بنگاه‌های کوچک در مرکز توجه

۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۹۸۳
بنگاه‌های کوچک در مرکز توجه

تعادل |

نمایندگان بخش خصوصی در دومین نشست کمیسیون صنعت ومعدن اتاق بازرگانی تهران در مورد برنامه‌های دو سال آینده این کمیسیون، روی پرداختن به صنایع کوچک و متوسط و مشکلات و چالش‌های آنها تاکید ویژه‌ای داشتند. به‌طوری‌که محمدرضا زهره‌وندی، رییس کمیسیون صنعت و بازرگانی اتاق تهران، هم با اشاره به اینکه صنایع کوچک و متوسط از اولویت‌های اصلی این کمیسیون خواهد بود، از‌ اعضای‌ کمیسیون درخواست کرد که دیدگاه‌های خود را در مورد برنامه‌های پیشنهادی کمیسیون در کوتاه‌ترین زمان ممکن اعلام کنند تا مورد جمع‌بندی قرار گیرد و در نشست بعدی تایید و پیگیری شود. همچنین در این نشست، نایب‌رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به برخی نقاط ضعف صنعت ایران از جمله «پیچیدگی، ناکامل بودن زنجیره‌های تامین و ارزش افزوده پایین» از اجرای پروژه‌ای در موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی برای بررسی این چالش‌ها خبر داد. از سوی دیگر، در این نشست، گزارشی از کند شدن روند توسعه صنعت فولاد توسط مدیرعامل فولاد خوزستان ارایه شد.

 چالش‌های بازار سرمایه

دومین نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با هدف تعیین اهداف و برنامه‌های این کمیسیون برگزار شد. در این جلسه البته اعضا ضمن ارایه پیشنهاداتی برای تعیین خط مشی کمیسیون، گریزی هم به تحولات سایر بخش‌ها از جمله بازار سرمایه زدند. در این نشست، ابتدا برخی از مهم‌ترین رویداد‌های حوزه صنعت و معدن در هفته‌های اخیر مورد بازخوانی قرار گرفت؛ از جمله گزارش مرکز آمار در مورد نرخ تورم خرداد ماه که در 12 ماهه منتهی به خردادماه امسال به 37.6 درصد رسیده است. همچنین، این گزارش نشان ‌می‌دهد که تورم نقطه به نقطه‌ نیز در همین ماه رقم 50.4 درصد را ثبت کرده است. ارسال لایحه شفافیت از سوی دولت به مجلس و‌ تداوم سیاست تامین کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومان در سال ۱۳۹۸ از جمله اخباری بود که حسین حقگو، کارشناس این کمیسیون مورد اشاره قرار داد.

در ادامه، محمدرضا زهره‌وندی، رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران، با اشاره به سخنان معاون اول رییس‌جمهوری که کاهش هزینه‌ها در شرایط تحریم را اقدامی اجتناب‌‌ناپذیر دانسته و از ضرورت جراحی اقتصادی، اصلاح ساختاری در اقتصاد و حذف هزینه‌های غیرضروری سخن گفته و اظهار داشت: مسوولان معمولا شعارهای خوبی سر ‌می‌دهند، اما اغلب، راهکاری ارایه نمی‌دهند. خوب است که مقامات این پرسش اساسی پاسخ دهند که چه زمانی ‌می‌خواهند به بخش خصوصی اعتماد کنند و مقررات‌زدایی را در پیش بگیرند؟

پس از آن، محمد اتابک، نایب‌رییس اتاق تهران به برخی تحولات بازار سرمایه اشاره کرد وگفت: افزایش قیمت‌ سهام در صنایع فلزی و غیرفلزی دچار حباب شده است. در واقع، منطق بالارفتن شاخص بورس در این بخش‌ها چندان مبتنی بر منطق اقتصادی نیست و این افزایش قیمت‌ها بر پایه جو روانی رخ داده است. چرا که از سوی شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری تازه‌ای که منجر به افزایش قیمت سهام شود صورت نگرفته و افراد بدون توجه به صورت‌های مالی شرکت‌ها در صف خرید ‌می‌ایستند. او در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه نمایندگی‌های شرکت‌های خارجی در ایران اقدام به خرید سهام ‌می‌کنند، افزود: سهام این شرکت‌ها توسط سهامداران چند برابر ‌می‌شود و چنانچه این شرکت‌ها اقدام به فروش کنند، سهامداران حقیقی متضرر خواهند شد.

