دور جدید همکاری مینسک و تهران

۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۰۰:۵۵:۴۰
کد خبر: ۱۴۹۵۱۶
دور جدید همکاری  مینسک  و تهران

اتاق تهران با توجه به مشکلات تحریمی که باعث کاهش مراودات تجاری با کشورها به ویژه کشورهای اروپایی شده است تلاش دارد با پتانسیل‌های مغفول اروپایی مشکلات تجاری را کاهش دهد. در همین راستا هیات تجاری از سوی اتاق تهران به بلاروس اعزام شده است و در این سفر با فعالان بخش خصوصی و مقامات اقتصادی بلاروس، رییس اتاق بازرگانی و صنایع بلاروس، معاونین وزیر صنعت و معاون وزیر کشاورزی بلاروس دیدار کردند. در این سفر مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه ایران و بلاروس، با امکانات و پتانسیل‌‌های فراوان در بسیاری از موارد مکمل یکدیگر هستند و ‌می‌توانند روابط گسترده‌تر و متنوع‌تری با یکدیگر داشته باشند، ادامه داد: متاسفانه در سال گذشته، حجم روابط دوجانبه کاهش یافته که این حجم روابط ‌می‌تواند به عنوان یک هدف تجاری تا یک میلیارد دلار نیز افزایش پیدا کند، حال آنکه با توجه به امکانات دو کشور، تحقق این هدف، دور از انتظار نیست. از این رو باید موانعی را که موجب کندی رشد مبادلات تجاری دو کشور شده است، از میان برداشت. خوانساری فقدان مکانیزم نقل و انتقال پولی و بانکی را مانعی برای تجارت دو کشور توصیف کرد و گفت: در هیات تجاری اتاق تهران، روسا و مدیران دو بانک خصوصی ایرانی حضور دارند که امیدوارم با مذاکره با همتایان خود بتوانند این مسائل را بررسی و در راه توسعه و تسهیل مراودات گام‌‌های خوبی بردارند. خوانساری در ادامه از تمایل شرکت‌‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری در بلاروس و خرید ماشین‌آلات از این کشور سخن گفت و اینکه در صورت اقدام به این سرمایه‌گذاری یا خرید کالا از بلاروس، مشخص نیست مبادلات بانکی چگونه باید انجام بگیرد؟

او همچنین توقف پرواز مستقیم ایران و بلاروس از حدود سه سال گذشته را نیز به عنوان یکی از چالش‌‌های گسترش ارتباطات تجاری عنوان کرد. رییس اتاق تهران در ادامه، افزایش همکاری‌‌های تجاری و اقتصادی را از طریق تهاتر کالا ممکن دانست و همچنین با اشاره به الحاق ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و منطقه تجارت آزاد گفت: به موجب این تفاهمنامه 137 قلم کالا از تعرفه ترجیهی برخوردار خواهد شد و این امکان ‌می‌تواند حجم تجارت ایران و این اتحادیه را افزایش دهد. در عین حال، توسعه ترانزیت از شرق به غرب با ورود به بازار بلاروس امکان‌پذیر خواهد بود.

او سپس ابراز امیدواری کرد که مذاکرات فعالان اقتصادی ایران و بلاروس، منجر به افزایش همکاری‌‌های تجاری و اقتصادی دو کشور شود.

  کمیسیون مشترک ،ماه آینده برگزار می‌شود

مصطفی اویسی، سفیر ایران در بلاروس نیز در نشست مسوولان هیات ایرانی با مقامات بلاروسی با اشاره به اینکه، رابطه تجاری ایران و بلاروس طی دو الی سه سال گذشته، رکورد‌‌هایی را به ثبت رسانده، ادامه داد: حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 2017 به حدود 150 الی 160 میلیون دلار رسید و در سال 2018 به دلیل برخی مشکلات به نصف تقلیل یافت. در سال جاری نیز ارزش مراودات تاکنون به حدود 50 میلیون دلار رسیده که تلاش ‌می‌کنیم این رقم به سطح بالاتری برسد. سفیر ایران در بلاروس، با اشاره به زمینه‌های همکاری دو کشور از قبیل حمل و نقل، مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی گفت: باید برای روانسازی تبادلات بانکی راهکاری بیندیشیم. راهکارهایی که به همکاری‌‌های بانکی برد- برد بینجامد. همچنین بهره‌برداری از ظرفیت‌‌های بازار اتحادیه اوراسیا برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی باید مورد توجه طرفین قرار گیرد.

