سهم بالای اتاق تهران در صدور گواهی مبدا الکترونیک

۱۳۹۸/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۳۶۷

در حالی که یازدهمین کنگره اتاق‌های بازرگانی جهان از صبح چهارشنبه 12 ژوئن (برابر با 22 خرداد ماه) برپا می‌شود، شورای بین‌المللی گواهی مبدا نیز نشست‌های مدیریتی و عمومی خود را در دو روز قبل از این کنگره در ریو برگزار کرد. در این نشست‌ها علاوه بر بررسی توافق‌ها و تصمیمات گذشته، به عملکرد اتاق‌های حاضر در این نشست نیز پرداخته شد. در همین رابطه، اتاق بازرگانی تهران به واسطه سهم بیش از 99 درصدی صدور گواهی مبدا الکترونیک از کل گواهی مبداهای صادره در سال 2018 مورد تقدیر و تشویق سران شورا قرار گرفت.

نشست عمومی شورای بین‌المللی گواهی مبدا با حضور «پیتر بیشاپ» و «مارتین وندر وید»، رییس و نایب‌رییس این شورا و جمع قابل توجهی از اتاق‌های بازرگانی مهم سراسر دنیا از کشورهای ژاپن، چین، کانادا، امریکا، ترکیه، سوئد، استرالیا، انگلستان، آلمان، فرانسه، لهستان، قطر، لیتوانی، برزیل و... آغاز به کار کرد. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز که از سال 1395 موفق شده تا علاوه بر عملکرد موفقیت‌آمیز در الکترونیک کردن روند صدور گواهی مبدا، به عنوان چهاردهمین کشور به عضویت زنجیره اعتبارسنجی گواهی مبدا اتاق بازرگانی بین‌الملل درآید، در این نشست حاضر بود. در این نشست، جزییات فنی نشست‌های قبلی مرور شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پیشنهادات تازه نیز مطرح شد. همچنین گزارشی از سوی شورا درمورد صدور گواهی مبدا الکترونیک داده شد و از کتاب راهنمای گواهی مبدا نسخه 2019 رونمایی شد.

در ادامه این نشست، نمایندگان اتاق‌ها گزارشی از روند صدور گواهی مبدا با اشاره به عادی یا ترجیحی بودن و الکترونیک یا دستی بودن آن به شورا ارایه دادند. در این زمینه برابر گزارش عاطفه قاسمیان، مدیر گردآوری آمار و تحلیل‌های اقتصادی اتاق تهران، طی سال 2018 در اتاق باز تهران 23 هزارو 559 گواهی مبدا صادر شده که بالغ بر 99 درصد آن الکترونیکی بوده است.

سهم بالای گواهی مبدا الکترونیک از کل گواهی مبداهای صادره در اتاق تهران که رقمی بی‌نظیر در بین سایر اتاق‌ها بود، باعث تقدیر و تشویق رییس و نایب‌رییس شورای بین‌المللی گواهی مبدا شد. «پیتر بیشاپ» این سهم را بسیار عالی و قابل توجه خواند و عملکرد اتاق تهران در صدور گواهی مبدا الکترونیک را ستود. همچنین ارایه این آمار در این نشست باعث رجوع نمایندگان سایر اتاق‌های بازرگانی برای آگاهی بیشتر از روند صدور و مباحث فنی و امنیتی آن به نمایندگان اتاق تهران شد. آمار ارایه شده از سوی اغلب اتاق‌های بازرگانی جهان حاکی از تلاش بیشتر برای الکترونیک کردن گواهی مبدا، بالا بردن امنیت و ایمنی آن در برابر جعل، همراهی و هماهنگی بیشتر با سایر نهادها مانند گمرکات و افزایش روند صدور گواهی مبدا بود.

نکته جالب توجه اینکه نماینده اتاق بازرگانی امریکا در این نشست با اشاره به کاهش تعداد گواهی مبداهای صادره توسط این اتاق با لحنی طنز اعلام کرد که البته اتاق بازرگانی مسوول این کاهش نیست و مسوولیت آن برعهده رییس‌جمهوری است که روابط تجاری با بسیاری از کشورها را دچار تلاطم کرده است.

 

 

ارسال نظر