کاهش تولید تایر ناشی از مشکلات تامین و انتقال ارز است

۱۳۹۸/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۷۲۴

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران با اشاره به کاهش حدود ۲۲ درصدی تولید تایر در بهار ۹۸ نسبت به مدت مشابه پارسال، گفت: این کاهش بطور عمده ناشی از موضوع تامین و انتقال ارز است که کارخانجات تولیدی را با مشکلاتی مواجه کرده است.

مصطفی تنها در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: ارز، پس از طی روند طولانی تخصیص، باید به فروشندگان خارجی مواد اولیه و کالاها منتقل شود اما مشکل یاد شده موجب تاخیر در وصول به موقع مواد اولیه می‌شود که در نتیجه وقفه‌هایی بین اتمام موجودی انبارها و رسیدن موجودی‌های جدید ایجاد می‌شود. این وقفه‌ها سبب می‌شود تا کارخانجات برای تامین مواد اولیه مورد نیاز به بازار آزاد مراجعه کنند که در آن، قیمت‌ها بی‌حساب و کتاب است.او بطور نمونه گفت: آمارها حاکی از ورود نزدیک به ۹۰ هزار تن کائوچو به کشور است، در حالی که مصرف کل صنایع کشور حدود ۷۰ هزار تن است و باید مازاد وجود داشته باشد، اما عده‌ای دست به احتکار آن زده‌اند. بطور معمول ارز مورد نیاز واردکنندگان مواد اولیه، با آن ارزی که بانک مرکزی در اختیار قرار می‌دهد همخوانی نداشته و همین موضوع هزینه ۱۶ تا ۱۷ درصدی تبدیل ارز به واردکنندگان تحمیل می‌کند.

تنها، از مشکلات بارگیری مواد و تجهیزات مورد نیاز به مقصد ایران هم یاد کرد و گفت: به دلیل تحریم‌ها، کشتی از هند، چین و کره جنوبی به مقصد ایران برای انتقال موارد اولیه و تجهیزات کمتر یافت می‌شود. ‌اغلب مواد اولیه وارداتی این صنعت با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود، اما بابت ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز که گران قیمت نیز هستند، ارز نیمایی تعلق می‌گیرد. همین مساله سبب شده تا در عمل کارخانجات و تولیدکنندگان قادر به جایگزینی ماشین آلات نباشند، زیرا باید به سامانه نیما مراجعه کنند که ارز در این سامانه قیمت بالایی دارد.

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران وضع کنونی تولید در کارخانجات تایرسازی را عادی عنوان کرد و یادآور شد: ‌سال گذشته در همین زمان، کمبود تایرهای باری و اتوبوسی اعتراضاتی را در سطح کشور به دنبال داشت و پس از آن بود که مسوولان اجازه واردات این نوع از تایرها را با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی صادر کردند. هرچند این تصمیم سبب شد تا انبارهای کشور از انواع تایر پر شود و حتی بسیاری رانندگان چند حلقه تایر اضافی در منازل و انبارهایشان نگه دارند، اما مشکلاتی نیز به همراه داشت. او بیان کرد: با آزاد شدن واردات تایر سنگین، همه ضوابط و مقررات موجود در این زمینه نیز برداشته شد که از جمله آنها استاندارد اتحادیه اروپا و استاندارد «دی. او. تی» (DOT) بود و در نتیجه زمینه برای ورود تایرهای بی‌کیفیت و بی‌هویت به کشور فراهم شد. DOT استانداردی است که انجمن حمل و نقل امریکا برای تولیدکنندگان لاستیک تنظیم کرده است.تنها ادامه داد: ‌این در حالی است که در گذشته، فقط واردکنندگان مجاز به واردات اقدام می‌کردند و صادرکنندگان نیز ملزم به داشتن نمایندگی در کشورمان بودند و در قبال محصولات خود مسوولیت حقوقی داشتند.او بیان کرد: کیفیت و کارآمدی تایرهای یاد شده، همچنین قیمت آنها به هیچ عنوان مشخص نیست، اما با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده‌اند و هر کس به صرف داشتن کارت بازرگانی می‌توانست به واردات آنها اقدام کند. اکنون انتظار می‌رود مسوولان امر، نظمی به واردات تایرهای سنگین به کشور بدهند و مقررات و استانداردهای گذشته را بازگردانند که مسوولیت آن نیز با ستاد تنظیم بازار است.

 

 

ارسال نظر