مهار نقدینگی مهم‌تر از حذف صفر از پول ملی

اتاق ایران| عضو هیات رییسه اتاق ایران حذف چهار صفر از پول ملی را در شرایط کنونی کشور کاری بیهوده و تصمیمی عجولانه دانسته  و گفت: دولت کارهای اقتصادی مهم‌تری نسبت به حذف صفر از پول ملی دارد که باید به آنها بپردازد تا با مساعد شدن وضعیت کلان اقتصاد، زمینه برای اصلاحاتی نظیر حذف صفر از پول ملی نیز مهیا شود. کیوان کاشفی با بیان اینکه این کار در شرایط کنونی کشور کاری بسیار عبث است زیرا شرایط اقتصادی کشور و جامعه اکنون اصلاً مناسب چنین کاری نیست، افزود: این کار اگرچه به‌خودی‌خود کار بدی نیست اما جامعه کشور اکنون برای پذیرش حذف صفر از پول ملی به اجماع نرسیده است. به گفته او، این کار ممکن است، اثرات مثبتی مانند بهبود حساب‌های مالی را نیز به همراه داشته باشد؛ با وجود این، نمی‌توان پیامدهای منفی این اقدام مانند هزینه زیاد موردنیاز برای تعویض پول کشور و... را نیز نادیده گرفت. کاشفی اضافه کرد: از سوی دیگر حذف چهار صفر از پول ملی هیچ تأثیری بر بهبود قدرت خرید مردم نخواهد داشت و حتی ممکن است در ابتدای امر به دلیل شرایطی که در گرد کردن ارقام خرد به سمت بالا رخ می‌دهد به افزایش قیمت‌ها نیز تا حدودی دامن بزند. او با اشاره به اینکه مجموع این موارد نشان می‌دهد که این تصمیم بسیار عجولانه است، ابراز امیدواری کرد که مجلس شورای اسلامی بررسی جامع‌تری روی این لایحه انجام دهد. امروز دولت کارهای اقتصادی مهم‌تری دارد که باید به آن بپردازد که مهم‌ترین آن کنترل نقدینگی افسارگسیخته در کشور است. رییس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه رشد روزانه نقدینگی در ایران از مرز هزار میلیارد تومان گذشته است، گفت: این میزان رشد نقدینگی زمینه‌ساز تورم 40 تا 50 درصدی در کشور است.

بی‌تفاوتی قیمت گوشی تلفن همراه به کاهش نرخ ارز

ایسنا| رییس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، گوشی، تلفن همراه و لوازم جانبی با اشاره به اینکه هنوز قیمت تلفن همراه با کاهش قیمت ارز روند نزولی به خود نگرفته است، گفت: بازار تلفن همراه نیاز به افزایش عرضه محصول دارد و شرایط به گونه‌ای است که قدرت انتخاب مصرف‌کنندگان کاهش یافته است. ابراهیم درستی اظهار کرد: بازار تلفن همراه نسبت به گذشته در شرایط بهتری به سر می‌برد؛ اما بارها اعلام شده که اگر واردکننده بتواند سهم بازار را تأمین کند، مشکلات بازار حل خواهد شد که در کنار واردکنندگان و نمایندگی‌ها پیشنهاد شده، واحدهای صنفی دارای جواز کسب به واردات و تأمین نیاز بازار ورود کنند. متأسفانه عرضه تلفن همراه از سوی شرکت‌ها و واحدهای صنفی به صورت اجباری و سبد کالا شده و شرایط را به سمتی سوق داده که مصرف‌کننده نهایی آن‌چنان قدرت انتخاب برای خرید ندارد. او عنوان کرد: اکنون واردکننده سود ۱۷ تا ۱۸ درصدی برای عرضه محصولات در نظر گرفته که اگر واردکننده میزان سود خود را کاهش دهد، تأثیر قابل توجهی در کاهش قیمت تمام شده محصولات خواهد داشت.

اقامت موقت در ازای سرمایه‌گذاری

ایرنا| رییس اتاق مشترک ایران وافغانستان اعلام کرد: طرح جدید سرمایه‌گذاری در برابر اقامت در ایران بیشتر برای افغان‌هایی جذاب است که مدت اقامت آنها در ایران رو به اتمام بوده و وضعیت مالی مناسبی هم دارند. بنابراین آنها رقم ۲۵۰ هزار دلار را در بانک سرمایه‌گذاری می‌کنند تا مدت اقامتشان پنج سال تمدید شود. حسین سلیمی اظهار کرد: این طرح برای شهروندان افغان مساله تازه‌ای نیست؛ چنانچه پیشتر هم به آنها به ازای ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری یا مشارکت در طرح‌ها، اقامت موقت داده می‌شد. او با اشاره به طرح‌های مشابه در کشورهای دیگر ادامه داد: ترکیه نیز به ازای ۲۵۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری در این کشور به فرد اقامت دایم می‌دهد، طبیعی است که سرمایه‌گذاری در کشوری که اقامت دایم می‌دهد، مطلوب‌تر است و این موضوع قدرت رقابت ایران را در جذب سرمایه خارجی کاهش می‌دهد.

اکسپو دوبی سکو  پرتاب صادرات

ایلنا| رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات گفت: با توجه به تغییر رفتار بازرگانان و فعالان اقتصادی کشورهای حوزه خلیج فارس به نظر می‌رسد، سایر کشورهای منطقه نیز به این نتیجه رسیده‌اند؛ کشوری که شمال خلیج فارس و دریا عمان را در اختیار دارد، راه ارتباطی به آسیای میانه و قفقاز است و یک بازار ۸۰ میلیونی دارد را نمی‌توان نادیده گرفت. فرشید فرزانگان درباره آخرین وضعیت تجارت بین دو کشور گفت: به نظر می‌رسد، این روزها فضا نسبت به گذشته بهتر شده و حاکمان امارات به این واقعیت رسیده‌اند که نمی‌توانند کشوری با ظرفیت ایران را از معاملات و معادلات اقتصادی منطقه حذف کنند و راهی جز تعامل ندارند. او ادامه داد: علاوه بر اخباری که در حوزه تعاملات مالی منتشر شده، سخت‌گیری‌های دولت امارات در دیگر حوزه‌ها نیز کاهش داشته است. فرزانگان با اشاره به نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ که در فرودین ماه سال آینده در دوبی برگزار می‌شود، گفت: اکسپو بزرگ‌ترین رویداد نمایشگاه جهان است که جمعیتی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند و با توجه به اینکه در وضعیت پیش آمده برای اقتصاد کشور، صادرات بهترین راه برای خروج از رکود است؛ بنابراین این نمایشگاه بهترین فرصت برای ارایه توانمندی‌های کشور است. باید توجه داشت که منطقه خلیج فارس بیشترین حجم واردات مواد غذایی در جهان را دارد .

 

ارسال نظر