اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۱۲۳

تعادل قیمت خرما تا یک ماه آینده در بازار

محسن رشید فرخی، رییس انجمن ملی خرما با انتقاد از قیمت بالای خرما در برخی فروشگاه‌ها اظهار کرد: با وجود کاهش قیمت خرما در مبدا، برخی مغازه داران به سبب خرید‌های قبلی تغییری در نرخ‌های خود نداشتند. وی حداکثر قیمت هر کیلو خرما در مبدا را ۲۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: این در حالی است که برخی مغازه داران با نرخ‌های بالای ۳۶ و ۳۷ هزار تومان اقدام به عرضه خرما به مصرف‌کننده می‌کنند. رشید فرخی ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد تولید در سال زراعی پیش رو، خرمای پیش رس از یک ماه آینده در بسیاری از مناطق به دست می‌آید، از این رو پیش بینی می‌شود ظرف ۱۵ روز تا یک ماه آینده قیمت خرما در بازار به تعادل برسد. رییس انجمن ملی خرما از افزایش ۳ برابری قیمت سم، کود، مواد بسته‌بندی و سایر عوامل تولید در بازار خبر داد و گفت: با توجه به افزایش هزینه داده‌های کشاورزی نسبت به سال‌های گذشته، بدیهی است که کشاورزان با نرخ‌های قبلی حاضر به عرضه محصول خود در بازار نباشند، اما به سبب افزایش تولید جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر تنش قیمت در بازار نیست.  

وی از افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل در بازار خبر داد و افزود: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و برآورد نخلستان‌ها

پیش بینی می‌شود که تولید خرما در سال زراعی جدید به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد. فرخی درباره تاثیر حذف عوارض صادراتی خرما تصریح کرد: با توجه به آنکه تصمیمات خلق الساعه مسوولان دولتی از لحاظ روانی بر کارنامه صادراتی تاثیر می‌گذارد، از این رو بار‌ها به مسوولان اعلام کردیم که مخالف وضع عوارض صادراتی گمرک هستیم که خوشبختانه با رایزنی‌های متعدد عوارض صادراتی این محصول حذف شد. وی در پایان با اشاره به اینکه سال گذشته نیم میلیارد دلار از محل صادرات خرما ارز وارد کشور شد، گفت: با توجه به رشد تولید خرما باید ۲۰ تا ۳۰ درصد این محصول به بازار‌های هدف صادر شود که در صورت وضع عوارض صادرات، از این محل  ارز آوری به کشور نخواهیم داشت.

قاچاق دام مهار شد

علی اصغر ملکی رییس اتحادیه گوشت گوسفندی از کاهش ۲ تا ۳ هزار تومانی نرخ گوشت در بازار خبر داد و گفت: هم‌اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۹۳ تا ۹۵ هزار به مغازه‌دار و ۱۰۰ هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود. وی رکود حاکم بر بازار، کاهش قدرت خرید خانوار، ازدیاد عرضه دام و توزیع گوشت‌های وارداتی را از جمله دلایل کاهش قیمت گوشت در بازار اعلام کرد و افزود: در حال حاضر دام بیشتری در دسترس کشتار‌کنندگان قرار می‌گیرد که درنهایت کسادی بازار، فروشندگان را مجاب می‌کند که قیمت دام را تعدیل کنند. ملکی نرخ گوشت در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به ازدیاد عرضه دام از اواخر خرداد، احتمال کاهش مجدد قیمت گوشت دور از انتظار نیست چرا که به سبب گرمای هوا، دامداران خواهان عرضه دام‌های با وزن مناسب در بازار هستند. رییس اتحادیه گوشت گوسفندی نرخ کنونی هر کیلو دام زنده را ۴۲ تا ۴۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به ورود به فصل عرضه دام داخل، کنترل قاچاق تاثیر بسزایی در افزایش عرضه و کاهش قیمت گوشت در بازار داخل دارد. همان‌گونه که در ایام پایانی سال، افزایش نظارت بر خروج غیرقانونی دام از مرز‌های کشور بر کاهش قیمت گوشت تاثیر بسزایی گذاشت. وی با اشاره به اینکه فاصله قیمت گوشت داخلی با وارداتی به سبب حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کاهش یافته است، بیان کرد: با توجه به فراوانی عرضه گوشت داخلی و وارداتی در بازار، خانوار‌ها بر حسب درآمدشان اقدام به خرید می‌کنند. ملکی در پایان درباره آخرین وضعیت قاچاق دام تصریح کرد: براساس آخرین اطلاعات، قاچاق دام تا حدودی مهار شده و تنها ممکن است مقادیری محدود از مرز‌های کشور خارج شود.

کاهش ۳۰ درصدی  سطح زیر کشت سیب زمینی

حسن صابری، رییس اتحادیه بارفروشان درباره علل گرانی سیب زمینی اظهار کرد: با توجه به بارش‌های اخیر و وقوع سیلاب، برداشت سیب زمینی ۴۰ روز به تعویق افتاد که این امر در کنار کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی سطح زیر کشت محصول ناشی از ورشکستگی کشاورزان در سال ۹۶ از جمله علل افزایش قیمت محصول در بازار به شمار می‌رود. وی افزود: با برداشت و ازدیاد عرضه سیب زمینی در اوایل مرداد از استان همدان پیش بینی می‌شود که قیمت این محصول به تعادل برسد. وی وقوع سیل را عامل اصلی کاهش عرضه نسبت به تقاضا دانست و افزود: هم‌اکنون سیب زمینی گرگان، کرمانشاه و دزفول در حال عرضه به بازار است، اما متأسفانه جوابگوی نیاز داخل نیست و همین امر موجب شده تا نوساناتی در قیمت ایجاد شود. رییس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی با اشاره به اینکه افزایش قیمت سیب زمینی و خلأ بازار ارتباطی به صادرات ندارد، بیان کرد: وقوع سیل اخیرمنجر به بروز خسارت و کاهش تولید محصول در برخی استان‌ها شد که در نهایت این امر زمینه را برای خلأ بازار و افزایش قیمت ایجاد کرد. این مقام مسوول درباره علل گرانی هویج گفت: بارندگی و وقوع سیل اخیر در دزفول منجر به کاهش تولید و نوسان قیمت هویج در بازار شد، پیش بینی می‌شود که از ۱۰ روز آینده با عرضه هویج از استان فارس بازار به تعادل برسد.

 

 

ارسال نظر