اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۹۵۰

دلیل تولید ناچیز کاغذ روزنامه در نیمه دوم سال ۹۷

دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران گفت که در شش ماهه دوم سال گذشته تولید کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه ناچیز بوده و مهم‌ترین علت آن مشکلاتی است که تولیدکنندگان در زمینه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده با آن مواجه هستند. مهشید پورداد اظهار کرد: در شش ماه نخست سال ۱۳۹۷ مقدار کمی کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه تولید شد، اما در شش ماهه دوم سال گذشته تولید این محصول کمتر از آن و ناچیز بوده است. وی با اشاره به رونق واردات در پی کاهش شدید تولید و بحرانی که در زمینه تأمین بازار کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه ایجاد شد، تصریح کرد: مشکلاتی که در زمینه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای تولیدکنندگان ایجاد شده، مهم‌ترین دلیلی است که انگیزه واحدهای تولیدی برای تولید این نوع کاغذ را بین برده است. پورداد ادامه داد: بخشی از مواد اولیه‌ای که برای تولید کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه استفاده می‌شود، وارداتی و بخش دیگر توسط سایر شرکت‌ها و بورس کالا تأمین می‌شود. به گفته دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران، تولیدکنندگان کاغذ باید برای تأمین مواد اولیه خود

 ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند، اما طبق قانون فروش انواع کاغذ از مالیات و عوارض معاف است و تولیدکنندگان نمی‌توانند از خریداران مالیات بر ارزش افزوده را دریافت کنند. وی با بیان اینکه تولیدکنندگان در ابتدای کار ۹ درصد ضرر می‌کنند، اظهار کرد: در این شرایط تولیدکنندگان باید از منافع خود بگذرند، یا قیمت کاغذ را به صورت چشمگیر افزایش دهند. پورداد بروز مشکلاتی در زمینه واردات خمیر الیاف به عنوان یکی از مواد اولیه تولید کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه را از دیگر مشکلات این صنعت عنوان کرد. دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران با بیان اینکه مجموعه این شرایط باعث از بین رفتن انگیزه تولید کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه شده، درخواست کرد که قانون مالیات بر ارزش افزوده در این زمینه اصلاح شود تا رغبت فعالان اقتصادی برای تولید بیشتر شود.

فلسفه نامگذاری رونق تولید

اشتغال مولد است

علی صدری، رییس هیئت امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در آستانه فرارسیدن ۱۰ تیر روز صنعت و معدن اظهار کرد: در سال‌های گذشته مقام معظم رهبری هموار شعار سال را مسائل اقتصادی نامگذاری کردند و یکی از اهداف این نامگذاری نیز معیشت مردم بوده است. وی با اشاره به اینکه این نامگذاری‌ها در راستای بهتر شدن معیشت مردم بوده است، افزود: حمایت از تولید در سال قبل و رونق تولید در سال جاری از جمله این نامگذاری‌ها است که با هدف ایجاد اشتغال مولد و حفظ اشتغال موجود بوده است.

صدری، معضلات رونق تولید و اشتغال را به دو بخش حاکمیتی و خصوصی تقسیم کرد و گفت: مشکلات رونق تولید و اشتغال به بحث حاکمیت و بخش خصوصی وابسته است. وی افزود: در بخش حاکمیت، نظارت بر کار قوه مجریه در اجرای قوانین و مصوبات باید مورد توجه قرار گیرد یعنی قوانینی که مجلس در حمایت از تولید ملی تصویب می‌کند بر کار قوه مجریه در اجرای آن نظارت شود. صدری گفت: بهبود کسب و کار، اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و قوانین مربوط به حمایت از تولید و استفاده از تولیدات داخلی ازجمله مصوبات و قوانین این بخش است که باید با نظارت‌های کافی، اجرا شود. وی ادامه داد: انتظار از قوه مجریه این است که این قوانین را اجرا کند و مجلس نیز نظارت کامل بر اجرای قوانینی که خود تصویب می‌کند داشته باشد تا دولت این مصوبات را بطور کامل و صحیح اجرا کند. صدری اظهار کرد: بخش خصوصی در شرایط تحریم، فرصت مناسبی در اختیار دارد که از ظرفیت‌های مصرف تولیدات داخلی استفاده کند و کالاهای با کیفیت را وارد بازار داخلی کند. این کارشناس اقتصادی گفت: معمولا هر دولتی که بر سرکار می‌آید بسته حمایتی در بخش اقتصاد تدوین می‌کند درحالی که دولت‌ها باید چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور را به عنوان یک سند اجرا کنند.

۷۵۰ واحد رسمی پیچ و مهره در کشور فعالیت می‌کنند

نورالدین مهری، رییس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره با بیان اینکه ۷۵۰ واحد رسمی مجوزدار در تهران مشغول به فعالیت هستند، گفت: ۱۵۰ واحد دیگر در حال تأسیس است. رییس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره تصریح کرد: در این صنف حدود ۳ هزار نفر به صورت مستقیم و حدود ۱۲ هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند. مهری درخصوص شایعات مبنی بر افزایش قیمت پیچ و مهره در بازار طی ماه‌های آینده گفت: افزایش قیمتی برای این صنف نداریم و این خبر کذب محض است.

رییس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره با اشاره به اینکه پیچ و مهره یکی از پایه‌های اساسی صنعتی در کشور است، افزود: هیچ صنفی همانند پیچ و مهره از منظر تیراژ متنوع نیست. مهری بیان کرد: صنف پیچ و مهره هم همانند سایر اصناف در جهت تحقق رونق تولید، گام‌های بلندی برداشته است که امیدواریم تا پایان سال محقق شود. رییس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره یادآوری کرد: پیچ و مهره از نمونه اقلام به ظاهر ساده‌ای به شمار می‌رود که نقش آن به عنوان یک مکمل در تمام صنایع کشور حیاتی و بدیهی است.

رییس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره با تأکید بر همکاری بین تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان تصریح کرد: همکاری و تبادل نظر بین اعضای انجمن فعال تولیدکننده با توزیع‎کنندگان از جهت ایده پردازی، شناخت بازار و نیاز‌های مصرف کنندگان، چگونگی تولید، چرخش توزیع و غیره می‌تواند بسیاری از مشکلات و معضلات موجود در بازار را حل کند.

 

ارسال نظر