روی خط خبر

۱۳۹۸/۰۴/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۶۵۴

افزایش تولید MDI وکاهش وابستگی کشور  به واردات

وزارت صمت|‌‌معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت از تسریع در تامین مواد اولیه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده MDI خبر داد و گفت: با تامین خوراک شرکت کارون و افزایش تولید این واحد صنعتی، ۷۵درصد مواد اولیه تولید صنایع پلی‌اورتال‌ها به ویژه صنعت کفش از داخل کشور تامین خواهد شد‌‌‌.

فرشاد مقیمی با اشاره به ایجاد بسترهای لازم برای تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع از داخل کشور و کاهش وابستگی به خارج اظهار کرد: در راستای انجام ماموریت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای صنعتی و براساس گزارش‌های واصله و بررسی‌های انجام شده، نشست مشترکی با محوریت افزایش ظرفیت تولید و تامین بازار داخلی MDI با دو شرکت بزرگ کارون و فناوران برگزار شد. مقیمی افزود: در این نشست پس از بحث و بررسی پیرامون تامین محصولات تولیدی شرکت‌ها و به منظور جلوگیری از رقابت منفی در فضای قیمتی MDIکه تاثیر زیادی بر پلی‌اورتال‌ها به‌ویژه صنعت کفش دارد، مقرر شد برای تولید حداکثری، تامین خوراک شرکت کارون از سوی شرکت فناوران صورت گیرد. مقیمی با اشاره به تاثیر افزایش تولید این شرکت بزرگ در روند صعودی صادرات صنایع پایین دستی و کاهش ۷۵درصدی وابستگی کشور به واردات MDI افزود: افزایش تولید MDI در مرحله اول بیش از ۱۰۰میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به‌همراه خواهد داشت ودر زنجیره‌های بعدی تولید نیز منجر به توسعه صادرات محصولات با ارزش افزوده بیشتر خواهد شد. معاون وزیر صنعت خاطرنشان کرد: عرضه مناسب این محصول در بورس در کاهش هزینه تولید صنعت کفش نیزموثر بوده و منجر به توسعه صادرات این صنعت خواهد شد، به همین دلیل این شرکت با تامین خوراک مورد نیازموظف است با ۱۰۰درصد ظرفیت اقدام به عرضه این محصول در بورس نماید. افزایش عرضه در بورس علاوه بر تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی در کاهش قیمت MDIموثر خواهد بود. وی این اقدام را در راستای تسریع در تامین مواد اولیه مورد نیاز پلی اورتال‌ها و صنعت کفش برشمرد و اظهار امیدواری کرد: با تولید این محصول در داخل کشور شاهد ایجاد رونق در صنایع مهم و مزیت داری همچون صنعت کفش باشیم.

قیمت لبنیات  افزایش یافت

ایسنا| دبیر ستاد تنظیم بازار از افزایش قیمت محصولات لبنی در راستای بالا رفتن قیمت شیر خام خبر داد و گفت: طی هفته‌های گذشته و پس از ابلاغ این مصوبه، قیمت سه محصول پرلبنی مانند شیر، ماست و پنیر نیز افزایش یافته است.

نیمه خرداد ماه امسال رضا باکری، دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی، اعلام کرد که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، قیمت‌های جدید پیشنهادی خود برای افزایش ۱۴ درصدی قیمت لبنیات را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان ارایه دادیم که بعد از بررسی و تأیید از سوی این سازمان به ستاد تنظیم بازار برای تصویب و ابلاغ ارسال خواهد شد.

در این راستا، «عباس قبادی» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: در چهلمین جلسه کارگروه تنظیم بازار مورخ ۲۲ خرداد ماه مصوب شد که قیمت محصولات لبنی پرمصرف شامل شیر، ماست و پنیر افزایش یابد که البته هر کدام از این محصولات در اندازه‌ها و حجم‌های تعیین شده قیمت متفاوتی دارد و براساس همین مصوبه قرار شد قیمت محصولات لبنی مذکور در دیگر اندازه‌ها به تناسب وزن و درصد چربی توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان تعیین و ابلاغ شود.

وی با بیان اینکه قیمت محصولات لبنی در سایر استان‌ها نیز براساس میانگین نرخ خرید شیر خام توسط صنایع لبنی و براساس تصمیمات کارگروه تنظیم بازار استان در سقف قیمت‌های ابلاغی تعیین خواهد شد، گفت: هم‌اکنون وضعیت بازار لبنیات نسبتاً مساعد بوده و همه تولید‌کنندگان برهمین اساس محصولات خود را عرضه می‌کنند.

قیمت لوازم یدکی موتورسیکلت   افزایش یافت

ایسنا| رییس اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و تعمیرکاران دوچرخه و موتورسیکلت از افزایش قیمت لوازم یدکی موتورسیکلت خبر داد. لوازم جانبی موتورسیکلت به میزان نیاز در بازار وجود دارد اما با افزایش قیمت قابل توجهی همراه شده و متأسفانه در زمینه واردات، قیمت‌گذاری کالا و بررسی ارز تخصیص داده شده به این محصولات نظارتی وجود ندارد. مصطفی صفرخانی با بیان اینکه افزایش قیمت لوازم جانبی تأثیر قابل توجهی بر تعمیر موتورسیکلت داشته است، افزود: بازار تعمیرات موتورسیکلت با رکود مواجه است و بسیاری از موتورهای مصرفی نیاز به تعمیرات دارند با این حال در پی افزایش هزینه‌های خانوار و کاهش قدرت خرید، مراجعه به واحدهای تعمیرگاهی کاهش یافته و اولویت افراد تعمیر وسایل نقلیه موتوری خود نیست. وی در پاسخ به این سوال که آیا اتحادیه برای تعمیرات موتورسیکلت نرخ دستوری و رسمی اعلام می‌کند، یادآور شد: در سال‌های اخیر نرخ دستوری به واحدها اعلام نشده و نرخ تعمیرات بر پایه شرایط رقابتی از سوی واحدهای صنفی تعیین می‌شود و اتحادیه تنها به شکایت در رابطه با دستمزد و تعمیرات موتورسیکلت رسیدگی می‌کند. صفرخانی نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ارایه نرخ ازسوی این نهاد را غیرمنطقی دانست و گفت: باید نرخ ازسوی اتحادیه تعیین، از سوی اتاق اصناف تصویب و ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نظارت و پیگیری شود، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت رویه‌ای کاملاً خلاف جهت را در دستور کار خود دارد.

 

 

ارسال نظر