غفلت از ظرفیت نمایشگاه‌ها برای توسعه صادرات

۱۳۹۸/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۷۱۱
غفلت از ظرفیت نمایشگاه‌ها برای توسعه صادرات

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران معتقد است که در شرایط کنونی، تشکیل یک کمیسیون یا میز مشخص برای نمایشگاه‌ها در پارلمان بخش خصوصی ضرورت دارد. حسن احمدیان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق تهران، افزود: به جای شرکت سهامی نمایشگاه‌ها یا سازمان توسعه تجارت یک سایت تخصصی برای برگزاری نمایشگاه صنایع مختلف در کشورها باید ایجاد شود. او افزود: اتاق‌های بازرگانی هرازگاهی به ضرورت وجود چنین سازوکاری ورود کرده اما بطور جدی به این مساله نپرداخته اند؛ امیدواریم این معضل در دوره جدید در اتاق تهران و ایران مورد توجه قرار بگیرد.

به گفته احمدیان، نوسان نرخ ارز از عوامل بحران زا برای صنعت در شرایط کنونی اقتصاد ایران است. عدم ثبات نرخ ارز در همه صنایع از جمله صنعت مبلمان تامین مواد اولیه را دشوار کرده است. او ادامه داد: ظرفیت بالای تولید در صنعت مبلمان فرصتی برای توسعه صادرات غیرنفتی به کشورهای همجوار است و صنعت مبلمان برای تحقق اهداف صادراتی به برگزاری نمایشگاه در کشورهای هدف، تقویت مراودات کاری و به ثمر رساندن مذاکرات تعرفه‌ای نیاز دارد.

عضو هیات نمایندگان گفت: تسهیل مسائل صنعت مبلمان به مجموع تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های وزارتخانه‌های صمت، اقتصاد و دارایی و سازمان تامین اجتماعی مربوط است.

به گفته او، بسیاری از کشورهای فعال در صنعت مبلمان در جهان از توسعه صنایع کوچک و متوسط در این صنعت استقبال می‌کنند و در ایران هم همین رویکرد را تقویت می‌کنیم.

 احمدیان افزود: وجود صنایع کوچک و متوسط به انعطاف‌پذیری و چابکی صنعت مبلمان کشور انجامیده است، اما رویکرد بهتر این است که این صنایع کوچک و متوسط را در قابل خوشه‌های صنعتی و نزدیک بهم ایجاد کنیم؛ تا به هم افزایی در صنعت کمک کند.

او ادامه داد: به جای ایجاد یک واحد بزرگ، سنگین و چاق که نمی‌تواند در صنعت فعالانه عمل کند، باید خوشه‌های صنعتی را از مجموعه واحدهای کوچک و متوسط ایجاد کرد تا از امکانات یکدیگر استفاده کنند.

به گفته احمدیان، یک الگوی موفق در این زمینه صنایع بهسازی چوب در احمد آباد مستوفی است که سال گذشته هیات رییسه اتاق تهران و هیات نمایندگان از آن بازدید کردند و از نزدیک دیدند که خوشه‌های صنعتی می‌توانند تا چه اندازه کارآمد عمل کنند.

او ادامه داد: آمارها گویای رشد منفی اقتصاد در سال گذشته است و رشد صنعت هم منفی اعلام شده است. به گفته احمدیان، پیش از این رشد اقتصادی ایران مثبت اعلام می‌شد اما در واقع ما در صنعت، این رشد مثبت را لمس نمی‌کردیم. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه بار مثبت رشد اقتصادی طی سال‌های گذشته بر دوش نفت بوده و اکنون نیز، عامل منفی شدن رشد اقتصادی نفت و فرآورده‌های آن است، گفت: مدت‌هاست که در صنعت مبلمان بخشی از کارگاه‌ها با کمترین میزان ظرفیت کار می‌کنند و صاحبان صنایع مجبور به تعدیل نیروی کار شده‌اند.

 به گفته او، وضعیت این کارگاه‌ها طی سال‌های گذشته ناشی از ناامیدی اقتصادی، رکود و عدم وجود مواد اولیه مناسب و افزایش قیمت آن است. نیاز صنایع به سرمایه در گردش حل نشده بلکه عمیق هم شده است. احمدیان ادامه داد: صنعت فرای آمار رشد اقتصادی، سال‌هاست که با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می‌کند و زمانی که رشد مثبت اقتصادی حاصل شد هم، مشکلات صنعت حل نشده بود.

به گفته احمدیان، در توسعه فعالیت صنایعی مثل مبلمان دو نکته مهم وجود دارد که طی سال‌های گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته است. نکته اول ارتباط با تشکل‌هاست؛ تشکل‌ها شامل نمایندگانی از فعالان اقتصادی در یک صنعت یا بخش مشخص هستند که ارتباط با آنها هم چنان در سطح شعار مانده است. این درحالی است که این بخش ظرفیت بالایی در تصمیم‌سازی و مشاوره دارد.

او در ادامه گفت: نکته دوم طی سال‌های گذشته برای توسعه صنایع کمتر دیده شده، ظرفیت نمایشگاه‌ها یا بازاریابی از طریق آنهاست. احمدیان در تشریح این مطلب افزود: در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه مثل آلمان، چین، سوییس و سوئد، امارات متحده عربی و ترکیه نمایشگاه‌ها محلی برای شنیدن صدای مشتری و ارتباط با تجار خارجی است اما در ایران ظرفیت نمایشگاه‌ها مورد توجه نیست. به گفته او، در مورد 14 تا 15 کشور همسایه که هدف اصلی صادرات صنعت مبلمان است، به برگزاری نمایشگاه بطور جدی نپرداختیم و کاش که یک کمیسیون یا میز مشخص برای نمایشگاه‌ها در پارلمان بخش خصوصی وجود داشت.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تاکید کرد: بنابراین به جای شرکت سهامی نمایشگاه‌ها یا سازمان توسعه تجارت یک سایت تخصصی برای برگزاری نمایشگاه صنایع مختلف در کشورها وجود داشت. اتاق‌های بازرگانی گاه به ضرورت وجود چنین سازوکاری ورود کرده اما به‌طور جدی به این مساله نپرداخته‌اند و امیدواریم این معضل در دوره جدید در اتاق تهران و ایران مورد توجه قرار بگیرد.

 

ارسال نظر