اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۱۰۵

صادرات نرم‌افزارهای ایرانی به‌صرفه شده است

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به آغاز فعالیت معاونت علمی ریاست‌جمهوری برای ایجاد شرکت‌های واسطه صادراتی در حوزه فناوری اطلاعات، شرط حضور شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌های فعال در حوزه آی‌تی را تشریح کرد.

محمدرضا طلایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به مساعد شدن صادرات محصولات نرم‌افزاری و حضور شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات در بازارهای بین‌المللی اظهار کرد: طی یک سال گذشته با توجه به افزایش نرخ ارز، اگر شرکت‌های دانش بنیان در حوزه فناوری اطلاعات یا استارتاپ های

فعال در حوزه فناوری اطلاعات، خودشان را به سطحی برسانند که استاندارهای بین‌المللی از جمله قانون کپی رایت را رعایت کنند، این شرایط برای حضور بهتر شرکت‌های ایرانی در بازارهای بین‌المللی مقرون به صرفه‌تر شده و شرایط برای صادرات محصولات این شرکت‌ها مساعدتر شده است.

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: سال‌ها است که قوانین مربوطه برای صادرات نرم‌افزار تصویب شده و حمایت‌های لازم انجام گرفته و کمک‌هایی نیز انجام شده است و در اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار هم آمارهایی از صادرات محصولات این حوزه داشته‌ایم ولی متاسفانه قوانین و مقررات فعلی در حوزه صدور پروانه صادراتی یا معافیت‌های مالیاتی با حوزه فعالیت‌های صادرات «آی تی» به ویژه بخش نرم‌افزار و محتوی دیجیتال همگن نیست و استانداردهای لازم را ندارد.

وی با بیان اینکه ما باید از طریق دفاتر ایرانیان خارج از کشور، فعالیت شرکت‌های نرم‌افزاری و شرکت‌های فعال در بخش فناوری اطلاعات را گسترده‌تر کنیم گفت: این یک واقعیت است که استارتاپ‌ها باید دید خودشان را از مارکت و بازارهای داخلی به سمت مارکت‌های بین‌المللی گسترش دهند و دستگاه‌های دولتی و معاونت علمی نیز گام‌های اولیه را برای حمایت از حضور این شرکت‌ها در بازارهای جهانی برداشته‌اند.

طلایی خاطرنشان کرد: گرچه هنوز تسهیلات مالی تشویقی برای صادرات در حوزه فناوری اطلاعات درنظر گرفته نشده ولی ارایه آموزش لازم و تدوین قوانین مناسب، می‌تواند انگیزه فعالیت این شرکت‌ها در بازارهای بین‌المللی را ارتقاء دهد.

به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، هم‌اکنون معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری برای ایجاد شرکت‌های واسطه صادراتی یا مدیریت صادرات در این بخش فعالیت‌هایی را آغاز کرده است.

چین خریدار پرو پاقرص فرش ایرانی شده است

مجتبی عراقچی، رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف در تشریح وضعیت بازار فرش دستباف ایرانی گفت: اگرچه بعد از اعمال مجدد تحریم‌های امریکا رکودی بر بازار فرش دستباف ایجاد شد، اما توانستیم با شناسایی راه‌هایی آثار ناشی از سیاست‌های خصمانه امریکا در جنگ اقتصادی را در حوزه فرش دستباف خنثی کنیم.

رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف با بیان اینکه فرش و تابلوی دستباف ایرانی به جز کشور امریکا به سایر کشورهای جهان صادر می‌شود، افزود: چین که روزگاری رقیب ما بود، امروز به بهترین خریدار فرش و تابلوهای دستباف ایرانی تبدیل شده است.

عراقچی گفت: بازار فرش دستباف ایرانی صد درصد به صادرات وابسته است و هم‌اکنون ۹۰ درصد از فرش‌های تولیدی ما صادر می‌شود.

رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تصریح کرد: بازار فرش دستباف ایرانی اکنون نه به دلیل تحریم‌های امریکا بلکه به خاطر بحران اقتصادی حاکم در جهان دچار نوساناتی شده و در رکود نسبی به سر می‌برد.

وی ادامه داد: به دلیل تورم موجود در کشور هزینه نهایی تولید فرش دستباف افزایش پیدا کرده است، به همین دلیل نمی‌توانیم با رقبای تجاری خود همچون هند، پاکستان و افغانستان مانند سابق در بازار جهانی فرش دستباف به رقابت بپردازیم.

عراقچی بیان کرد: هم‌اکنون ۱۳۰۰ تا ۱۷۰۰ واحد صنفی در عرصه فرش دستباف عضو اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان فرش دستباف هستند.

رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف در تشریح میزان اشتغال‌زایی اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان فرش دستباف گفت: هر سه متر فرش دستباف برای یک نفر اشتغال ایجاد می‌کند، اما برای افزایش صد در صدی اشتغال‌زایی در این صنف باید به فکر افزایش صد درصدی صادرات باشیم.

رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف یکی از علل گرانی فعلی فرش دستباف ایرانی را، افزایش صادرات در یک برهه زمانی به کشورهای همسایه اعلام کرد و گفت: در آن دوره مذاکراتی بین اعضا و مسوولان ذیربط انجام شد و با تصمیم نهایی مبنی بر کاهش صادرات فرش دستباف به کمترین حد ممکن توانستیم از روند افزایشی قیمت فرش دستباف جلوگیری کنیم و امیدواریم در روزهای آتی پیرو این تصمیم قیمت این فرش در داخل به تعادل برسد.

 

ارسال نظر