یکسان‌سازی قیمت آرد و گندم ،مهم‌ترین نیاز صنایع مرتبط است

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۱۲۲

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و از مدیران صنایع غذایی می‌گوید مهم‌ترین اقدامی که دولت در صنایع وابسته به آرد و گندم باید انجام دهد یکسان‌سازی در قیمت آرد و گندم است. احمد صادقیان می‌گوید:

« نیاز اصلی که ما در صنایع وابسته به آرد و گندم داریم یکسان‌سازی قیمت است. امیدوارم یکسان‌سازی در قیمت آرد و گندم برای خبازی، صنف و صنعت و خرید تضمینی برای یک‌بار اجرایی و به چند قیمتی در این صنعت که آسیب‌های بسیاری هم به دنبال داشته پایان داده شود. چند قیمتی در صنایع وابسته به آرد و گندم در سال‌های گذشته مشکلات بسیاری را به وجود آورده است و ما الان شاهد رانت، فساد و... هستیم.» او با اشاره به اینکه در سال جاری خطر قاچاق گندم از کشور وجود دارد، می‌گوید: «با توجه به اینکه قیمت داخلی کمتر از قیمت خارجی است این نگرانی وجود دارد که گندم و محصولات حاصل از گندم از مرزها به صورت غیرقانونی خارج شود و ما شاهد قاچاق باشیم. وقتی قیمت‌ها متعادل نباشد ما شاهد قاچاق خواهیم بود. چند سال پیش نگرانی اصلی نسبت به واردات غیرقانونی وجود داشت ولی الان برعکس شده است.» این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه اختصاص ارز دولتی به نوعی بسترسازی برای ایجاد رانت و فساد و زمینه ساز قاچاق است، گفت: « در سال جاری نگرانی‌هایی نسبت به قاچاق گندم و آرد وجود دارد؛ نگرانی که بطور کلی نسبت به کلیه کالاهایی که یارانه دولتی و ارز دولتی به آنها اختصاص داده می‌شود، وجود دارد از جمله گندم و آرد زیرا ساختارهای نظارتی قدرت لازم را برای نظارت و جلوگیری از سوءاستفاده‌ها ندارند و در نهایت ما شاهد انواع سوءاستفاده‌ها و تخلف‌ها خواهیم بود.» صادقیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که آیا سیل اوایل فروردین امسال که در چند استان رخ داد، مشکلاتی را برای تامین گندم به همراه خواهد داشت و مجبور به واردات گندم خواهیم شد یا نه؛ می‌گوید: « طبق پیش بینی‌هایی مسوولان وزارت جهاد و کشاورزی تا پیش از وقوع سیل، تولید گندم امسال به حدود 14 میلیون تن می‌رسید که نیاز ما در کشور خیلی کمتر از این هست و اگر در نظر بگیریم که بخشی از محصول هم آسیب دیده باشد باز تولید داخل کافی خواهد بود و ما نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت و می‌توانیم نیاز داخلی را تامین کنیم.» او با بیان اینکه بیشترین آسیب به زمین‌های تولید گندم مربوط به استان گلستان می‌شود، گفت:

« باوجود خسارت‌های وارده سیل اخیر نکته مهمی که کارشناسان و مسوولان وزارت جهاد و کشاورزی اعلام می‌کنند، بهبود کیفیت محصول گندم و میزان آن در مناطق مختلف و همچنین مقدار آن در هکتار به دلیل بارندگی‌هایی خوبی است که رخ داده است به شکلی که ما در محصول امسال شاهد دانه‌های پرتر و برداشت بیشتر از مزارعی که آسیب ندیده‌اند خواهیم بود و این موضوع خود می‌تواند بخشی از صدمه که به زمین‌ها وارد شده را جبران کند. بنابراین مسوولان وزارت جهاد و صنایع وابسته به آرد نگرانی چندانی نسبت به تامین گندم مورد نیاز در سال جاری ندارند.»

 

ارسال نظر