اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۲۹۷

چرا قیمت‌ها با کاهش  نرخ ارز پایین نمی‌آید

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: مواد اولیه تولید لوازم خانگی با ارز نیمایی در کشور تامین می‌شود و نوسان نرخ ارز نباید بر قیمت محصول نهایی تاثیرگذار باشد اما برخی کارخانجات در زمان افزایش نرخ ارز، به لحظه قیمت محصولات را افزایش می‌دهند اما در زمان کاهش نرخ ارز این اتفاق نمی‌افتد. مرتضی میری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در زمان کاهش نرخ ارز در بسیاری از بازارها همچون بازار لوازم خانگی، کاهش قیمت فروش رخ می‌دهد اما این کاهش برروی حباب قیمتی (در بازار) تاثیرگذار بوده و تاثیری بر قیمت تعیین شده کارخانه ندارد. رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ادامه داد: به دلیل آنکه بسیاری از مواد اولیه تولید در صنف لوازم خانگی از طریق ارز نیمایی در کشور تامین می‌شود، کاهش نرخ ارز در بازار آزاد تاثیری بر قیمت تمام شده محصولات کارخانجات ندارد اما ناگفته نماند که در زمان افزایش قیمت ارز در بازار آزاد نیز با توجه به این گفته، نباید قیمت محصولات روند افزایشی به خود بگیرد. وی یادآور شد: در هفته گذشته در بازار لوازم خانگی با کاهش نرخ ارز، قیمت برخی از محصولات کاهش پیدا کرد که حجم قابل توجهی از این محصولات، کالاهای قاچاق بود زیرا بار روانی کاهش قیمت ارز احساس ترسی در دل صاحبان کالای قاچاق ایجاد کرده بود. میری با بیان اینکه واردات لوازم خانگی به کشور ممنوع است، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اصلی اتحادیه، افزایش قیمت محصولات کارخانجات در زمان افزایش نرخ ارز است. کارخانجات در لحظه به میزان نیاز شش ماه آینده خود، مواد اولیه در کارخانه دارند و این مواد را با نرخ گذشته خریداری کرده‌اند اما در زمان افزایش قیمت ارز به لحظه قیمت را افزایش می‌دهند. وی تصریح کرد: اما در زمان کاهش نرخ ارز این استدلال را فراموش می‌کنند و حاضر به کاهش قیمت نهایی محصول خود نیستند.

نانوایان مجبور به استفاده از خمیر ترش هستند

بیژن مقدم رییس اتحادیه نانوایان سنتی با بیان اینکه هم‌اکنون ۸۴ درصد واحد‌های ما تولیدی هستند، گفت: ۱۶ درصد مابقی آزادپزند و اگر خواهان نان باکیفیت هستیم باید هزینه بیشتری برای آن درنظر گرفته شود. رییس اتحادیه نانوایان سنتی با اشاره به اینکه زمانی که نرخ نان اعلام می‌شود، نانوایی‌ها باید ملزم به رعایت آن باشند، افزود: این امر سبب می‌شود تا مردم راحت‌تر خریداری کنند که البته دولت باید راهکاری برای تثبیت قیمت نان در نظر بگیرد. رییس اتحادیه نانوایان سنتی با درخواست از دولت برای رسیدگی بیشتر به نانوایان اظهار کرد: نانوا با درآمد و بودجه‌ای که برای این صنف، گذاشته است باید بتواند مخارج خود را تامین کند چرا که باتوجه با تورم فعلی، درآمد نانوا به تبع باید افزایش پیدا کند. مقدم بیان کرد: درحال حاضر ما دو نانوایی داریم یک نانوایی آزادپز و دیگری دولتی، نانوایی یارانه بگیر طی سالیان سال در حال فعالیت هستند و از سال ۹۳ تاکنون نرخ‌شان ثابت مانده است و هم اکنون منتظر دریافت نرخ جدید هستند. رییس اتحادیه نانوایان سنتی با اشاره به اینکه نانوایان آزادپز، مشمول نرخ گذاری نیستند اظهار کرد: این امر بدین معناست که هیچ کس حتی اتحادیه‌ها حق دخالت در نرخ را ندارند و آنها می‌توانند به‌صورت عرضه و تقاضا، نرخ خود را تعیین کنند. به گفته مقدم، چند وقتی است که خمیرمایه به دست نانوایان نمی‌رسد بنابراین آنها مجبورند که از خمیر ترش استفاده کنند تا بتوانند نان خوبی به دست مردم برسانند.

۱۰۰ هزار تن برنج معطل تخصیص ارز در گمرکات

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اختلاف آمار واردات برنج میان وزارت جهاد کشاورزی با بخش خصوصی اظهار کرد: بنابر آمار گمرک تا نیمه خرداد ۷۱۰ هزار تن برنج وارد شده، اما وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید ۷۴۰ هزار تن برنج وارد شده است. وی افزود: بنا بر آمار تا پایان خرداد، میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها ۳۰ هزار تن اختلاف دارد، در حالی‌که مسوولان وزارت جهاد کشاورزی اذعان می‌کنند واردات ۷۰ درصد رشد داشته است. به گفته کشاورز، با مقایسه آمار ۴ ماهه واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر از ۱۰ درصد رشد داشته‌ایم. دبیر انجمن واردکنندگان برنج با انتقاد از امتناع وزارت جهاد کشاورزی نسبت به ثبت سفارش برنج بیان کرد: با توجه به اختلاف آمار واردات، وزارت جهاد کشاورزی دیگر ثبت سفارش برنج را انجام نمی‌دهد. وی با اشاره به اینکه ۱۰۰ هزار تن برنج در بنادر منتظر تخصیص ارز است، گفت: با افزایش مصرف برنج خارجی ناشی از نوسان نرخ برنج ایرانی در ماه‌های آتی دچار کمبود خواهیم شد که امیدواریم هر چه سریع‌تر تمهیداتی برای این موضوع اندیشیده شود. دبیر انجمن وارد کنندگان برنج با اشاره به اینکه قیمت برنج خارجی از ثبات نسبی در بازار برخوردار است، بیان کرد: با توجه به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و ثبات نرخ ارز در بازار‌های جهانی، هر کیلو برنج خارجی با نرخ ۷ تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود، اما با افزایش هزینه‌های گمرکی، واردکنندگان چاره‌ای جز تغییر قیمت برنج ندارند. وی با اشاره به اینکه ماهانه به‌طور متوسط ۱۲۰ هزار تن برنج در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان کرد: بنابر آمار گمرک ۷۱۰ هزار تن برنج وارد کشور شد که ۵۰ تا ۷۰ درصد این میزان، سهم دولت و مابقی بخش خصوصی است. کشاورز در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه بخش خصوصی تنها برای یک ماه آینده برنج در انبار ذخیره دارد، از این رو مسوولان ذی ربط باید تدابیر لازم را برای رفع مشکلات ارزی و ترخیص برنج از گمرک‌های کشور بیندیشند.

 

 

ارسال نظر