اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۶۲۹

محدودیت ارز مورد نیاز واردکنندگان

عضو هیات‌مدیره فدراسیون واردات ایران گفت: با توجه به محدودیت‌های تأمین ارز برای واردات، در حال حاضر تخصیص ارزهایی همچون یورو یا روبل روسیه محدود و صرفاً برای تأمین نیاز شرکت‌های دولتی در نظر گرفته می‌شود. محمدمهدی نهاوندی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در رابطه با یوآن چین نیز دو مشکل وجود دارد، یکی هزینه‌هایی که برای انتقال ارز از چین به حساب فروشنده اصلی کالا دریافت می‌شود و نکته دوم طولانی شدن این فرآیند تا بیش از دو ماه است که هر دو این اتفاقات باعث افزایش قیمت تمام شده کالاهای وارداتی به ویژه کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید می‌شود. وی ادامه داد: در هزینه‌های انتقال هر چند صرافی‌های رسمی بانک‌های عامل رسماً این هزینه‌ها را اعلام و از صاحب کالا دریافت می‌کنند اما تا این لحظه بانک مرکزی نسبت به پذیرش و پوشش این هزینه‌ها اقدامی نکرده است. بنابراین واردکنندگان باید مازاد

 ۶ درصد هزینه قابل قبول بانک مرکزی را به صورت ارز آزاد تأمین کنند یا معادل همین میزان مشکل تعهد ارزی خواهند داشت. او با اشاره به اینکه گمرک ایران اخیراً با اتخاذ برخی تصمیمات گره‌گشا کمک خوبی به تعدیل بخشی از مشکلات واردات کشور کرده است، تصریح کرد: اصلاح روش و مبانی تعیین ارزش گمرکی و واقعی کردن این روش‌ها متناسب با شرایط حاکم بر تجارت کشور و همچنین ارایه تسهیلات در زمینه کاهش زمان نمونه‌برداری و اظهار کالا و همچنین ترخیص بخشی از کالاهای وارداتی قبل از تأمین و انتقال وجه کالای وارداتی، از جمله این خدمات محسوب می‌شود. نهاوندی به گروه دومی از کالاها اشاره کرد و توضیح داد: با وجود این حمایت‌ها آن بخش از کالاهایی که امکان استفاده از تسهیلات گمرک را ندارند، بعضاً تا بیش از دو ماه در انتظار تأمین و انتقال ارز بوده که با وجود تعرفه تصاعدی هزینه انبارداری، تا بیش از ۱۰ درصد افزایش هزینه تمام شده کالا را در پی دارد. با توجه به اینکه این تأخیرها مطلقاً در اختیار و خواست صاحب کالا نیست، انتظار ما این است که سازمان بنادر و دریانوردی با اصلاح این رویه‌ها و توجه به شرایط تحریم‌های تحمیلی، از افزایش هزینه‌ها و بهره‌برداری انتفاعی از مشکلات ناشی از تحریم‌ها خودداری کند تا بتوانیم از شرایط سخت فعلی عبور کنیم.

شرایط آزادسازی واردات لاستیک شفاف نیست

رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن گفت که جزییات تصمیم اخیر دولت در زمینه آزادسازی واردات لاستیک، شفاف نیست. داوود سعادتی‌نژاد با بیان اینکه در چند ماه اخیر میزان واردات لاستیک به‌شدت کاهش یافته است، اظهار کرد: تولید داخلی در زمینه تأمین نیاز بازار در سایزهای ۱۶ و ۱۷ مورد استفاده در خودروهای سواری همچون پراید و پژو، کاملاً جوابگو است و نیازی به واردات این نوع از تایر احساس نمی‌شود. رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان تهران تاکید کرد: اگر در تأمین مواد اولیه کارخانجات تولیدی لاستیک کمبود یا مشکلی وجود نداشته باشد، کارخانجات داخلی در رابطه با تولید سایزهای ۱۶ و ۱۷ هیچ مشکلی نخواهند داشت. وی در رابطه با تصمیم اخیر مبنی بر آزادسازی واردات لاستیک، بیان کرد: اعلام تصمیم اخیر دولت در آزادسازی واردات لاستیک بار روانی مثبتی داشته اما در زمینه چگونگی واردات و تأمین ارز این محصولات اطلاع‌رسانی شفافی صورت نگرفته و تا زمانی که این موارد به صورت شفاف و عملی اعلام نشود، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. سعادتی‌نژاد گفت: تأمین نیاز خودروهای سنگین در بخش لاستیک انجام شده که این مهم عاملی شده تا قیمت‌ها در محدوده منطقی قرار بگیرد و در شرایط فعلی کمبودی در این بازار وجود ندارد. او در پاسخ به این سوال که آیا قیمت روغن موتور بعد از افزایش ۷۰ درصدی، کاهشی داشته است؟ گفت: روغن موتور همچنان با همان افزایش قیمت

۷۰ درصدی عرضه می‌شود که متأسفانه در چند وقت اخیر بازار با کمبود عرضه هم مواجه شده است.

تولید نئوپان به مرحله خودکفایی رسید

رییس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته گفت: در حال حاضر ۷۰۰ واحد رسمی مجوزدار در تهران مشغول به فعالیت هستند که امیدواریم واحدهای تولیدی پروانه‌دار در کشور بیشتر شود. اسماعیل الهیان، اظهار کرد: کمبود مواد اولیه موجب افزایش ۱۵ درصدی قیمت در صنف فروشندگان چوب و تخته در اواخر اردیبهشت امسال شد. الهیان با بیان اینکه در تولید نئوپان خودکفا شده‌ایم، تصریح کرد: این محصول در بخش‌های مختلف تولیدی مانند کمد، کابینت و غیره کاربرد دارد. او بیان کرد: نوسانات نرخ ارز، تأثیر مستقیمی بر قیمت کالا‌های موجود در بازار داشته و علاوه بر این، افزایش تعرفه گمرکی موجب اوج‌گیری نرخ چوب، تخته و فیبر‌های سه لایی شده است. الهیان افزود: اگر مسوولان همکاری لازم را در تأمین مواد اولیه با اتحادیه فروشندگان چوب و تخته داشته باشند کمبودی در واردات چوب نخواهیم داشت. او افزود: مصنوعات چوبی آخرین مرحله کار در صنایع چوب است و پس از این مرحله، محصولات به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد، به همین دلیل دارای ارزش افزوده بالایی بوده و اهمیت زیادی در بخش صادرات دارد. او گفت: امیدواریم با حمایت‌های همه‌جانبه دولت و تلاش متخصصان و سرمایه‌گذاران در آینده نزدیک صد درصد این محصول به صورت داخلی تأمین شود و دیگر نیازی به واردات نباشد.

 

 

ارسال نظر