  مجوز صادرات گوشت بلاروس به ایران صادر شد

در ادامه این جلسه، ایگور بریلو، معاون وزیرکشاورزی بلاروس با اشاره به اینکه تراز‌‌ تجاری ایران و بلاروس در حوزه کشاورزی به نفع ایران است گفت: در شش ماهه نخست سال جاری نیز ایران 3.5 میلیون دلار محصول کشاورزی‌‌ به بلاروس صادر کرده و صادرات بلاروس به ایران دچار کاهش شده است.

او با اشاره به اینکه ایران ‌می‌تواند یکی از بازارها برای صادرات گوشت گاو بلاروس باشد، ادامه داد: در این زمینه همکاری‌‌هایی صورت گرفته است؛ بطوری که‌‌ در اواخر سال 2017 به ایران سفری داشتم و با مقامات سازمان دامپزشکی و وزارت کشاورزی ایران ملاقات کردم. در این سفر، پروتکلی برای رفع محدودیت‌‌های صادراتی به ایران امضا کرده و در ژانویه سال جاری نیز مجوز صادرات گوشت به ایران را دریافت کردیم.

 

  تفاوت قیمت گوشت گرم برزیلی و بلاروسی

در این نشست، احمدرضا فرشچیان، فعال اقتصادی و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران به صادرات خشکبار ایرانی به بلاروس اشاره کرد و گفت: سهم ایران از‌‌ بازار خشکبار بلاروس، سهم بزرگی نیست و این بازار ظرفیت صادرات بیشتر از سوی ایران را داراست. از این رو‌‌ درخواست ما این است که ترتیباتی برای افزایش صادرات خشکبار به این کشور از طریق طراحی مشوق‌‌هایی برای حمایت از واردکنندگان خشکبار از ایران اتخاذ شود.

همچنین‌‌ مهدی جهانگیری با اشاره به سرمایه‌گذاری مجموعه تحت مدیریتش در منطقه لاریستف بلاروس گفت: دولت ایران سیاست کشت فراسرزمینی را‌‌ در پیش گرفته و از سرمایه‌گذاران در این زمینه حمایت ‌می‌کند که فعالیت ما نیز در همین زمینه است. در حال حاضر، مساله ما برای کشت فراسرزمینی این است که سازمان‌های محلی، سیاست‌های خود را در مراحل مختلف کشت اعمال ‌می‌کنند و درخواست ما این است که شرایطی برای کشت فرا سرزمینی با تکنولوژی ایران فراهم شود.

جهانگیری، همچنین با اشاره به اینکه بلاروس مهد تولید لبنیات و سایرمحصولات دامی است، گفت: برای صادرات گوشت بلاروس به ایران، مشکلاتی وجود دارد؛ نخست اینکه‌‌ برزیل به عنوان رقیب بلاروس، گوشت گرم را با قیمت ارزان‌تر به ایران عرضه ‌می‌کند و این اختلاف قیمت قابل توجه است. بنابراین انتظار ‌می‌رود وزارت کشاورزی بلاروس برای اعمال تخفیف برای گوشت صادراتی به ایران اقدام کند. در عین حال درخواست دیگر ما این است که کشتارگاه‌های این کشور، شرایط ذبح اسلا‌می‌را فراهم کنند.

 

  با  ایران کنار ‌می‌آییم

 در همین حال بریلو با اشاره به وجود کمیسیونی‌‌ در این کشور برای تعیین حداقل ارزش صادراتی کالاها گفت: اگر بازار ایران برای ما جذاب باشد، ما حاضریم در مورد قیمت گوشت صادراتی با طرف ایرانی کنار بیاییم. مهم این است که گفت‌وگو‌‌ها را ادامه دهیم و مشکلات را حل کنیم.

