تأثیر بازگشت شورای رقابت در بازار خودرو

۱۳۹۸/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۳۱۳
تأثیر بازگشت شورای رقابت در بازار خودرو

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان می‌گوید: قیمت‌گذاری از مهم‌ترین عوامل زیان صنعت خودرو در ایران است. هیچ کشوری در دنیا این کار غلط را انجام نداده و هیچ دولتی از این سیاست غلط پیروی نمی‌کند.

محمدرضا نجفی منش در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: بازگشت شورای رقابت به عرصه قیمت‌گذاری خودرو را نمی‌توان به عنوان راه‌حلی برای ساماندهی بازار در نظر گرفت. به گفته او، شورای رقابت و خودروسازان نمی‌توانند قیمت خودرو در بازار را تعیین کنند؛ چراکه بازار براساس مکانیزم عرضه و تقاضا کار می‌کند.

او تشریح کرد: در ماه‌های گذشته تولید خودرو در کشور به دلیل مشکل تامین قطعه کاهش پیدا کرده است. کاهش عرضه از سوی خودروساز باعث شد قیمت خودروی دست دوم در بازار افزایش پیدا کند درحالی که بخشی از این افزایش قیمت هم حباب بود و قیمت‌ها واقعی نبود. حتی اگر همین فردا شورای رقابت قیمت خودرویی را تعیین کند، هیچ تضمینی وجود ندارد که آن خودرو در بازار گران‌تر و با حباب بزرگ‌تر به فروش نرسد. به گفته نجفی منش، گرفتاری‌های خودروساز هم چنان پابرجاست و بخشی از این گرفتاری‌ها ناشی از قیمت‌گذاری‌های گذشته است.

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان تاکید کرد: ورود دوباره شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو تنها یک دست انداز به دیگر دست اندازها در مسیر تولید اضافه می‌کند و این در حالی است که تولید در شرایط کنونی بیش از هر چیز به رفع موانع نیاز دارد.

به گفته رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان، موافقان با مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی، صورت مساله را به درستی متوجه نشده اند؛ چراکه قیمت بازار و کارخانه متفاوت از یکدیگر است. نجفی منش افزود: همه افرادی که برای خرید خودرو ثبت نام کردند، از 20 تا 200 میلیون تومان سود کردند. این سود را هیچ نهادی نمی‌تواند کم و زیاد کند و تنها جایی که می‌تواند بر آن اثر گذاشته و به دنبال آن در بازار اثر گذاشت، طرف عرضه است.

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان با بیان اینکه سخت‌ترین مشکل خودروسازان تامین قطعه است، گفت: تولید قطعه در داخل و واردات قطعات خاص از خارج دچار مشکل شده است.

خودروسازان نتوانستند بدهی شان به قطعه ساز را بپردازند درحالی که مطالبه قطعه‌سازان باید طی یک ماه پرداخت شود.

 رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان افزود: خودروسازان در سال گذشته به دلیل قیمت‌گذاری زیان 20 هزار میلیارد تومانی را متحمل شده‌اند و از سوی دیگر تحریم‌ها هم باعث شده قطعات خاص خارجی به خودروسازان نرسد.

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری از مهم‌ترین عوامل زیان صنعت خودرو در ایران است، افزود: هیچ کشوری در دنیا این کار غلط را انجام نداده و هیچ دولتی از این سیاست غلط پیروی نمی‌کند. او ادامه داد: قیمت‌گذاری نه فقط در مورد خودرو بلکه در مورد هیچ کالای دیگری سیاست موفقی نبوده است. یک بار برای همیشه باید این سیاست را کنار گذاشت اما متاسفانه بازگشت اخیر شورای رقابت به قیمت‌گذاری یک گام رو به عقب است.

 

ارسال نظر