اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۰۹ - ۰۰:۴۸:۴۹
کد خبر: ۱۴۹۸۱۴

معادن هماتیت جنوب کشور فعال می‌شود

رییس انجمن سنگ آهن ایران از برنامه‌ریزی برای ایجاد پنج کنسرسیوم معدنی خبر داد و گفت: باتوجه به وجود معادن هماتیت کم عیار در جنوب ایران، می‌توان بخشی از تولید فولاد را در آینده به این معادن واگذار کرد. مهرداد اکبریان اظهار کرد: در نظر داریم در شورای هماهنگی احیا و فعال‌سازی معادن کوچک، حدود ۵ کنسرسیوم معدنی ایجاد کنیم. وی یکی از اثرات مثبت تشکیل شورای هماهنگی را تبدیل معدن‌داری از کار انفرادی به یک کار جمعی عنوان کرد و گفت: در ایران قسمت عمده تولید سنگ آهن برعهده شرکت‌های بزرگ است. این در حالی است که پروانه‌های بسیاری برای معادن کوچک و متوسط صادر شده و با فعالسازی این معادن ممکن است مقیاس آنها نیز تغییر و حتی کلونی معدنی تشکیل شود. رییس انجمن سنگ آهن همچنین خاطرنشان کرد که رونق بازار می‌تواند تاثیر مستقیم بر سرمایه‌گذاری داشته باشد. اکبریان در ادامه با بیان اینکه معادن هماتیت کم عیار در استان‌های فارس و هرمزگان شناسایی، بازرسی و ظرفیت‌سنجی شده، اظهار کرد: باتوجه به معادن هماتیت کم عیار در جنوب ایران، می‌توان بخشی از تولید فولاد را در آینده به این معادن واگذار کرد. وی افزود: می‌توانیم امکان سنجی ایجاد کارخانه‌های کنسانتره را در قالب کنسرسیوم واحدهای معدنی هماتیت در استان هرمزگان انجام دهیم. در استان کردستان نیز در نظر داریم در آینده پتاسیل‌های معدنی را که در حال حاضر به دلایل مختلفی همچون نبود سرمایه و تجهیزات کارگاه و نبود بازار هدف مشخص و فعال نیستند را  شناسایی کنیم.

زیان 1300 تومانی مرغداران در فروش هر کیلو تخم‌مرغ

ناصر نبی‌پور رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران از ثبات نرخ تخم‌مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم‌اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری ۶ هزار و ۲۰۰ تا ۶ هزار و ۴۰۰ تومان است. وی نرخ مصوب هر کیلو تخم‌مرغ را ۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: این در حالی است که به سبب مازاد عرضه نسبت به تقاضا همچنان با نرخ مصوب فاصله داریم.  نبی پور ادامه داد: با توجه به افزایش عرضه نسبت به تقاضا در فصل گرما، مرغداران در فروش هر کیلو تخم‌مرغ با نرخ مصوب دولتی حداقل یک هزار و ۳۰۰ تومان زیان می‌کنند که با احتساب تولید روزانه ۲۸۰۰ تن تخم‌مرغ، مرغداران‌متحمل زیان سنگینی در سه ماهه ابتدای سال شدند. این مقام مسوول با اشاره به اینکه مشکلات حمل و نقل مرتفع نشده است، بیان کرد: هم‌اکنون حداقل کرایه حمل هر تن نهاده‌های دامی۲۶۶ هزار تومان است، در حالی که سال گذشته ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تومان بود.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در توزیع نهاده‌های دامی نیست، افزود: این در حالی است که نوسان کرایه‌های حمل و نقل، مرغداران را به سبب افزایش هزینه‌های تولید با چالش جدی روبرو کرده است. رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی تخم‌مرغ بیان کرد: با توجه به آنکه قیمت کنونی تخم‌مرغ در بازار بالای ۶ هزار تومان است، از این رو مرغداران تمایلی به فروش تخم‌مرغ با نرخ ۵ هزار و ۵۰۰ تومان به پشتیبانی امور دام ندارند. به گفته نبی‌پور، هم‌اکنون صادرات تخم‌مرغ کماکان به صورت قاچاق در حال انجام است. این مقام مسوول در پایان درباره آخرین وضعیت صادرات تخم‌مرغ تصریح کرد: براساس آمار ۶ هزار و ۴۰۰ تا ۶ هزار و ۵۰۰ تن تخم‌مرغ ظرف یک ماه و نیم گذشته صادر شد که این میزان در برابر مازاد تولید ماهانه ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار و ۸۰۰ تن رقم چندانی نیست.

۹۸ درصد معادن کشور کوچک و متوسط هستند

بهرام شکوری رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: براساس تحلیل‌های بانک جهانی در سال ۲۰۱۷ از هر ۵ شغل ۴ شغل متعلق به معادن کوچک و متوسط است. وی ادامه داد: هم‌اکنون ۹۸ درصد از معادن کشور به معادن کوچک و متوسط اختصاص دارد که عمده آنها با مدیریت بخش خصوصی اداره می‌شود. رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: در اروپا ۹۹ درصد بنگاه های اقتصادی را کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند. شکوری تصریح کرد: بروکراسی های اداری نیز می‌تواند سرعت اجرای طرح احیا معادن را کاهش دهد خوشبختانه وزارت صنعت، معدن و تجارت اتاق فکری با کارگروه‌های مختلف تشکیل داده است که یکی از این کارگروه‌ها متعلق به معدن است. وی گفت: خانه معدن از ابتدای طرح راه‌اندازی معادن کوچک و متوسط، آمادگی خود را برای حمایت همه‌جانبه از این پروژه ملی اعلام کرد. در این زمینه تفاهم نامه‌هایی برای احیای معادن کوچک در بهمن ۹۶ بین تشکل‌های معدنی به امضا رسید که از جمله آنها می‌توان به تفاهم‌نامه خانه معدن و انجمن سنگ آهن ایران اشاره کرد که انجمن سنگ آهن ایران واحد‌های واجد شرایط دریافت کمک یا نیازمند سرمایه‌گذاری را شناسایی کرد. رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: هم‌اکنون علاوه بر بررسی مسائل مرتبط با معادن کوچک و چاره‌اندیشی برای حل مسائل اینگونه معادن توسط خانه معدن ایران، به عنوان حاکم بین معدنکار و سرمایه‌گذار در این طرح فعالیت می‌کنیم.

 

ارسال نظر