دیدگاه

۱۳۹۸/۰۵/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۰۷۷

اصناف مقصر گرانی مرغ نیستند

رییس اتاق اصناف تهران می‌گوید که گرانی و کمبود مرغ ارتباطی با اصناف ندارد و واحدهای توزیعی تنها رابط تولیدکننده و مصرف‌کننده هستند. در این میان مشخص نیست در نهایت مسوولیت گرانی یک‌باره قیمت مرغ با کدام بخش است!؟ قاسم نوده‌فراهانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هفته گذشته قیمت مرغ دستخوش تغییر شد که در این زمینه باید تاکید شود، اصناف در زمینه عرضه گوشت مرغ تنها توزیع‌کننده هستند و قیمت و میزان عرضه با توجه به هزینه نهایی تولید، خرید و حجم در اختیار قرار داده شده به واحدهای توزیعی، مشخص می‌شود. صنوف توزیعی اگر مرغ در اختیار داشته باشند، عرضه خواهند کرد و اگر از سوی واحدهای تولیدی و دستگاه‌های مرتبط مرغ در اختیار آنها قرار داده نشود، نمی‌توانند عرضه‌ای داشته باشند. او  گفت: واحدهای سوپرمارکتی طبق قانون تنها اجازه عرضه محصولاتی همچون گوشت، فرآورده‌های پروتئینی و میوه را، به صورت بسته‌بندی شده دارند. اما اگر محصولات به صورت باز و کیلویی عرضه شود، واحد صنفی مرتکب تخلف شده و طبق قانون فعالیت آن تداخل صنفی است.

کاهش تقاضا برای پوشاک سفارشی‌دوز

رییس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان با اشاره به اینکه بازار با کمبود پارچه و مواد اولیه مواجه نیست، گفت: بازار پیراهن برای ماه محرم آمادگی کامل دارد و این در حالی است که در سال‌های اخیر حجم تقاضا برای پیراهن سفارشی به‌شدت کاهش یافته و از تعداد واحدهای سفارشی‌دوزی کاسته شده است. حسین آقاکوچکی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی که دارای شرایط اقتصادی مناسبی هستند و توان آن را دارند، در مراحل تهیه مواد اولیه، تولید، فروش و بازگشت پول؛ هزینه‌های خود را مدیریت کنند،  در شرایط فعلی بازار وضعیت مناسبی دارند اما هرچه توان واحدها در مدیریت هزینه‌های جاری و پرداخت حق و حقوق دولت و کارگر کمتر باشد، حال و احوال نامناسبی دارند.

او ادامه داد: با توجه به سابقه بازار، کسب‌وکار واحدهای تولیدی و توزیعی پیراهن در شش ماهه اول سال نسبت به شش ماهه دوم سال بهتر است و بازار با توجه به مناسبت‌های فصلی و  آیینی، از سه ماه جلوتر کار تولید و از دو ماه زودتر کار تأمین و عرضه پیراهن را آغاز می‌کند.

پلمب ۱۶ دکه و اغذیه فروشی در خیابان ۳۰ تیر تهران

رییس اتحادیه صنف اغذیه‌فروشان و مواد غذایی تهران با اشاره به غیرقانونی بودن فعالیت کانکس‌ها و دکه‌های اغذیه فروشی در خیابان 30 تیر به دلیل عدم دارا بودن جواز بهداشتی و مجوز فعالیت، از درخواست این اتحادیه برای پلمب 16 دکه و اغذیه فروشی در این خیابان به پلیس اماکن خبر داد. اسدالله احمدی شهریور در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به غیرمجاز بودن فعالیت 16 دکه و کانکس فروش اغذیه در خیابان 30 تیر تهران اظهار کرد: طبق ماده 12 قانون فعالیت صنفی، فعالیت در تمامی صنوف نیازمند اخذ مجوزهای لازم است ولی کانکس‌ها و دکه‌هایی که در حاشیه خیابان 30 تیر فعال هستند با وجود گذشت زمان زیادی از فعالیتشان و وعده مسوولان شهرداری، مجوزهای لازم را اخذ نکردند. او گفت: این در حالی است که فعالیت این دکه‌ها و کانکس‌ها مرتبط با خوراکی و اغذیه شهروندان است و از همین رو اهمیت بالایی دارد و   برای سلامت شهروندان، فاکتورهای بهداشتی سخت‌گیرانه‌ای تعریف شده است و واحدهایی که بتوانند این شاخص‌ها را رعایت کنند قادر به اخذ مجوز بهداشت خواهند بود.

مواد اولیه صنایع سلولزی در هفت تپه سوزانده می‌شود

رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی گفت: برای تامین مواد اولیه و خمیر کاغذ به خارج از کشور وابسته‌ایم اما در جنوب کشور و در نیشکر هفت تپه منبع غنی‌ای از مواد اولیه وجود دارد که متاسفانه سوزانده می‌شود. به گزارش تسنیم، معاون دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صمت در گفت‌وگو با شبکه خبر با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر دولت در این حوزه دخالتی نداشته و همه از بخش خصوصی به فعالیت مشغولند، گفت: حدود 500 واحد صنعتی در این حوزه به فعالیت مشغول به کارند. علی‌محمد اسفندیاری با اشاره به خودکفا شدن نیاز بازار به کاغذ «تیشو» که از خمیر چوب یا خمیر کاغذ بازیافت تولید می‌شود، اظهار کرد: این کاغذ جزو مواد اولیه صنعت سلولزی و بهداشتی است. در سال 92 حدود 50 هزار تن تولید داخل و 87 هزار تن واردات این کاغذ بوده است اما امروزه کل نیاز کشور را می‌توانیم تولید کنیم. در سال گذشته 10 هزار تن هم صادرات این محصول بوده است. هرکشوری که محصولات بهداشتی را بیشتر تولید و مصرف کند به عنوان کشوری توسعه یافته محسوب می‌شود. علی‌محمد اسفندیاری درباره مشکل وثیقه 35 درصدی درخواستی بانک از واردکنندگان مواد اولیه توضیح داد: باید با بانک مرکزی همکاری بیشتری داشته باشیم. مکاتباتی با بانک مرکزی صورت گرفته است تا تولید‌کننده مجبور به پرداخت وثیقه 35 درصدی به‌صورت نقد نباشد. او افزود: تاکنون بیشتر  از الیاف مزارع نیشکر جنوب و مراکز صنعتی هفت تپه برای تولید کاغذ چاپ و تحریر استفاده می‌شده است. اسفندیاری  گفت: می‌توان سرمایه‌گذاران را به سمت تولید صنایع سلولزی بهداشتی سوق داد و رونق بیشتری در این حوزه و تامین محصولات بهداشتی کشور ایجاد کرد. رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی نیز گفت: اغلب تولیدکنندگان کشور از جمله فعالان صنعت سلولوزی بهداشتی که به سلامت جامعه ارتباط مستقیم دارد حمایت نمی‌شود. عباس فصیح  گفت: جابه‌جایی پول، وثیقه 30 درصدی به بانک‌ها برای حواله کردن ارز و ترخیص گمرک مواد اولیه سلولز یا خمیر از دیگر مشکلات این صنف است.

 

ارسال نظر