 کاهش ارزش بازار سرمایه

در ادامه عباس آرگون، عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران به این نکته اشاره کرد که رشد شاخص‌ بورس به افت ارزش‌ پول ملی باز‌می‌گردد. او با بیان اینکه ارزش بازار سهام ایران از 100 میلیارد دلار به کمتر از 80 میلیارد دلار کاهش یافته است، ادامه داد: بخشی از تقاضای کنونی در بازار سرمایه ناشی از افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌هاست. بر این اساس، بخش عمده‌ای از تقاضاهای موجود به دلیل افت ارزش پول ملی شکل گرفته است. او سپس با اشاره به سخنان رییس بانک مرکزی در خصوص جبران کسری بودجه از سه منبع «صادرات نفت»، «انتشار اوراق دولتی» و «صندوق توسعه ملی» گفت: این سه منبع، منابع پایداری برای جبران کسری بودجه نیستند. در حالی که توسعه صادرات غیرنفتی و توسعه پایه‌های مالیاتی ‌می‌تواند از میزان وابستگی بودجه به نفت بکاهد. علیرضا کلاهی صمدی، نایب‌رییس این کمیسیون نیز با اشاره به برخی نقاط ضعف صنعت ایران از جمله پیچیدگی، ناکامل بودن زنجیره‌های تامین و ارزش افزوده پایین، از اجرای پروژه‌ای در موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی برای بررسی این چالش‌ها خبر داد.

 کند شدن سرعت توسعه صنعت فولاد

 در ادامه این جلسه، احمد کشانی، مدیرعامل فولاد خوزستان که میهمان این کمیسیون بود گزارشی از وضعیت صنعت فولاد ارایه کرد. او گفت: رشد سال‌های اخیر‌ صنعت فولاد، اهداف سند چشم‌انداز 1404 را محقق خواهد کرد. در حال حاضر

35 میلیون تن فولاد خام تولید ‌می‌شود که 10 میلیون تن آن صادر ‌می‌شود و صادرات این اقلام حدود

5 میلیارد دلار ارز آوری داشته است. حال آنکه طبق سند 1404 تولید فولاد باید به 55 میلیون تن برسد که 36 میلیون تن مصارف داخلی خواهد داشت و

 19 میلیون تن نیز صادر خواهد شد. او در ادامه با اشاره به کاهش سرانه مصرف داخلی فولاد به دلیل رکود مسکن در مورد مشکلات این صنعت توضیح داد: از سال گذشته به دلیل تعیین قیمت 4200 تومان برای ارز، سرعت توسعه در صنعت فولاد کاهش پیدا کرده است. در عین حال، آشفتگی در صادرات فولاد به دلیل مداخله دولت در قیمتگذاری رخ داد. جالب اینکه تنها کشوری که قیمت محصول نهایی در آن از‌ قیمت مواد اولیه ارزان‌تر تعیین ‌می‌شود، ایران است. احمد کشانی تاکید کرد که اگر دولت تصمیم‌گیری را به صنعت فولاد واگذار کند، بسیاری از مشکلات صنعت فولاد حل خواهد شد.

در ادامه این جلسه، نوبت به تنظیم اهداف و برنامه‌های آتی کمیسیون رسید که علی‌ لشگری، عضو هیات‌مدیره جامعه صنعت کفش، به نقل‌قولی از علینقی عالیخانی، وزیر اقتصاد دهه 40 که سیاست‌گذاران را به توسعه صنایع کوچک و متوسط توصیه کرده بود، اشاره کرد و خواهان آن شد که کمیسیون در دوره جدید، صنایع کوچک و متوسط را در کانون توجه قراردهد. علیرضا میربلوک، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت و معدن استان تهران هم خواستار آسیب‌شناسی عملکرد این کمیسیون در چهار سال گذشته شد. او نیز گفت که این کمیسیون باید به مشکلات واحدهای صنعتی در داخل استان رسیدگی کند. علی نقیب، عضو این کمیسیون هم پیشنهاد تشکیل یک اتاق فکر در کمیسیون را مطرح کرد که مورد اقبال اعضای کمیسیون واقع شد. در پایان این نشست، محمدرضا زهره‌وندی با اشاره به اینکه صنایع کوچک و متوسط از اولویت‌های اصلی کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران خواهد بود، از‌ اعضای‌ کمیسیون خواست که دیدگاه‌های خود را در مورد برنامه‌های پیشنهادی کمیسیون در کوتاه‌ترین زمان ممکن اعلام کنند تا مورد جمع‌بندی قرار گیرد و در نشست بعدی تایید و پیگیری شود.

 

ارسال نظر