اصلاحات اقتصادی کشور در بروکراسی موجود با ترس و کندی پیش می‌رود

۱۳۹۸/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۰۷۰

عضو هیات رییسه اتاق ایران با بیان اینکه فضای سخت حاکم بر اقتصاد کشور حداقل در تاریخ معاصر بی‌سابقه بوده است، گفت: بخشی از مشکلات کنونی کشور ناشی از تحولات اقتصاد کلان ازجمله سیاست‌های ارزی، بانکی و ... است که حل آنها به عزم ملی و تلاش و همکاری در سطح بالا نیاز دارد.

کیوان کاشفی در نشست خبری که به مناسبت هفته صنعت و معدن برگزار شد، با اشاره به پیگیری بخش خصوصی در بعد ملی برای حل این مشکلات افزود: پارلمان بخش خصوصی تلاش می‌کند با استفاده از ظرفیت مجلس، شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی زمینه اصلاح این موارد را فراهم کند اما نباید فراموش کرد که در سایه بروکراسی عجیب‌وغریب و دشواری که در کشور داریم، اصلاحات اقتصادی با ترس و کندی پیش می‌رود. عضو هیات‌رییسه اتاق ایران در ادامه با اشاره به اینکه فعلاً اجماع خوبی بین همه دستگاه‌های خدمت رسان وجود دارد تا امور را خصوصاً برای واحدهای تولیدی آسان و تسهیل کنند، گفت: این مساله اثرات خوبی در استان‌ها داشته و مثلاً در استان کرمانشاه منجر به ارتقای چند پله‌ای فضای کسب‌وکار شده است.

کاشفی با بیان اینکه این اتفاق پس از دو سال محقق شده است، ابراز امیدواری کرد این روند مساعد در فصول بعد هم تداوم داشته باشد تا مسیر تولید و اقتصاد در این استان و دیگر استان‌های کشور بهتر شود.

رییس اتاق کرمانشاه ادامه داد: کارهای خوبی ازجمله حرکت بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای بهبود وضعیت اقتصادی استان‌ها صورت گرفته است و دستگاه‌ها عادت کردند که بر اساس برنامه و دستورالعمل پیش بروند.

او مجموعه این رویدادها را حاصل اتحاد و همدلی و اجماعی دانست که بین بخش خصوصی و دولتی شکل گرفته و کم‌کم نتیجه خود را در بهبود فضای کسب‌وکار استان‌ها نشان می‌دهد. عضو هیات‌رییسه اتاق ایران یادآور شد: باوجود اتحاد و همدلی که در استان‌ها ایجاد شده و دستگاه‌ها خود را موظف به پاسخگویی می‌دانند، خود تشکل‌های بخش خصوصی نیز باید مطالبه‌گر باشند.

کاشفی تأکید کرد: البته باوجود همه این شرایط اگر در بخشی هم کوتاهی و نقصی رخ دهد با کسی تعارف نداریم و رک اعلام می‌کنیم، برای مثال سلسله‌مراتب امور در سازمان مالیاتی متناسب با حمایت از تولید نیست و باید بازنگری شود.او گفت: در ۴۰ سال گذشته همواره نرخ بیکاری بالایی داشتیم که در دوره دو سه ساله حل نمی‌شود و بخشی از آن نیز مربوط به فرهنگ عمومی و عدم تناسب نظام آموزشی با نیاز بازار کار است که در این زمینه کار خاصی صورت نگرفته است. او با بیان اینکه در شرایط کنونی، ایجاد یک شغل پایدار در کشور با حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری نیز به‌سختی محقق می‌شود، افزود: در این وضعیت باید قدر واحدهای تولیدی و صنعتی که چندین نفر را مشغول

 به کار کردند و سهم زیادی از اشتغال کشور را بر عهده دارند را بدانیم و مترصد حل مشکلات آنها باشیم.

وی معتقد است در چنین شرایطی هر کاری که از دستگاه‌ها برای حمایت از بخش تولید بربیاید الزام است و نباید به آن لقب مساعدت داد.

عضو هیات‌رییسه ایران در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت صادرات غیرنفتی کشور پرداخت و با اشاره به نقش برجسته کرمانشاه در تجارت با کشور عراق، گفت: دو مشکل جدی پیش روی صادرات کرمانشاه قرار دارد؛ ازیک‌طرف امریکا به عراق فشار وارد می‌کند تا واردات برخی از کالاهای ایران را خصوصاً با وضع تعرفه‌ها ممنوع یا محدود کند و از سوی دیگر هنوز در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات به عراق با مشکلاتی مواجهیم که تاکنون حل نشده است.

کاشفی با بیان اینکه هم‌اکنون نرخ بازگشت ارز حاصل از صادرات به عراق به سامانه نیما حداقل ۱۲ تا ۱۵ درصد است، اضافه کرد: به دنبال راهکارهایی هستیم که بازگشت ارز حاصل از صادرات برای کشورهای عراق و افغانستان مقداری تسهیل شود یا حداقل بتوانیم از گزینه واردات در برابر صادرات استفاده کنیم.

او ابراز امیدواری کرد با حل این مشکلات امسال هم روند افزایشی صادرات به کشورهای همسایه حفظ شود.

رییس اتاق کرمانشاه همچنین با اشاره به لزوم ورود به بازارهای صادراتی سوریه، افزود: این نکته باید مدنظر قرار گیرد که بازار سوریه با عراق کاملاً متفاوت است و فعالیت در بازار این کشور به‌واسطه عقبه خوب تولیدی در حوزه کشاورزی، صنعت و ... با بازار عراق بسیار متفاوت است.

 

 

ارسال نظر