دولت به دنبال شناسایی پایه‌های جدید مالیاتی باشد

۱۳۹۸/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۵۶۹

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: دولت برای جلوگیری از فرار مالیاتی به دنبال شناسایی پایه‌های جدید مالیاتی برود.

حسین سلاح‌ورزی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای آنکه کشور ما از مرحله وابستگی به نفت عبور کند و دولت به سمت سایر روش‌های درآمدی برود، باید از بخش‌هایی از جامعه مالیات دریافت کند.

وی ادامه داد: با وجود آنکه هنوز ما به آن سطح سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی نرسیده‌ایم و دولت باید مبلغ بیشتری بگیرد، اما همین میزان مالیاتی که از برخی قسمت‌های بخش خصوصی دریافت می‌کند منجر به فرار مالیاتی و فشار به واحدهای تولیدی فعال شده است.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اخذ مالیات توسط دولت از بخش خصوصی و درآمدزایی دولت از مالیات کاری درست است منتهی سهم عمده‌ای از مالیاتی که اخذ می‌شود به جای اینکه از قسمت‌هایی که فرار مالیاتی دارند و از بخش‌های اقتصادی که به عنوان رقیب تولید شناخته می‌شوند، گرفته شود، تنها از اشخاص حقوقی و شرکت‌ها که عمدتاً بخش‌های روزمینی و شفاف اقتصاد هستند، اخذ می‌شود.

وی اضافه کرد: دولت به جای شناسایی پایه‌های جدید مالیاتی همچون مالیات بر عایدی، از بخش‌هایی که نباید مالیات زیادی دریافت کند، اقدام به اخذ سهم مالیاتی خود می‌کند و این قضیه بر پیکره اقتصاد ضربه وارد کرده و مشکلاتی برای قسمت‌هایی از بخش خصوصی به وجود آورده است. سلاح‌ورزی افزود: این قضیه باعث شده به شرکت‌هایی که با حساب و کتاب هستند، فشار بیشتر و مضاعفی وارد شود. وی گفت: توصیه می‌شود دولت برای جلوگیری از فرار مالیاتی به دنبال شناسایی پایه‌های جدید مالیاتی برود و هدف‌گذاری روی مالیات داشته باشد. در حال حاضر براساس قوانین و مقررات مالیاتی کشور و برآوردهای سازمان مالیاتی، حدود ۵۰۰ میلیارد ریال معافیت‌های مالیاتی در کشور وجود دارد که ساماندهی برخی از آنها می‌تواند به افزایش درآمد مالیاتی و کاهش نرخ مالیات بر شرکت‌ها کمک شایانی کند. گفتنی است، سهم مالیات بر سود شرکت‌ها در ایران از کل درآمدهای مالیاتی در مقایسه با دیگر کشورها بسیار بیشتر است که این مساله باعث آسیب به فضای کسب و کار و تولیدکنندگان می‌شود و در نهایت رشد اقتصادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم این مالیات از مالیات‌های مستقیم بالغ بر ۶۳ درصد و از کل درآمدها مالیاتی حدود ۳۷ درصد است؛ این در شرایطی است که سهم این مالیات در کشورهای عضو OECD بطور متوسط کمتر از ۱۰ درصد درآمدهای مالیاتی است و حتی در برخی از کشورها این مقدار کمتر از ۶ درصد است.

علاوه بر وضع پایه‌های جدید مالیاتی مانند مالیات بر مجموع درآمد، ساماندهی معافیت‌های مالیاتی می‌تواند به این مهم کمک کند.

 

ارسال نظر