اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۳۹۰

ممنوعیت واردات پوشاک به‌نفع صنعت و اقتصاد نیست

ایرنا| عضو هیات‌مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران گفت: طرح ممنوعیت واردات پوشاک، هرچند به اسم حمایت از تولید داخل اجرایی شده، اما در مجموع به نفع اقتصاد و صنعت کشور نخواهد بود. از پارسال دولت به نام توانمندی واحدهای صنعتی پوشاک، ابتدا تعرفه واردات پوشاک را به ۲۰۰ درصد افزایش داد و پس از آن واردات پوشاک را ممنوع کرد.  علیرضا حائری افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد به نام حمایت و توانمندسازی، فضایی انحصاری، غیر رقابتی و گلخانه‌ای برای واحدهای پوشاکی ایجاد شد. ممکن است چند واحد تولید‌کننده پوشاک کشور از این طرح بهره ببرند و در حاشیه امنیت قرار بگیرند، اما در مجموع این تصمیم رشد صنعت کشور را به دنبال ندارد، زیرا آنها کالاهایی تکراری تولید می‌کنند و مردم بالاجبار باید خریداری کنند. او اظهار کرد: سال‌های گذشته نظیر چنین شرایطی را در خودروسازی‌ها و ایجاد شرایط انحصاری و غیر رقابتی برای آنها داشتیم که تداوم تولید محصولات بی‌کیفیت و کم کیفیت داخلی و ناچاری مردم از خرید آنها را به همراه داشت. تکرار تجربه خودروسازان در واحدهای پوشاک، پیامد توانمندسازی صنعت پوشاک را به دنبال ندارد. این فعال حوزه نساجی با انتقاد از بخشودگی سود تسهیلات بانکی، گفت: چنانچه حذف بهره مرکب طرح خوبی است، باید برای همه واحدها یکسان اجرا شود، نه اینکه واحد‌های خاصی را مشمول این طرح‌سازیم. همچنین اجرا چنین طرح‌ها و بخشودگی‌هایی، به اشاعه بدحسابی و بی‌انگیزه شدن افراد و واحدهای خوش حساب می‌انجامد.

افتتاح کارخانه تولید رول کاغذ حرارتی تمام ایرانی

تسنیم| با هدف رقابت با نمونه مشابه خارجی و تنظیم نرخ بازار، کارخانه تولید رول کاغذ حرارتی تمام ایرانی با تجهیزات پیشرفته اتوماتیک ایرانی در شهرک صنعتی سپهر نظرآباد افتتاح شد.

این مجموعه که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آغاز به کار کرده است با هدف تامین کاغذهای رول حرارتی بازار ایران در شرایط بحرانی فعلی بازار کاغذ راه‌اندازی شده است. محصول این کارخانه به عنوان کاغذ مورد استفاده در عابربانک‌ها، دستگاه‌های پوز و رسید خرید در فروشگاه‌ها در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت. در ماه‌های اخیر نوسانات بازار ارز و افزایش چشمگیر قیمت کاغذ وارداتی و کمبود کاغذ رول حرارتی استاندارد در بازار، صاحبان کسب‌و‌کارها را مجبور کرده که اندازه کاغذ رسیدها را به نصف تقلیل دهند. ساخت این مجموعه 1 سال و 5 ماه به طول انجامیده و در تجهیز آن تلاش شده به منظور جلوگیری از خروج ارز از کشور از دستگاه‌های مکانیزه تمام ایرانی استفاده شود. همچنین مدیران این کارخانه می‌گویند خط تولید و ظرفیت جوری برنامه‌ریزی شده است که در مقایسه با نمونه‌های دیگر داخلی و خارجی کمترین میزان ضایعات کاغذ را به همراه داشته باشد. با افتتاح کارخانه رول کاغذ حرارتی در نظرآباد کرج تا پایان سال جاری برای حدود 50 نفر اشتغال‌زایی خواهد شد. نیروهایی که اکثرا از کارگران بومی انتخاب می‌شوند. این کارخانه که با دستگاه‌های تمام اتوماتیک تجهیز شده ظرفیت تولید 360 تن رول کاغذ در سال دارد که این میزان با افزایش ظرفیت دستگاه‌های موجود به زودی به هزار تن خواهد رسید.

 توسعه روابط با صنعتگران شرق اروپا

اتاق تهران|نمایندگان بخش خصوصی برای توسعه روابط دوجانبه با بلاروس که در حوزه صنعت و صنایع معدنی توانایی‌های قابل توجهی دارد به این کشور سفر کرده‌اند و طی سه روز دیدارها و نشست‌های متعددی با صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی در مینسک برگزار می‌کنند.

هیات تجاری اتاق بازرگانی تهران متشکل از 20فعال اقتصادی، به سرپرستی مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران عازم بلاروس شد. هدف نمایندگان بخش خصوصی از سفر به بلاروس، توسعه روابط تجاری دوجانبه با این کشور و استفاده از ظرفیت‌های موجود در بلاروس برای توسعه مناسبات اقتصادی در حوزه صادرات و سرمایه‌گذاری و همچنین تلاش برای ایجاد کانال‌های مالی و بررسی راه‌های مبادله کالا بین دو کشور است. هیات تجاری اتاق بازرگانی تهران در نخستین نشست خود، مهمان مصطفی اویسی سفیر ایران در بلاروس بود. در این نشست مدیران برخی تشکل‌ها و هلدینگ‌های بزرگ صنعتی و تجاری بلاروس از جمله نمایندگانی از اتاق بازرگانی بلاروس، رییس کنفدراسیون کارآفرینان و مدیرعامل هلدینگ صنعتی امکادور نیز حضور داشتند و در مورد زمینه‌ها و ظرفیت‌ها موجود در بلاروس برای توسعه همکاری‌های اقتصادی سخن گفتند. رییس اتاق بازرگانی تهران در این نشست با اشاره به تبادل هیات‌های سیاسی و تجاری میان ایران و بلاروس طی سال‌های گذشته، ظرفیت‌های دو کشور برای ارتقای سطح همکاری‌های صنعتی و تجاری را قابل توجه توصیف کرد و گفت: اکنون تلاش ما این است که با شناخت بهتر این ظرفیت‌ها حجم تجارت دو کشور را توسعه ببخشیم. مسعود خوانساری یکی از مهم‌ترین موانع افزایش مراودات را مشکلات بانکی عنوان کرد وگفت: نمایندگانی از حوزه بانکی در هیات تجاری اتاق تهران حضور دارند و امیدوارم با همکاری دو طرف، سازوکاری برای روان‌سازی مبادلات بانکی طراحی شود.

 

 

ارسال نظر