اتاق ،نیازمند تفکری جدید

۱۳۹۸/۰۳/۲۵ - ۰۰:۱۶:۲۲
کد خبر: ۱۴۶۴۴۷
اتاق ،نیازمند تفکری جدید

فردا انتخابات هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار می‌شود. امروز قرار است شورای روسای اتاق‌های بازرگانی استان‌ها به تعیین کاندیداهای مطلوب خود بپردازند. گفته می‌شود میان تهران و استان‌ها توافقی صورت گرفته است که رییس، یک نایب‌رییس، خزانه‌دار و منشی از سوی شهرستان‌ها و 3 نایب‌رییس از اتاق تهران معرفی شوند.

گمانه زنی‌های زیادی درباره اسامی وجود دارد. از یک سو گفته می‌شود چهار عضو شهرستانی فعلی یعنی شافعی، سلاح ورزی، کاشفی و پیرموذن با تهران برای سمت‌های فعلی خود به توافق رسیده‌اند اما شنیده‌های دیگری حاکی از آن است که به جای پیرموذن قرار است قمی رییس اتاق یزد معرفی شود و احتمالا فردا در شورای روسا هر دو کاندید خواهند بود.

در شورای روسا تعداد زیادی از استان‌ها کاندیدا داشتند ولی زمانی که مشخص شد این ترکیب در حال لابی کردن است 14 استان به نفع یکدیگر کنار کشیدند و 3 نفر را برای عضویت در هیات رییسه معرفی کردند که این سه نفر جمال رازقی جهرمی رییس اتاق شیراز، محسن ضرابی از اتاق کرمان و حسین معروف از اتاق بوشهر است. با این حساب ترکیب استان‌ها هنوز تا جلسه شنبه شورای روسا نامعلوم است.

در سمت تهران نیز بحث معرفی مسعود خوانساری و محمدرضا انصاری نهایی شده است و احتمالا گزینه سوم محمد امیرزاده خواهد بود هرچند که در این خصوص نیز بحث‌هایی وجود دارد.

با این وجود باید دید توافق هیات رییسه فعلی با تهران شانس بیشتری دارد یا اگر منتخبین شورای روسا متفاوت از ترکیب مطلوب هیات رییسه باشد وزن کشی به چه شکل است. در هر صورت تعیین‌کننده برنده با توجه به مشخص بودن موضع اکثر استان‌ها نظر تشکل‌ها درباره عملکرد اتاق و تیم‌ها است.

  نگاهی به نظر تشکل ها

نگاه‌های متفاوتی درباره وضعیت اتاق و عملکرد آن در تشکل‌ها وجود دارد. علی‌اصغر بیابان‌گرد ریاست انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو در این خصوص می‌گوید: چندگانگی در ساختار اتاق تهران و شهرستان‌ها و نگاه گاها نابرابر اتاق‌ها نسبت به هم انسجام، همکاری و همدلی را از اتاق بازرگانی گرفته است .

بیابان‌گرد در گفت‌وگو با «تعادل» ضمن بیان مطلب فوق ادامه داد: متاسفانه در این دوره جایگاه تشکل‌ها کمرنگ بوده و آنچنانکه باید اهمیتی به مواضع تشکل‌ها داده نمی‌شد، در خصوص نقاط قوت هم می‌توان به برنامه‌ریزی در جهت رونق بخشیدن به فضای کسب و کار اشاره کرد با توجه به اینکه اکنون160 تشکل فعال در کشور وجود دارند عدم موازی‌کاری میان این تشکل‌ها امری ضروری بود به عنوان مثال ممکن بود تشکلی که در ساختار اتاق ایران وجود دارد با همان موضوع در سطح اتاق تهران و شهرستان‌ها ایجاد گردد که خوشبختانه در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفت .

وی در خصوص اتاق نهم یادآور شد: اگر چند گانگی در اتاق بازرگانی از میان برداشته شود شاهد موفقیت بیشتر این تشکل خواهیم بود، متاسفانه اتاق شهرستان‌ها نسبت به اتاق تهران نگاه متفاوتی از حیث قرار داشتن اتاق شهرستان‌ها در درجه دوم اهمیت نسبت به اتاق تهران دارند و اینگونه گمان می‌رود که اتاق تهران به لحاظ مرکزیت و پایتخت بودن از اولویت و برتری نسبت به آنها برخوردار است هر چند که این نگاه تنها ممکن است در میان درصد بسیار کمی از اعضای اتاق تهران باشد و اغلب براین عقیده نباشند، ولی در هر صورت باید میان اتاق‌ها یکدستی و همکاری به وجود‌اید .

  اتاق نهم باید آرایش جدیدی به خود گیرد

در مقابل تورج دهقانی زنگنه رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی بر لزوم اتخاذ آرایشی جدید در اتاق نهم تاکید کرد و گفت: کشور در شرایط بحرانی قرار دارد و به همین لحاظ باید سیاست اتاق در دوره جدید تغییر کند .

دهقانی زنگنه به تشریح عملکرد اتاق هشتم پرداخت و گفت: در دوره هشتم توسط اتاق بازرگانی اقدامات و فعالیت‌های زیادی صورت گرفت که بیشترین تلاش در بعد خارجی و روابط بین‌الملل مشهود بود ولی آنچه اتاق در دوره جدید باید سرلوحه فعالیت خود قرار دهد توجه به ویژگی پارلمانی بودن اتاق است یعنی وضع و ارایه نظرات و آیین‌نامه‌هایی که راهگشای وضعیت فعلی حاکم بر اقتصاد باشد .

رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: اتاق بازرگانی تنها در این صورت می‌تواند اهداف بخش خصوصی را در راستای منافع ملی و این بخش محقق سازد و به عنوان مادر تشکل‌های کشور و مهم‌ترین نهاد بخش خصوصی تاثیرگذار واقع گردد .

وی در خصوص آنچه اتاق نهم باید بیش از هر چیز مورد توجه قرار دهد، یادآور شد: اکنون کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و تحریم‌ها و بحران‌های مالی در کشور موجب آشفتگی شده است در این شرایط کار اتاق نهم نسبت به دوره‌های گذشته متفاوت خواهد بود و باید آرایش جدیدی به خود گیرد تا موفق شود و در این راه باید بسیار انعطاف پذیر باشد زیرا امروز شرایط به گونه‌ای شده که شاهد تغییرات ناگهانی هستیم که این امر لزوم سرعت درتصمیم‌گیری و انعطاف بالا را می‌طلبد .

این فعال اقتصادی بخش صنعت هوایی، به اتاق هشتم نمره بالاتر از 15 داد و خاطرنشان ساخت: در این میان هیات رییسه جدید باید حساسیت شرایط کنونی را درک کنند، همچنین نسبت به مسائل داخلی، جهانی و اقتصادی احاطه کامل داشته باشند تا بتوانند راهبردی درست را اتخاذ نمایند برخی در این میان موافق وحدت آرای هیات رییسه بوده و برخی دیگر هم از تفاوت آرا و نظرات باور دارند من بر این باورم اگر استراتژی مشخصی وجود داشته باشد فرقی ندارد که نظرات مختلف است یا مشابه .

باید به انتظار نشست و دید ترکیب جدید هیات رییسه فردا به چه شکل بسته خواهد شد.

 

ارسال نظر