مشکلات صادرات محصولات کشاورزی همچنان پابرجاست

۱۳۹۸/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۴۸۶

هر از گاهی صادرات محصولات کشاورزی به سبب تصمیمات یک‌شبه مسوولان در اتاق‌های در بسته با مشکلاتی روبرو می‌شود که این امر موجب شده است تا صادرکنندگان دیگر در بازار‌های هدف جایگاهی نداشته باشند. با توجه به خروج صادرات محصولات کشاورزی از ریل اصلی، بسیاری از صادرکنندگان واقعی که سال‌ها در این حوزه فعالیت داشتند، از میدان خارج شدند که این امر بر آشفتگی بازار و کمبود محصولات کشاورزی به واسطه حضور تجار خارجی در میادین عمده فروشی و استفاده از کارت‌های یک‌بار مصرف دامن زد. بسیاری از مسوولان بر این باورند که با توجه به ریسک بالای تولید و فساد‌پذیری محصولات میوه و تره بار، بسیاری از صادرکنندگان به سبب اتخاذ تصمیمات یک شبه و مسائل و مشکلات پیش روی صادرات حاضر به ادامه این امر نیستند، در حالی که در شرایط فعلی تحریم ارز آوری از اهمیت بالایی در کشور برخوردار است. حال به سراغ مسوولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین وضعیت صادرات، مسائل و مشکلات پیش روی صادرکنندگان و علت حضور تجار خارجی در میادین میوه و تره بار که انحصار بازار داخل است، با خبر شویم.

  صادرکنندگان واقعی از میدان

خارج شدند

رضا نورانی ،رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه صادرات محصولات کشاورزی از ریل خارج شده است، بیان کرد: در حال حاضر تجار خارجی به مزارع، باغات و میادین عمده فروشی که در انحصار بخش داخلی است، ورود پیدا کرده و با خرید بی‌رویه و جارو زدن بازار بر نوسان قیمت در بازار دامن می‌زنند.

وی افزود: با توجه به مشکلات پیش روی صادرات و ریسک بالای تولید و فساد‌پذیری محصولات میوه و تره بار، صادرکنندگان واقعی از میدان خارج شدند.

به گفته نورانی، با توجه به شرایط فعلی تحریم و سایر هزینه‌های جانبی، صادرات محصولات کشاورزی به‌طور مویرگی در حال انجام است.

رییس اتحادیه محصولات کشاورزی ادامه داد: هم‌اکنون تجار خارجی وارد بازار عمده فروشی می‌شوند و با هر قیمتی اقدام به خرید محصولات کشاورزی می‌کنند که در نهایت با کمبود در بازار، قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه صادرات محصولات کشاورزی با کارت‌های یک‌بار مصرف در حال انجام است، بیان کرد: در ایام قبل از عید تجار خارجی با خرید بی‌رویه سیب و پرتقال از میادین عمده‌فروشی، زمینه را برای عرضه محصول در بازار داخل کاهش دادند که در نهایت به سبب افزایش قیمت، صادرات این ۲ محصول تا ۱۵ فروردین ممنوع اعلام شد.

رییس اتحادیه محصولات کشاورزی با بیان اینکه هر از گاهی صادرات بی‌رویه محصولات در بازار داخل نوساناتی را ایجاد می‌کند، گفت: وزارت جهاد کشاورزی، سازمان توسعه تجارت و تشکل‌های مربوط با یکدیگر باید برنامه‌ریزی کنند تا کمبود محصولات در بازار داخل بر نوسان قیمت دامن نزند.

وی با بیان اینکه ورود صادرکنندگان غیر واقعی معضلات متعددی را به همراه دارد، تصریح کرد: اتخاذ تصمیمات یک شبه برای صادرات و ممنوعیت صادرات، تصمیم بانک مرکزی برای بازگرداندن ارز به داخل تهدیدی برای صادرکنندگان به شمار می‌رود که با این وجود تنها تعداد معدودی از صادرکنندگان واقعی وارد بازار سال ۹۸ خواهند شد، در حالی که با بازگرداندن صادرات به ریل اصلی، صادرکنندگان واقعی ورود پیدا می‌کنند.

