200 هزار خودرو در انتظار قطعه

۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۴۰۰

رییس کمیسیون تسهیل محیط کسب وکار و رفع موانع اتاق بازرگانی تهران مساله نقدینگی را مشکل اصلی قطعه‌سازان می‌داند که منجر به کاهش تولید شده است. او معتقد است دولت باید در مورد خودروهای دپو شده در گمرک نیز با توجه به عطش بازار زودتر تصمیم‌گیری کند.

تصاویری که روزهای گذشته از انبوه خودروهای پارک شده در پارکینگ یکی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی منتشر شد، واکنش‌های بسیاری در پی داشت و البته گمانه‌زنی‌های درباره علت دپوی این خودرو‌ها نیز بالا گرفت. برخی، فرضیه نقص قطعات این خودرو‌ها را مطرح کردند و گروهی نیز بر این عقیده بودند که شرکت‌های خودروساز، تولیدات خود را برای عرضه در زمان مناسب‌تر و با قیمتی بالاتر در پارکینگ‌ها نگه داشته است.

محمدرضا نجفی‌منش، رییس کمیسیون تسهیل محیط کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق تهران ‌می‌گوید که خودروهای دپو شده، عمدتاً دچار کمبود قطعات الکترونیکی وارداتی هستند.

نجفی‌منش در گفت‌وگو با روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تعداد خودروهای دچار نقص قطعه در دو شرکت خودروسازی به حدود 200 هزار دستگاه ‌می‌رسد، ادامه داد: تصاویری که اخیرا منتشر شد، مربوط به خودروهایی است که تعدادی از قطعات آنها دچار کمبود است. این خودرو‌ها اغلب فروخته شده و شرکت‌های خودروسازی حتی پول آن را هم دریافت کرده‌اند؛ یعنی هر شماره موتور مربوط به یک مشتری است. بنابراین انگیزه‌ای برای دپوی این خودروها وجود ندارد و نگهداری آنها باعث ضرر و زیان خودروساز نیز ‌می‌شود؛ چرا که باید بابت عدم تحویل به موقع، به مشتری سود هم بپردازند.

او با تاکید بر اینکه این خودرو‌ها عمدتاً از نظر قطعات الکترونیکی وارداتی دچار کمبود هستند؛ گفت: علت کمبود قطعات هم کمبود نقدینگی در شرکت‌های قطعه‌سازی است که نتوانسته‌اند، قطعاتی مانند ECU، چراغ، مودولاتور ABS و ایربگ را به موقع تامین کنند. اگرچه تحریم، واردات را با دشواری‌هایی مواجه کرده است، اما قطعه‌سازان ‌می‌دانند چگونه از سد تحریم عبور کنند؛ مشروط بر آنکه نقدینگی در اختیار داشته باشند؛ قطعه‌سازان پیش از این نیز این قطعات را وارد ‌می‌کردند و پول آن را یک سال بعد ‌می‌پرداختند اما اکنون باید وجه کالای خریداری شده را نقد بپردازند و این مساله مشکل‌ساز شده است. البته وزارتخانه جلسات مفصلی برگزار کرده و از قطعه‌سازان خواسته است که در تامین این قطعات کمک کنند.

رییس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق تهران ادامه داد: علاوه بر خودروهای تولیدی دپو شده، خودروهای وارداتی نیز در پارکینگ گمرک خاک ‌می‌خورد و دولت هر چه سریع‌تر باید نسبت به تعیین تکلیف ترخیص این خودرو‌ها اقدام کند. اکنون عطش بازار بالاست و عرضه این خودروها ‌می‌تواند به کاهش قیمت کمک کند. اما کار اصولی در صنعت خودرو افزایش تولید است و افزایش تولید نیز نیازمند تامین نقدینگی است. اگر تامین نقدینگی صورت گیرد و قطعه‌ساز بتواند قطعه مورد نیاز را تولید کند، تعادل نسبی میان عرضه و تقاضا پدید ‌می‌آید. در واقع باید تلاش کنیم که حداکثر داخلی‌سازی تحقق پیدا کند تا علاوه بر کاهش تقاضای ارز و نیاز وارداتی، وضعیت اشتغال نیز بهبود پیدا کند.

او افزود: باید توجه داشت که هدف اکثر کسانی که خودرو پیش‌خرید کرده‌اند، مصرف شخصی نبوده است. بنابراین با ورود خودروهای تولیدشده به بازار، این افراد نیز خودروهای خود را عرضه خواهند کرد و بدین‌ترتیب قیمت بازار به قیمت کارخانه نزدیک خواهد شد.

 

ارسال نظر