ممنوعیت عراق برای صادرات دو محصول ایرانی

۱۳۹۸/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۴۹۳

در حالی که دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، در واکنش به اطلاعیه بانک مرکزی درباره رفع تعهد ارزی صادرکنندگان به عراق و افغانستان در بازه ۲۱ فروردین ۹۷ تا ۱۶ مرداد ماه سال گذشته، از حل بخشی از مشکلات صادرکنندگان با این اقدام بانک مرکزی خبر داد؛ اکنون با خبر ممنوعیت واردات ماست و دوغ به این کشور رو به رو شده‌ایم. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید‌حمید حسینی پیش از این در واکنش به اطلاعیه جدید بانک مرکزی درباره رفع تعهد ارزی صادرکنندگان به کشورهای عراق و افغانستان در بازه زمانی 21 فروردین 97 تا 16 مرداد ماه سال گذشته اظهار کرد: در ماه‌های اخیر صادرکنندگانی که اقدام به صادرات کالا به عراق کرده بودند در مواردی با بانک مرکزی اختلاف داشتند و یکی از این موارد اختلافی، رفع تعهد ارزی آنها بود که با اقدام اخیر بانک مرکزی بخش از آن مرتفع شد.

اما روز گذشته خبر ممنوعیت واردات ماست و دوغ به عراق مطرح شد که بر اساس آن حسینی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات صادرکنندگان به عراق، بالا بودن نرخ محاسبه ارزش صادراتی کالاها بود گفت: با توجه به اینکه نرخ ارزش کالاهای صادراتی بیش از نرخ واقعی بود و صادرکنندگان عملاً باید رقمی بیش از صادراتشان را متعهد می‌شدند، بانک مرکزی پذیرفت که 20 درصد از تعهدات ارزی آنها بکاهد.

وی با اشاره به گلایه برخی صادرکنندگان به عراق نسبت به افزایش تعرفه ورود برخی کالاها به این کشور و احتمال کاهش این تعرفه‌ها از سوی دولت عراق اظهار کرد: آنچه به نظر می‌رسد نشان می‌دهد بعید است که دولت عراق به سمت کاهش تعرفه‌های وارداتی پیش رود. دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: سیاست کشور عراق در حال حاضر به شکلی است که اگر تشخیص دهند که کالایی را می‌توانند در داخل عراق تولید کنند و قابلیت تولید در این کشور را دارد مشمول سیاست‌های جدید قرار می‌دهند.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی، ابتدا تعرفه‌های واردات این کالاها را افزایش می‌دهند و در مرحله بعد، ورود آنها به عراق را ممنوع اعلام کرده و از ورودشان جلوگیری خواهند کرد. حسینی گفت: به عنوان نمونه، در حالی که ورود «خامه، شیر و شیرخشک» به این کشور ممنوع نشده، واردات ماست و دوغ به کشور عراق ممنوع شده است و عراقی‌ها ترجیح داده‌اند ماست و دوغ مورد نیازشان را خودشان تولید کنند.

او اضافه کرد: با توجه به رقبای قدرتمندی که در بازار عراق وجود دارند و همچنین امکان تولید بخشی از این کالاها در این کشور در آینده نزدیک، باید صادرکنندگان ما به کشور عراق به سمت و سوی خدمات و فعالیت‌هایی پیش روند که نیاز به خدمات داشته باشد و هرچه سریع‌تر از تمرکز بر صادرات کالاهای صرف، فاصله بگیریم تا بتوانیم در بازارهای عراق حضور مستمر داشته باشیم.

 

 

ارسال نظر