چرا از کیفیت نان کم می‌شود؟

۱۳۹۸/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۵۷۳

ایران یکی از پر‌مصرف‌ترین کشورها در زمینه مصرف نان محسوب می‌شود که غذای اصلی مردم کشورمان را تشکیل می‌دهد. نان را می‌توان یک وعده غذایی کامل دانست که قوت غالب مردم به شمار می‌رود و بیش از ۸۰ درصد کالری، ۶۰ درصد انرژی، ۵۰ درصد ویتامین و ۴۰ درصد پروتئین مورد نیاز بدن تمامی افراد جامعه با مصرف آن تأمین می‌شود که از این رو جایگاه ویژه‌ای در میان مردم دارد که این موضوع سبب می‌شود کیفیت این محصول در کشور بطور جد با نظارت همراه بوده و دولت و دستگاه‌های مرتبط نیز باید در تولید نان باکیفیت توجه لازم را داشته باشند.

اما با توجه به این موضوع، متاسفانه کیفیت نان در ایران نسبت به سال‌های گذشته مسیر نزولی را در پیش گرفته که دلیل این امر را می‌توان به زنجبره تولید یعنی گندم، آرد و پخت آن مرتبط دانست و نمی‌توان این مشکل را بر گردن یک صنف انداخت و آنها را مورد بازخواست قرار داد.

  بهترین فاکتور برای کیفیت نان، آموزش کارگران نانوایی است

حسن حنان قائم مقام شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص کیفیت نان گفت: گندم، آرد و نان یک زنجیره به هم پیوسته است که اگر در هر مرحله رعایت استاندارد نادیده گرفته شود، محصول نهایی آسیب دیده و در نتیجه از کیفیت آن کاسته می‌شود. وی با بیان اینکه ساختار کشت گندم باید اصلاح شود، افزود: حدود ۴۰ درصد گندم کشور از کیفیت خوب، ۴۰ درصد از کیفیت متوسط و ۲۰ درصد از کیفیت ضعیف برخوردار است که این موضوع بر کیفیت آرد تاثیر بسزایی دارد. قائم‌مقام شرکت بازرگانی دولتی ایران تصریح کرد: نگه داری آرد در خبازی یکی از عوامل اصلی برای کیفیت نان است و نانوایان باید به این فاکتور اهمیت بدهند تا خروجی محصول که همان نان است با کیفیت باشد. حنان ادامه داد: از این رو بهترین فاکتور برای افزایش کیفیت نان آموزش کارگران نانوایی است، چرا که عمل آوری و تهیه خمیر و حتی آب مورد استفاده برای تولید نان بسیار مهم بوده و حدود ۸۰ درصد کیفیت نان را تشکیل می‌دهد.

  گرمای هوا، کیفیت نان را کاهش داد

محمدجواد کرمی رییس اتحادیه نان‌های فانتزی (حجیم و نیمه حجیم)، درباره افت کیفیت نان افزود: باتوجه به گرمای هوا، افت کیفیت آرد در تابستان امری طبیعی است.

وی در ادامه از راهکار‌های موجود برای بالابردن کیفیت نان خبرداد و اظهار کرد: دولت با اختلاط گندم‌های کیفی استان‌های خوزستان، گلستان و فارس با گندم‌های کیفیت پایین می‌تواند از افت کیفیت آرد نان، جلوگیری کند و در غیر این صورت بدیهی است که کیفیت نان در فصل تابستان به سبب ضعیف بودن آرد کاهش یابد.

کرمی با تاکید بر اینکه آهنگ واردات گندم، باید تندتر شود، افزود: این امر سبب می‌شود تا نان با کیفیت‌تری در اختیار مردم قرار گیرد. رییس اتحادیه نان‌های فانتزی (حجیم و نیمه حجیم) تصریح کرد: درست است که ما در تولید گندم خودکفاهستیم، اما باید همگام با کشور‌های دیگر در جهت کیفیت گندم حرکت کنیم، بنابراین باید گندمی با کیفیت وارد کشور کنیم.

کرمی با اشاره به اینکه اکنون ما به کشور عراق و افغانستان آرد صادر می‌کنیم، افزود: اگر این آرد با کیفیت مناسب صادر شود بطور قطع، از کشور ترکیه پیشی می‌گیریم چرا که کشور عراق، تمایل دارد که از ما آرد خریداری کند، اما به علت کیفیت آردمان، گرایش بیشتر به کشور ترکیه است.

رییس اتحادیه نان‌های فانتزی (حجیم و نیمه حجیم) با تاکید بر اینکه کشور فرانسه، یکی از قطب‌های گندم در تمام دنیاست، افزود: این کشور، گندم را از کشور‌های دیگر وارد می‌کند تا هم بتواند صنایع داخلی‌اش را تامین کند و هم آرد را با کیفیت صادر کند و از این رو بتواند مشتری مداری خود را به‌درستی انجام دهد که البته ما هم از این قاعده مستثی نیستیم.

وی ادامه داد: برای اینکه یک نان با کیفیت پخته شود باید گندم‌های ضعیف و قوی با هم ترکیب شوند. شرکت‌های غله و خدمات بازرگانی مناطق در این زمینه باید برنامه‌ریزی کنند تا هرچه زودتر مشکل کیفیت پایین آرد و نان در فصل گرما رفع شود.

کرمی تصریح کرد: دولت گندم را یک هزار و ۷۵۰ تومان از کشاورز خریداری می‌کند و به قیمت ۶۶۵ تومان در اختیار نانوایی‌های یارانه پز و ۹۰۰ تومان آزاد پز و یک هزار و ۸۵۰ تومان به به واحدصنفی و صنعت مانند کارخانه‌های ماکارونی، بیسکوییت و … قرار می‌دهد، از این رو چند نرخی بودن قیمت گندم و آرد منطقی نیست و سبب ایجاد رانت‌های زیادی می‌شود که از این رو به نظر می‌رسد با یکسان‌سازی نرخ گندم و آرد و به سبب قرار گرفتن رقابت سالم میان نانوایان شاهد افزایش کیفیت، قیمت منطقی نان و حذف رانت و سودجویی افراد باشیم.

رییس اتحادیه نان‌های فانتزی (حجیم و نیمه حجیم) اظهار کرد: اگر می‌خواهیم صنعت سالمی داشته باشیم باید دولت گندم را به قیمت تمام شده و به یک نرخ در اختیار همه قرار دهد تا کیفیت گندم، آرد و نان افزایش یابد و رقابت سالمی میان کشاورز، کارخانه‌ها و واحدهای پخت نان ایجاد شود و شاهد تحول خوبی در بخش آرد و نان باشیم.

 

ارسال نظر