اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۷۲۵

پیش‌فروش خودروهای خارجی کلاهبرداری است

فارس| دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه پیش‌فروش خودروهای خارجی کلاهبرداری است، گفت: مردم فریب شرکت‌های متخلف را نخورند. اگر شرکتی نسبت به پیش‌فروش خودروهای خارجی اقدام کند، مرتکب کار خلاف شده است. مهدی دادفر اظهار کرد: فقط شرکت کرمان‌ خودرو که پس از 16 مرداد سال گذشته از طریق گشایش LC و با مجوز ثبت سفارش نسبت به واردات خودرو اقدام کرده بود، حالا در حال ترخیص 2 هزار دستگاه آزرا 2019 است که پیش‌فروش این خودروها مانعی ندارد. در حال حاضر فقط فروش فوری با تحویل 20 تا 30 روزه قانونی است و در غیر این‌ صورت امکان تحویل خودرو بابت پیش‌فروش فراهم نیست و خریداران متضرر خواهند شد. او در مورد بحث‌های مطرح‌شده مبنی بر واردات 125 هزار دستگاه خودروی خارجی با رانت یک خانواده و با اظهارنامه جعلی که اخیراً از سوی رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس مطرح شده بود نیز گفت: سالانه حداکثر 75 هزار دستگاه خودرو توسط 40 نمایندگی به کشور وارد شده و فقط در سال 91 به واردات 100 هزار دستگاهی رسیدیم. مجموع واردات خودرو در 10 سال قبل به 800 هزار دستگاه هم نمی‌رسد. در این شرایط چطور ممکن است یک‌باره 125 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شود؟ این موضوع واقعیت ندارد و احتمالا اطلاعات اشتباه باعث اعلام این مطلب شده است.

واردات کود و سموم کشاورزی هم تحریم است

ایسنا| رییس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران اعلام کرد: برخلاف آن چیزی که مبنی بر عدم تحریم کالاهای بشردوستانه از سوی مقامات امریکایی گفته می‌شود، برای واردات و تامین کود و سموم مورد نیاز بخش کشاورزی با مشکل انتقال ارز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات روبرو هستیم. محمدمهدی حسینی یزدی اظهار کرد: پس از تحریم‌های یکجانبه امریکا، اخباری از سوی مقامات این کشور منتشر شد مبنی بر اینکه واردات کالاهای بشردوستانه همچون دارو و غذا به ایران تحریم نشده است، اما در حال حاضر برای واردات این محصولات نیز با مشکل انتقال ارز مواجه هستیم. او افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که بر سر راه واردات این محصولات وجود دارد این است که در شرایط تحریم کنونی، کارگزاران خارجی تا ۱۵ درصد قیمت‌هایشان را بالا برده‌اند، در این زمینه هم مشکلاتی بیشتری به وجود آمده و ناشی از همین تحریم‌ها است. از سوی دیگر شرکت‌های واسطه‌ای نیز پس از تحریم‌ها و اعمال فشارهای امریکا، نرخ خود را به صورت تحمیل شده به واردکنندگان ایرانی تا ۳۰ درصد افزایش داده‌اند که این مشکلات در شرایط کنونی بیشتر شده است و همین مسائل سبب می‌شود واردات کود و سموم کشاورزی با مشکلاتی روبرو شود.

قیمت صادراتی مرغ کیلویی ۲۲ هزار تومان است

تسنیم| مدیرکل تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه قیمت مصوب عرضه مرغ گرم برای مصرف‌کننده ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان است، گفت: قیمت صادراتی مرغ حدود ۲ دلار یعنی حدود ۲۲ هزار تومان است. محمدرضا کلامی در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره توزیع مرغ افزود: بازار یک کالا زمانی تعادل خود را حفظ می‌کند که مقادیر عرضه کمتر از تقاضا نباشد یا کمی بالاتر باشد. از بهمن پارسال مصوب کردیم که ماهیانه 125 میلیون قطعه جوجه‌ریزی شود تا تعادل بازار آن دچار نوسان نشود. او عنوان کرد: بر اساس آمار، این نبود تعادل عرضه به واسطه کاهش عرضه است که گرمازدگی از جمله علل آن است. تاکید کردیم جوجه‌ریزی در مرداد نباید از 125 میلیون قطعه کمتر باشد. کلامی با بیان اینکه در شرایط تحریم، باید تکیه بر صادرات غیر نفتی داشته باشیم، افزود: به علت اینکه قیمت صادراتی مرغ حدود 2 دلار یعنی حدود 22 هزار تومان است، این موضوع بر بازار داخل اثر دارد بنابراین مصوب کردیم کارگروه مرتبط، عوارض صادراتی را برقرار کند تا صادرات، موجب افزایش قیمت غیرمتعارف در داخل نشود. او درباره چرایی صادرات مرغ‌هایی که نهاده‌های آنها با نرخ ارز دولتی تغذیه شده است نیز گفت: منعی برای صادرات مرغ نداریم اما تاکید کارگروه تنظیم بازار بر این است کالاهایی مانند مرغ که بخشی از نهاده‌های تولید آن با نرخ ارز 4 هزار و 200 تومانی است باید فاصله قیمت در عدد صادراتی محاسبه شود تا رانت مربوط حذف شود و تصمیم کارگروه تنظیم بازار هم در همین راستا است.

تجارت ایران و هند به ۱۷ میلیارد دلار رسید

تسنیم| تجارت بین ایران و هند در ۲۰۱۸، ۱۷ میلیارد دلار بود که ۲۴ درصد افزایش نسبت به ۲۰۱۷ داشته است. طبق گفته علی چگینی، سفیر ایران در هند، تجارت بین ایران و هند در 2018، 17 میلیارد دلار بود که 24 درصد افزایش نسبت به 2017 داشته است. صادرات ایران به هند 13.36 میلیارد دلار بود که 2.6 درصد کل واردات هند را طی این دوره زمانی تشکیل می‌داد. صادرات هند به ایران 3.3 میلیارد دلار بود که یک درصد کل صادرات هند بوده است. به گفته علی چگینی، ایران پانزدهمین شریک بزرگ تجاری هند در 2018 بوده است.

 

ارسال نظر