بریلوف در ادامه از برگزاری کارگروه تخصصی کشاورزی ایران و بلاروس در نیمه دو سال جاری خبر داد و گفت که طی تفاهمنامه‌ای که سال گذشته میان دو کشور امضا شده، افزایش حجم مبادلات تجاری مورد تاکید قرار گرفته است. از این رو لازم است صادرات متقابل محصولات کشاورزی مورد پیگیری قرار گیرد. او در ادامه پیشنهاد کرد که‌‌ در کارگروه تخصصی کشاورزی دو کشور که در سطح معاونان وزیر در دو کشور برگزار ‌می‌شود، شرکت‌‌های صادرکننده نیز حضور پیدا کنند. در نهایت پس از بحث و تبادل نظر، طرفین در خصوص پیگیری و تسهیل صادرات محصولات کشاورزی از جمله خشکبار و تولیدات گلخانه‌ای از ایران به بلاروس و همچنین صادرات محصولاتی چون گوشت و کره از بلاروس به ایران‌‌ به توافق رسیدند.

  لزوم گسترش روابط با تهران

از دیمیتری کورچیک، معاون وزیر صنایع بلاروس از برگزاری نشست کمیسیون مشترک مینسک در ماه اکتبر سال جاری خبر داد و از هیات تجاری اتاق تهران خواست که در این نشست حضور پیدا کند. او سفر هیات تجاری اتاق بازرگانی تهران به مینسک را مقدمه‌ای بر برگزاری کمیسیون مشترک توصیف کرد و در ادامه گفت: مشکلات مربوط به نقل و انتقال وجوه، مانع اصلی توسعه روابط دوجانبه است و باید مکانیزم‌هایی را برای تبادلات مالی و تهاتر کالا طراحی کنیم. کورچیک در ادامه به ملاقات خود با وزیر صنایع چچن اشاره کرد و درباره محتوای مذاکرات خود با این مقام چچنی توضیح داد: معاون وزیر صنایع چچن پیشنهاد کرده است که صادرات محصولات ایران به بلاروس و بالعکس از طریق چچن انجام گیرد. او با بیان اینکه پروژه‌های مشترک بسیاری نظیر مونتاژ و فروش کمباین و ماشین‌آلات معدنی میان ایران و بلاروس قابل اجراست، گفت: بطور کلی، ظرفیت‌ها و بسترهای موجود برای توسعه همکاری‌های تجاری بسیار بالاست و هدفی که دولت و حکومت بلاروس تعیین کرده، افزایش مراودات تا 200 میلیون دلار در گام اول و رسیدن به سقف یک میلیارد دلار در میان‌مدت است. از این رو، سفر هیات ایرانی بسیار به موقع انجام گرفته که از این فرصت باید برای دستیابی به اهداف تعیین شده، بهره‌برداری کنیم.

 

  اجرای پروژه‌های مشترک و نیمه‌تمام

 از سر گرفته شود

در ادامه این جلسه، ولادیمیر اولاخوویچ رییس اتاق بازرگانی و صنایع بلاروس با اشاره به اینکه روابط دو کشور در سال‌های پس از استقلال بلاروس در چارچوب حمایت و همکاری قرار داشته است گفت: دو کشور از ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای توسعه روابط برخوردار هستند و توسعه روابط تجاری منجر به توسعه کشورهایمان نیز خواهد شد. اولاخوویچ با ابراز خرسندی از حضور نمایندگان شرکت‌های بزرگ ایرانی در بلاروس، به فروم تجاری فعالان اقتصادی دو کشور که پس از این نشست برگزار ‌می‌شد گفت: در نشست تجاری ایربلاروس- ایران، نمایندگان بیش از 70 بنگاه بزرگ اقتصادی حضور دارند که این شرکت‌ها بدنه اصلی اقتصاد بلاروس را تشکیل می‌دهند.

او در ادامه ابراز امیدواری کرد که این همایش، منجر به همکاری‌های مشترک شرکت‌های بلاروسی و ایرانی شود. او همچنین گفت: مکانیزم‌هایی برای همکاری وجود دارد و باید این مکانیزم‌ها فعال شود. در عین حال، اجرای پروژه‌های مشترک و نیمه‌تمام دو کشور نیز باید از سر گرفته شود.

 

ارسال نظر