اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۴۹۴

نابسامانی در بازار مواد اولیه مبلمان

ایسنا|رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران، تامین مواد اولیه و برگزاری نمایشگاه‌ها را دو مشکل کلیدی صنعت مبلمان اعلام کرد. حسن احمدیان اظهار کرد: ممنوعیت واردات برخی از مواد اولیه مانند ‌ام‌دی‌اف روکش‌دار و برخی از یراق‌آلات تولید‌کنندگان را دچار مشکل کرده است؛ چرا که برای مثال بالغ بر ۸۰ درصد یراق‌آلات وارداتی هستند. رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران با بیان اینکه در این زمینه به وزارت صنعت، معدن و تجارت اطلاع‌رسانی شده است، تصریح کرد: از طرف دیگر نوسانات نرخ ارز و مشکلاتی که در زمینه ثبت سفارش وجود دارد باعث شده که واردکنندگان مواد اولیه این بخش تجارت خود را متوقف کنند یا با نگرانی واردات را انجام دهند. وی افزود: از طرف دیگر برخی از تأمین‌کنندگان مواد اولیه به دلیل نوسانات نرخ ارز از فروش محصولاتی که از قبل تهیه کرده بودند، خودداری می‌کنند. احمدیان با اشاره به نابسامانی در بازار مواد اولیه مبلمان، تصریح کرد: در مواردی بالا بودن یا پایین بودن نرخ ارز باعث شده واردات مواد اولیه برای برخی تجار توجیه اقتصادی نداشته باشد. رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران، برگزاری نمایشگاه‌های مبلمان را نابسامان توصیف کرد و گفت: ورود دولت در این زمینه نیز به صورت نادرست اتفاق افتاده است، چرا که دولت می‌خواهد خودش در این زمینه تصمیم‌گیری کند.  وی با تاکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه مبل باید به تشکل‌های مربوطه واگذار شود، اظهار کرد: نمایشگاه‌هایی که به موازات نمایشگاه بین‌المللی در سطح شهر برگزار می‌شود بدون هماهنگی بوده و تمام تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است. احمدیان با اشاره به اینکه طی سال‌های قبل نمایشگاه بین‌المللی مبل تهران از سوی اتحادیه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان مبلمان ایران با رویکرد توسعه صادرات، شنیدن صدای مشتری و ارتباط با تجار خارجی برگزار می‌شد، تصریح کرد: سال گذشته مجوز برگزاری نمایشگاه مبل به یک مجری که در صنعت مبلمان فعالیتی ندارد داده شد و این موضوع برنامه‌ها، اهداف و عملکرد اتحادیه را زیر سوال برد و برنامه‌های صادراتی اتحادیه برای افغانستان، قطر و عمان و راهکارهای برقراری ارتباطات بین هیات‌های خارجی و تولیدکنندگان را دچار مشکل کرد.

واحدهای صنفی ایران بیش از نرم جهانی

ایرنا|عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران گفت: اکنون در ایران به ازای هر ۲۷ نفر یک واحد صنفی وجود دارد که این رقم بسیار بیشتر از نرم جهانی است. محمود بنانژاد اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته، به ازای هر ۱۷۰ نفر و سایر کشورها به ازای هر ۱۲۰ نفر یک واحد صنفی وجود دارد اما در ایران، این رقم یک واحد برای هر ۲۷ نفر است. این امر، توجیه اقتصادی و سود کسبه را کاهش می‌دهد. وی گفت: در کشور، سه میلیون واحد صنفی وجود دارد که ۲۵ درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است. البته اگر فضا مهیا باشد سهم بازار از اشتغال می‌تواند افزایش یابد اما فضا تنگ است و برخی مشکلات در این باره مانع شده است. عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران افزود: یکی از مسائل، قانون کار است که دست و پا گیر شده است و برای به کارگیری نیروی جدید و استخدام در اصناف مشکل ساز شده است. بنانژاد درباره افزایش قیمت‌ها و گرانی ارز گفت: باید باور کنیم که اتفاق ویژه‌ای رخ داده و چند برابر شدن نرخ ارز، در قیمت‌ها تأثیر گذاشت، کالاهای وارداتی به صورت مستقیم تأثیر گرفت و افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه تولید کالا را در داخل بالا برد.  وی خاطرنشان کرد: در این میان برخی‌، اصناف را مسوول افزایش قیمت‌ها عنوان کردند که این تهاجم به بازار غیرمنصفانه است. البته متخلفانی هم در بازار بودند و با آنان برخورد شد اما اینکه صرفاً، بازار مقصر افزایش قیمت‌ها اعلام شود، غیرمنصفانه است.

فروش فیلترهای تقلبی ۲۰ هزار تومانی در بازار

تسنیم|رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران با اشاره به اینکه استفاده از فیلتر و روغن‌های تقلبی مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده است، گفت: قیمت فیلترهای اصلی در بازار ۱۰۰ هزار تومان است اما تقلبی آنها در بازار ۲۰ هزار تومان است.  علیرضا نیک آیین با اشاره به اینکه افزایش قیمت قطعات یدکی خودرو میزان مراجعه مردم به تعمیرگاه‌ها را کاهش داده است، اظهارداشت: این روزها با افزایش قیمت‌ها فروش قطعات یدکی تقلبی هم بسیار رونق دارد به نحوی که بازار پر از فیلتر و روغن تقلبی است. رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران با بیان اینکه استفاده از فیلتر و روغن‌های تقلبی برای خودروها مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده است، افزود: قیمت فیلترهای اصلی در بازار 100 هزار تومان است اما تقلبی آنها در بازار به قیمت 20 هزار تومان به فروش می‌رسد. وی به کسری قطعات خودروهای نسل جدید از جمله «برلیانس، ال 90 و ساندرو در بازار» اشاره کرد و گفت: اوضاع تأمین قطعات خودروهای چینی هم بد شده و مصرف‌کننده باید برای خرید آنها مشقت زیادی را می‌کشد حتی بسیاری از قطعات وارداتی است و باید مشتری ماه‌ها در انتظار خرید این قطعات باشد.

 

ارسال نظر