بازار سرمایه باید جایگزین بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری شود

۱۳۹۸/۰۵/۰۹ - ۰۰:۴۸:۱۵
کد خبر: ۱۴۹۸۱۳

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه عمده سرمایه‌گذاری‌ها در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته از طریق بازار سرمایه صورت می‌گیرد گفت: سهم بازار سرمایه ایران در این خصوص تنها ۱۰ درصد بوده و ۹۰ درصد تامین سرمایه‌گذاری‌ها از مجرای نظام بانکی انجام می‌گیرد. یحیی آل‌اسحاق با انتقاد از بانک محوری بودن اقتصاد ایران گفت: بانک‌ها در همه کشورها نقش جدی در تولید و رونق اقتصاد دارند اما دوز و اندازه این نقش در کشور ما بیش از حد است.

آل‌اسحاق با بیان اینکه عمده سرمایه‌گذاری‌ها در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته در بازار سرمایه صورت می‌گیرد افزود: عمده سرمایه‌گذاری کشورها از بازار سرمایه تامین می‌شود اما سهم بازار سرمایه ایران در این خصوص تنها 10 درصد بوده و 90 درصد تامین سرمایه‌گذاری‌ها از مجرای نظام بانکی انجام می‌گیرد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق همچنین مطرح کرد: در نگاه اول، قوانین و مقررات مانع سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه محسوب می‌شوند اما در یک پله جلوتر، در می‌یابیم که مشکل اصلی در بخش تولید و بازدهی آن در بازار سرمایه و سهام است.

این کارشناس اقتصادی در توضیح بیشتر این مطلب گفت: بازده سرمایه‌گذاری در بخش تولید و مشکلات و نارسایی‌های آن کمکی به بهبود فضای بازار سرمایه نکرده است. از طرف دیگر فضای راحت‌تر یعنی نظام بانکی با سود تضمین شده و ریسک کمتر و خرید و فروش پولی رونق را از بازار سرمایه گرفته است.

آل اسحاق تدوین صحیح قوانین و مقررات، ساماندهی نوع رفتار در بازار سرمایه و شرایط تولید را از جمله شرایط رونق بازار سرمایه و جذب سرمایه‌های مردم به سوی این بازار عنوان کرد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق همچنین با انتقاد از تنوع زیاد قوانین و نهادهای تامین مالی در بازار سرمایه، دانش کم و ضعف قوانین و مقررات نهاد قانونگذاری در این حوزه گفت: مجلس باید تخصصی‌تر به این موضوع ورود کرده و ابتکار و دانش جدیدتری را به کار گیرد. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز باید درخصوص روش‌های تامین سرمایه کوتاه‌مدت و بلندمدت یک کار مطالعاتی و تحقیقاتی انجام دهد و با شناسایی سیستم‌ها و روش‌های رایج در دنیا به تصویب قوانین لازم کمک کند.

 

ارسال نظر