واکنش به صادرات ۱۲۰میلیون دلاری آبنبات با شکر یارانه‌ای

۱۳۹۸/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۵۷۶

در شرایطی که دولت برای حمایت از مصرف‌کنندگان کالاهای داخلی به واردات و تولید کالاهای اساسی در کشور یارانه و ارز 4200 تومانی اختصاص می‌دهد اما این شرایط باعث سوءاستفاده برخی شده بطوری که آنها این کالاهای اساسی را بعد از انجام یک فرآوری به اسم صادرات غیرنفتی و ارز آوری از کشور خارج می‌کنند.

پرونده‌ای که با عنوان «صادرات رانتی» دنبال می‌شود واکنش محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران را نیز بر انگیخت و در یک نشست خبری اظهار کرد: تحلیل‌های ما نشان داد که سال گذشته مقادیر قابل توجهی آبنبات، شکلات، بیسکویت و ماکارونی که با ارز ارزان‌قیمت تولید شده بودند صادرات آنها سوءاستفاده از منابعی بود که می‌بایست در اختیار مردم قرار می‌گرفت.

وی اضافه کرد: صادرات این اقلام درحالی صورت گرفت که بطور مثال در سنوات گذشته به هیچ‌وجه تا این اندازه صادرات آبنبات نداشتیم و در شرایطی که صادرات شکر ممنوع بود، صادرات آن انجام شد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت افزود: صادرات این اقلام نوعاً صادرات نیست و نمی‌تواند اسم آنها را صادرات گذاشت؛ لذا ما این موضوع را تحت بررسی قرار دادیم و در شرایطی که باید برای صادرات این اقلام، عوارض اخذ می‌شد، متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

وی گفت: یک راه برای مقابله با این موارد، ممنوع کردن صادرات این اقلام است، ولی مرزهای کشور که میلیاردها دلار کالای قاچاق از آنها وارد می‌شود این ظرفیت را دارد که این حجم کالا نیز خارج شود؛ لذا باید منشأ این اتفاقات و سیاست‌های ارزی اصلاح شود.

بنابراین گزارش در سال گذشته 120 میلیون دلار آبنبات در حالی صادر شده که صادرات شکر ممنوع بوده و منجر شده است که در بازار داخلی نیز با افزایش قیمت شکر و کمبود آن مواجه شود.

هرچند که دلیل افزایش و قیمت مقطعی شکر در بازار مصرف داخلی صادرات آبنبات نیست و دلایل مهمتری نیز دارد اما در هرحال کالایی که دولت برای قرار‌گیری آن به قیمت مناسب در سبد غذایی مردم یارانه می‌دهد نبایددر قالب صادرت آبنبات از کشور خارج شود.

  واکنش انجمن مربوطه به صادرات

 120 میلیون دلاری آبنبات

جمشید مغازه‌ای دبیر انجمن صنایع شیرینی و شکلات ایران در واکنش به صادرات 120 میلیون دلار آبنبات گفت: به درستی مشخص نشده است این آمار مربوط به آبنبات است یا نبات‌های سنتی که از شکر تولید می‌شود، چراکه در تولید آبنبات بیشتر از فروکتوز و گلوکز استفاده می‌شود و شکر به میزان کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.  وی همچنین با تاکید بر مشکلات صنایع شیرینی و شکلات ایران در تامین مواد اولیه چون آرد، روغن و شکر افزود: قیمت آرد از 1300 تومان به حدود 2500 تومان رسیده است که در قیمت تمام شده محصولات این صنعت تاثیرگذار بوده است.

محصولات تولیدی صنایع شیرینی و شکلات ایران را محصولاتی لوکس توصیف کرد که در شرایط تنگنای اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم از سبد مصرفی خانوار ایرانی حذف شده‌اند و چاره کارخانجات برای جبران کاهش تقاضای داخلی و ادامه راه تولید را تمرکز برحفظ بازارهای خارجی و صادرات عنوان کرد.

وی در ادامه با اشاره به قیمت حدود 1 دلاری هر کیلوگرم آبنبات خاطرنشان کرد: صادرات 120 میلیون دلاری آبنبات مستلزم تولید و صادرات 120 هزار تن از این محصول است در حالی که چنین حجمی از تولید وجود خارجی ندارد و به نظر می‌رسد آمار صادرات 120 میلیون دلاری آبنبات نبات‌های تولید شده به روش سنتی را نیز شامل می‌شود.

 

 

ارسال نظر