تصویب 355 مصوبه در شورای گفت‌وگو

۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۸۶۱

تعادل |

شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران در حالی هفتمین سال فعالیتش را سپری می‌کند که عملکرد پررنگ این شورا طی چهار ساله گذشته، وزارت کشور را مجاب کرده است که رتبه دوم برترین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش ‌خصوصی در سطح کشوری را به استان تهران اعطا کند. بنابه اظهارات؛ قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران، از مجموع 355 مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران طی چهار سال اخیر، 279 مصوبه معادل 87.5 درصد کل مصوبات، بطور کامل اجرایی شده در حالی که تنها 50 مصوبه و معادل 14.2 درصد کل مصوبات، به مرحله اجرایی نرسیده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش ‌خصوصی استان تهران با اعلام کسب رتبه دوم شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌ خصوصی برتر کشور توسط این شورا، از تشکل‌های عضو اتاق تهران خواست از ظرفیت قانونی و قدرتمند شورای گفت‌وگوی استان تهران برای حل مشکلات کسب‌و‌کار بنگاه‌های اقتصادی استفاده کرده و با ارایه مسائل و چالش‌های صاحبان صنعت و تجارت به دبیرخانه این شورا، فرصت رسیدگی به رفع مشکلات را فراهم کنند.محمد عیدیان با بیان اینکه بر اساس ماده 75 قانون برنامه پنجم توسعه و تنفیذ آن در برنامه ششم توسعه و دایمی شدن شورای گفت‌وگو حسب ماده 12 قانون دایمی برنامه ششم، تشکیل شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌ خصوصی در دستورکار قرار گرفت و مصوبات این شورا نیز لازم‌الاجراست، شرح وظایف شورای گفت‌وگو را برگرفته از قانون برنامه پنجم توسعه و ذیل قانون بهبود مستمر فضای کسب‌و‌کار عنوان کرد که به گفته وی، فرصتی برای تعامل و هم‌اندیشی دولت و بخش‌خصوصی را فراهم کرده است. وی اعضای دایمی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران را شامل استاندار تهران، رییس اتاق بازرگانی تهران، رییس‌کل دادگستری استان تهران، دادستان استان تهران، شهردار و روسای اتاق‌های اصناف و تعاون و همچنین روسای سازمان‌های تصمیم‌گیر در استان شامل سازمان صنعت، معدن ‌و ‌تجارت استان تهران، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط‌زیست، اقتصاد و دارایی، برنامه و بودجه و نمایندگان بخش خصوصی و تعاونی عنوان کرد و افزود: در تمامی جلسات ماهانه این شورا که نمایندگان حضور دارند و مهم‌ترین مسائل و مشکلات بنگاه‌های اقتصادی استان تهران با حضور نمایندگان بخش‌خصوصی مورد واکاوی قرار گرفته و دستورالعمل‌های مربوط به آن پس از تصویب، به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود.

عیدیان با بیان اینکه از ابتدای سال 94 تا پایان سال 97، در مجموع تعداد 42 جلسه از سوی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران برگزار شده، افزود: بر اساس گزارش عملکرد چهار سال گذشته شورای گفت‌وگوی استان تهران، 355 مصوبه در این شورا به تصویب رسیده‌ که از این تعداد، 239 مصوبه در سطح ملی بوده ‌است. به گفته وی، از این تعداد، 115 مصوبه نیز در سطح استان تهران بوده است.

قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران، افزود: از مجموع 355 مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران طی چهار سال اخیر، 279 مصوبه معادل 87.5 درصد کل مصوبات، بطور کامل اجرایی شده در حالی که تنها 50 مصوبه و معادل 14.2 درصد کل مصوبات، به مرحله اجرایی نرسیده است.

به گفته وی، تعداد 26 مصوبه، یعنی 7.3 درصد کل مصوبات چهار سال گذشته، نیز در حال پیگیری برای اجرا است. عیدیان همچنین یادآوری کرد که طی چهار سال گذشته، 116 جلسه کارگروه ذیل شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران تشکیل شده است. وی سپس به برخی از مهم‌ترین پیشنهادها و مصوبات محقق شده شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران طی چهار سال گذشته اشاره کرد و گفت: پذیرش اظهارنامه بنگاه‌های تولیدی متوسط و کوچک و اطمینان و اعتماد به اظهارات آنها از سوی سازمان امور مالیاتی برای عملکرد سال‌های 1394 و 1395 بر اساس مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای اولین‌بار در عمر سازمان مالیاتی، از جمله پیشنهادهای این شورا بود که مورد تصویب دولت نیز قرار گرفت. حذف بند 5 بخشنامه ارزی هیات وزیران و همچنین، رفع مشکلات بیمه‌های اجتماعی و مشکلات بیمه کارگران ساختمانی از دیگر مواردی است که به گفته عیدیان، طی جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران مورد بررسی و پیشنهادهای ارایه شده به دولت مورد تصویب قرار گرفته است. قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران همچنین با اشاره به بررسی کالاهای رسوب‌شده در گمرکات کشور با حضور تشکل‌ها و صاحبان کسب‌و‌کار در یکی از جلسات این شورا، افزود: یکی دیگر از دستاوردهای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران، رسیدگی به این موضوع و ارایه راهکار به دولت برای حل مشکلات این بخش بود که در نهایت منجر به تصویب بخشنامه ترخیص کالاهای رسوبی در گمرکات به ویژه مواد اولیه و ماشین‌آلات و تجهیزات خط تولید از سوی دولت شد. عیدیان به بیان اینکه مشکلات مربوط به ثبت سفارش و نقد گروه‌بندی کالاها و تخصیص ارز به آن، در یکی دیگر از جلسات این شورا با حضور تشکل‌ها و فعالان اقتصادی و مدیران مربوطه از دستگاه‌های دولتی مورد نقد و بررسی قرار گرفت، افزود: راهکارهای ارایه شده این جلسه، منجر به تغییر فهرست گروه‌های کالایی از سوی دولت و ابلاغ آن شد. به گفته وی، ابلاغ بخشنامه معاون اول رییس‌جمهور در ارتباط با استرداد مالیات بر ارزش افزوده کالاهای صادراتی، از دیگر دستاوردهای جلسات رسیدگی به مشکلات فعالان اقتصادی در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران است. وی با تاکید دوباره بر اینکه مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران بر اساس حکم قانون، لازم‌الاجرا است، از تشکل‌ها و اتحادیه‌های بخش‌خصوصی عضو اتاق تهران خواست از ظرفیت بالای این شورا برای پیگیری درخواست‌های قانونی خود استفاده کرده و مسائل مورد بحث را با دبیرخانه این شورا که در اتاق تهران مستقر است در میان بگذارند.

 

 

ارسال نظر