افزایش مهلت ارایه اسناد حمل کالاهای وارداتی

۱۳۹۸/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۳۸۷

عضو هیات‌مدیره فدراسیون واردات ایران گفت: زمان انتقال ارز از کمتر از ۵ روز به بیش از سه ماه به دلیل تحریم افزایش یافته اما با این وجود مهلت ارایه اسناد حمل به بانک مرکزی مانند شرایط عادی همان حداکثر ۶ ماه است. محمدمهدی نهاوندی در گفت‌وگو با تسنیم از طولانی شدن زمان انتقال ارز تا بیش از سه ماه خبر داد. همچون گذشته طبق ضوابط بانک مرکزی مهلت ارایه اسناد حمل حداکثر 6 ماه پس از تاریخ حواله ارزی بوده؛ درحالی که به دلیل تحریم‌ها از ابتدای سال جاری فقط انتقال ارز از صرافی بانک عامل به حساب‌های فروشنده تا بیش از سه ماه زمان و 17 درصد هزینه داشته که این امر مشکلات زیادی برای واردکنندگان ایجاد کرده است.

او گفت: با توجه به طرح این موضوع در جلسه اخیر کارگروه ماده 12 قانون احکام دایمی امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن تصمیمات لازم جهت رفع این مشکل داخلی تجارت اتخاذ و ابلاغ شود. روز گذشته در جلسه شورای گفت‌وگو، جنیدی، معاون حقوقی رییس‌جمهور تغییر مهلت ارایه اسناد حمل بر پایه زمان انتقال ارز را مطرح کردند، که مقرر شد طی نامه‌ای پیشنهاد وی که مورد موافقت واردکنندگان نیز بود به همتی، رییس کل بانک مرکزی منتقل شود. امیدواریم در این زمینه همتی برپایه زمان انتقال ارز تصمیمات جدید را ابلاغ کنند.

عضو هیات‌مدیره فدراسیون واردات ایران با بیان اینکه بخش خصوصی برای تحمل فشار حداکثری دشمن در جنگ اقتصادی نیازمند پشتیبانی بیشتر از سوی دولت است، افزود: در حالی که فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی کشور تحت شدیدترین فشارهای ناشی از تحریم‌های تجاری امریکا قراردارند انتظار می‌رود متقابلا دستگاه‌های حاکمیتی نیز متناسب با شرایط موجود اقدامات ویژه حمایتی و اصلاح مقررات و محدودیت‌های مربوط به شرایط عادی کشور را در دستور کار قرار دهند. دولت باید بپذیرد که زمین‌گیر شدن بنگاه‌های اقتصادی به معنی محقق شدن اهداف تروریسم اقتصادی دشمن است.

او افزود: این مساله نیازمند تصمیمات اساسی در دولت است؛ به عنوان مثال درخواست‌های تشکل‌های صنفی و اتاق‌های بازرگانی باید نقش محوری در جلسات سران سه قوه داشته باشد. یکی دیگر از مشکلات بخشی‌نگری دستگاه‌های اجرایی و مقاومت آنها در مقابل تطبیق رویه‌های جاری با شرایط موجود است.

 

ارسال نظر