اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۲۹ - ۰۰:۵۴:۳۲
کد خبر: ۱۴۸۹۴۰

می‌توان وابستگی لوازم خانگی به خارج را قطع کرد

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه در حال حاضر در هر یک از انواع لوازم خانگی دو تا پنج قطعه وارداتی است، گفت که در صورت تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی، این امکان وجود دارد که واردات قطعه در کمتر از یک سال به صفر برسد. محمدرضا غزنوی مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی را کمبود سرمایه در گردش عنوان کرد و گفت: با تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی، تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی می‌توانند تولید خود را افزایش دهند و بازار داخل را به صورت کامل تأمین کنند. وی با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی در سال‌های اخیر در زمینه ساخت داخل و طراحی پیشرفت خوبی داشته‌اند، اظهار کرد: اخیرا وابستگی ما به کشورهای خارجی در زمینه تولید لوازم خانگی، بسیار کم شده که افزایش نرخ ارز و به‌صرفه نبودن واردات قطعات و مواد اولیه، یکی از عوامل تأثیرگذار در این زمینه بوده است. غزنوی ادامه داد: در حال حاضر در هر یک از انواع لوازم خانگی دو تا پنج قطعه وارداتی است و سایر قطعات در داخل کشور تولید می‌شود. برای مثال مجموعاً ۳۰۰ قطعه در ساخت یک یخچال استفاده می‌شود که کمتر از پنج قطعه از آن از طریق واردات تأمین می‌شود. وی همچنین خاطرنشان کرد که در صورت تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی، این امکان وجود دارد که واردات قطعه در کمتر از یک سال به صفر برسد. به گزارش ایسنا، طبق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سال گذشته تولید یخچال و فریزر، ماشین لباس‌شویی و تلویزیون به ترتیب ۱۲.۷، ۳۹.۴ و ۳۱ درصد نسبت به سال ۱۳۹۶ کاهش داشته و تولیدکنندگان بارها کمبود سرمایه در گردش را یکی از مهم‌ترین مشکلات خود عنوان کرده‌اند.

استقبال مردم از خرید موادشوینده تولید داخل

علیرضا رضایی قهرودی، رییس اتحادیه عمده فروشان مواد شوینده و پاک‌کننده درباره بازار موادشوینده اظهار کرد: طی ۲ ماه گذشته افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی در مواد شوینده را در این صنف شاهد بودیم.

رییس اتحادیه عمده فروشان گفت: کمبودی در بازار مواد شوینده و پاک‌کننده احساس نمی‌شود، هم‌اکنون کالا در بازار عرضه می‌شود و بازار ثبات قیمت دارد. رضایی قهرودی با تاکید بر اینکه در تهران ۴۰ تا ۵۰ واحد عمده فروشی مشغول به فعالیت‌اند، تصریح کرد: انتظار می‌رود که واحد‌های توزیع مواد شوینده در سطح شهر روند افزایشی داشته باشند.

رییس اتحادیه عمده فروشان مواد شوینده و پاک‌کننده با اشاره به اینکه کیفیت مواد شوینده در بازار مناسب است، یادآوری کرد: این مهم، می‌تواند با سایر محصولات خارجی به رقابت بپردازد و همین موضوع سبب شده گرایش مردم به خرید داخلی به مراتب بیشتر شود. ثبات قیمت در بازار می‌تواند دست دلالان و سودجویان را در بازار کوتاه کند. او در ادامه از قابلیت بالای تولید محصولات شوینده در کشور خبر داد و گفت: هم‌اکنون توانسته‌ایم تا حدی مشکلات مربوط به این صنف را مرتفع کنیم که البته انتظار می‌رود این روند ادامه داشته باشد.

مالیات بر ارزش افزوده  گریبان تولید را گرفته است

قائم‌مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: مالیات بر ارزش افزوده، گریبان تولید را گرفته است در حالی که این مالیات باید به سمت چرخه توزیع منتقل شود. آرمان خالقی اظهار کرد: باید به صنعتگر و تولیدکننده اعتماد کرد و با همدلی برای رفع مشکلاتشان، قدم برداشت. قائم‌مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: ما در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و در شرایط تحریم‌های اقتصادی و ارزی دشمن، باید برای حفظ چرخه‌های تولید و تامین مواد اولیه و نقدینگی واحدها تلاش کنیم. وی اظهار کرد: تولیدکنندگان در شرایط فعلی با دغدغه‌های زیادی مواجه‌اند و باید در این وضعیت همه مسوولان و مدیران نسبت به وظایف خود شناخت کافی داشته باشند. خالقی بیان کرد: با انبوهی از بروکراسی نمی‌توان کشور را در مسیر رشد و توسعه حرکت داد، بلکه باید با اقدامات فوری، صنعتگران و تولیدکنندگان را در جهت فعالیت‌های اقتصادی یاری کرد. امروز متاسفانه مالیات بر ارزش افزوده، گریبان تولید را گرفته است در حالی که این مالیات باید به سمت چرخه توزیع منتقل شود. قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران عنوان کرد: مالیات بر ارزش افزوده یکی از مشکلات عمده بخش تولید است و انتظار داریم اگر قانون خوبی تصویب می‌شود، مجلس از آن حمایت کند و به فریاد تولیدکننده برسد. مالیات بر ارزش افزوده یک قانون مترقی است و همه ما وظیفه داریم با مالیات، کشور را به عمران برسانیم، اما باید این مالیات از مصرف‌کننده نهایی اخذ شود.

خالقی گفت: سیاست‌های فعلی ارزش افزوده دارای اثرات منفی روی تولید است و این سیاست‌ها نیاز به اصلاح و بازنگری دارد. برخی موانع اجازه نمی‌دهد تولیدکننده بتواند به مطالبات و خواسته‌های خود در رونق تولید دست یابد، در حالی که باید به سمت چابک‌سازی دولت و حمایت از بخش خصوصی با حذف بسیاری از بروکراسی‌ها رفت. وی عنوان کرد: قوه قضاییه با سیاست‌های خود در مقابله با مفسدان اقتصادی و حمایت از تولیدکنندگان، نشان داد دغدغه لازم را برای تحقق شعار سال دارد، امید است با تسریع در رسیدگی به دعاوی و تشکیل دادگاه‌های ویژه اقتصادی بتوانیم در این راه موفق باشیم.

 

 

ارسال نظر