 تصمیمات یک‌شبه تولید محصولات را دچار مشکل می‌کند

مجتبی شادلو نایب‌رییس اتحادیه باغداران با اشاره به راهکار برقراری تعادل قیمت محصولات کشاورزی در بازار اظهار کرد: براساس آرمان نظام مقدس جمهوری اسلامی و برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله، حداقل باید برای ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت غذا تامین کنیم که با این وجود اگر برنامه منظمی برای بخش صادرات داشته باشیم، بدون تردید برای تامین بازار مشکلی نخواهیم داشت.

وی افزود: در شرایط کنونی تحریم، از لحاظ اقتصادی شرایط سختی داریم که برای بیرون آمدن از اقتصاد فعلی نباید صادرات را رها کنیم.

شادلو ادامه داد: با توجه به آنکه به دست آوردن بازار‌های صادراتی با هزینه‌های سنگینی همراه است، پس نباید بازار‌های صادراتی را از دست بدهیم تا کشور‌های ثالث بتوانند فرصت‌های صادراتی را از ما بگیرند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه تولید محصولات کشاورزی طی سال‌های بعد از انقلاب از ۲۰ میلیون به ۱۲۰ میلیون تن افزایش یافته است، بیان کرد: با توجه به افزایش بارندگی‌ها و شرایط مساعد اقلیمی، برنامه‌ریزی صادرات باید به گونه‌ای صورت گیرد تا خللی به تولید داخل وارد نشود.

وی با اشاره به اینکه امسال در تولید محصولات زراعی، باغی و سبزی و صیفی شرایط مساعدی داریم، بیان کرد: افزایش میزان بارش و رحمت الهی موجب شد تا بسیاری از مناطق که در سال‌های گذشته امکان کشت محصول به سبب کم آبی وجود نداشت، به زیر کشت بروند.

شادلو با انتقاد از تصمیمات یک شبه مسوولان مبنی بر ممنوعیت صادرات گفت: صادرات محصولات کشاورزی نباید مقطعی اتفاق بیفتد چرا که ممنوعیت‌های یک‌شبه صادرات موجب شده است تا حداقل فرصت‌های صادراتی را از دست بدهیم.

نایب‌رییس اتحادیه باغداران در پایان تصریح کرد: با وجود ریسک بالای تولید، تولیدکنندگان نباید دغدغه و نگران بازار محصولات‌شان را داشته باشند، از این رو استمرار صادرات محصولات کشاورزی یک ضرورت به شمار می‌رود.

  افزایش تعرفه؛ راهکار تعادل محصولات کشاورزی

حسن صابری رییس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره با انتقاد از این مساله که صادرات محصولات کشاورزی با فراز و فرود‌های بسیاری روبروست، اظهار کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز و فاصله قیمت محصولات در بازار داخل و صادرات، بسیاری از تجار با ازدیاد صادرات محصولات کشاورزی و کمبود در بازار داخل بر افزایش قیمت دامن می‌زنند.

وی افزود: با توجه به افزایش تولید محصولات کشاورزی باید برای صادرات برنامه‌ریزی منسجمی صورت گیرد تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان متحمل زیان نشوند.

صابری افزایش تعرفه را راهکار مناسب تعادل محصولات کشاورزی دانست و گفت: دریافت تعرفه از صادرکنندگان بر تعادل صادرات و حفظ بازار داخل و صادرات تاثیر بسزایی دارد.

رییس اتحادیه بارفروشان در پایان صادرات محصولات کشاورزی را امری ضروری دانست و گفت: صادرکنندگان به سبب سود‌های غیرمنطقی صادرات و خالی کردن انبار‌ها بر بازار داخل نوساناتی را ایجاد می‌کنند که افزایش تعرفه بر کنترل قیمت و بازار تاثیر بسزایی دارد.

 

 

ارسال نظر