اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۲۲۳

توسعه صنایع معدنی اشتغال و رونق را به کشور باز می‌گرداند

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران گفت: با حمایت از بخش معدن در کنار اشتغالزایی می‌توان چرخ اقتصاد را حرکت داد. سعید صمدی دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران تصریح کرد: در شرایط فعلی تحریم‌ها، حمایت از معدن و صنایع معدنی مهم‌ترین قدم به سمت رونق تولید است. در حاضر با وجود ذخایر معدنی غنی که در کشور وجود دارد، سالانه ۵۰۰ هزار تن زغال‌سنگ وارد می‌شود اما چرا باید این اتفاق بیافتد.

وی ادامه داد: با حمایت از این بخش و توسعه صنایع معدنی در کنار اشتغالزایی می‌توان چرخ اقتصاد را حرکت داد. دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران افزود: هم اکنون که نرخ در این صنعت سر و سامان یافته و رشد قیمت جهانی به وجود آمده، فرصت خوبی است تا سرمایه‌گذاران به این صنعت نگاه ویژه‌ای داشته باشند. صمدی تصریح کرد: با فراهم کردن فضا برای بخش خصوصی واقعی و ایجاد فرصت برای صادرات کم حجم به کشورهای همسایه می‌توان رونق را به تولید برگرداند. بازارهای کوچک می‌تواند خیلی از مشکلات واحدهای تولیدی ما را رفع کند. این بازارهای کوچک می‌تواند در کشورهای آسیای میانه، افغانستان یا عراق باشد. وی ادامه داد: معتقدم در این شرایط ما باید دنبال بازارهای کوچک و خرد باشیم چرا که دیگر آن بازارهای بزرگ را نمی‌توانیم به راحتی به دست بیاوریم و با این بازارهای کوچک می‌توانیم امورات واحدهای صنعتی و تولیدی خودمان را بگذرانیم.  وی اظهار کرد: مقررات زدایی از تولید می‌تواند در حوزه معدن که فعالیت آن بر مبنای داشته‌های داخلی و ذاتی کشور است، برای سر و سامان دادن اقتصاد مفید باشد. اگر بخش معدن را با حوزه‌هایی مثل صنایع فولادی یا خودروسازی مقایسه کنیم می‌بینیم که در سایر بخش‌ها تحریم‌ها تاثیر بسیار زیاد و عمیقی بر جای گذاشته‌اند اما در حوزه معدن شرایط خیلی راحت‌تر نسبت به آنها بوده است.

نوسان ۲۰ درصدی قیمت شکلات در بازار

جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات از افزایش قیمت شکلات خبر داد و گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، امسال قیمت شکلات ۱۰ تا ۲۰ درصد رشد داشته است. وی با اشاره به اینکه شکر با نرخ مصوب به صورت قطره چکانی توزیع می‌شود، افزود: با وجود آنکه بطور متوسط ماهانه ۵۰ هزار تن شکر در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد، طبق رایزنی‌های صورت گرفته قرار شد ۴۰ هزار تن شکربا نرخ مصوب ۳ هزار و ۴۰۰ تومان در اختیار واحد‌ها قرار گیرد که این میزان ۲ سوم مصرف ماهانه است. مغازه‌ای با بیان اینکه در زمینه روغن و واردات مواد اولیه مشکلاتی وجود دارد، گفت: اگرچه دولت کارخانه‌ها را موظف کرده تا روغن در اختیار واحد‌ها قرار دهند، اما تاکنون سهمیه‌ای دریافت نکردیم. این مقام مسوول میزان مصرف روغن در سال را ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: براساس پیگیری‌های صورت گرفته قرار است ماهانه رقمی حدود ۴ تا ۵ هزار تن روغن از محل ذخایر استراتژیک یا محل‌هایی که شرکت بازرگانی دولتی در اختیار کارخانه‌های روغن کشی قرار می‌دهد، در اختیار واحد‌ها قرار گیرد. وی ادامه داد: با توجه به آنکه بیشترین مصرف در روغن پالم است، از این رو تامین مابقی نیاز از بازار آزاد به سختی انجام می‌شود.

دبیر انجمن بیسکویت و شکلات از افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت آرد خبر داد و گفت: با حذف یارانه گندم از صنف و صنعت، قیمت هر کیلو گندم از ۹۰۰ به یک هزار و ۸۵۰ و آرد از یک هزار و ۳۰۰ به ۲ هزار و ۴۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته که تمامی این عوامل افزایش هزینه تولید و قیمت تمام شده را به همراه داشته است.

بازار کفش در رکود است

رسول شجری، رییس اتحادیه کفاشان دست‌دوز درباره بازار کفش گفت: هم اکنون بخش تولید به دلیل کمبود مواد اولیه در رکود بسر می‌برد. وی با اشاره به اینکه در ابتدای ۲ماه امسال، قیمت مواد اولیه بیش از ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته است، اظهار کرد: امیدواریم که کمبود مواد اولیه در این صنف، بزودی مرتفع شود. به گفته رییس اتحادیه کفاشان دست‌دوز، حدود ۴ هزار واحد تولیدی در تهران مشغول به فعالیت‌اند که متأسفانه بیشتر آنها به دلیل کمبود مواد اولیه تعطیل شدند. شجری با بیان اینکه کاهش قدرت خرید مردم می‌تواند نقش مهمی در رکود بازار داشته باشد، افزود: این امر می‌تواند عواقب منفی را در بازار داشته باشد. رییس اتحادیه کفاشان دست‌دوز یادآوری کرد: امیدواریم که بازار کفش همانند سایر اصناف بتواند به یک ثبات نسبی دست یابد که البته این امر مستلزم همکاری دولت و مسوولان ذی ربط است، چرا که از دولت درخواست شده که برای تأمین مواد اولیه این صنف تدبیری بیندیشد، چرا که تداوم کمبود مواد اولیه بر افزایش تدریجی قیمت‌ها اثرگذار است. شجری گفت: بازار کفش در جهت تحقق رونق تولید، برنامه‌هایی را برای این صنف درنظر دارد که تامین مواد اولیه و صادرات به دیگر کشور‌ها نمونه‌ای از این امر است. رییس اتحادیه کفاشان دست‌دوز از مردم درخواست کرد که هنگام خرید، فاکتور رسمی از فروشنده دریافت کنند تا درصورت بروز هرگونه مشکلی، با مراجعه به اتحادیه شکایت آنها قابل پیگیری باشد. شجری با اشاره به اینکه چرم، یکی از اصلی‌ترین موادی است که در تولید کفش موردبهره‌برداری قرار می‌گیرد، گفت: تمام تلاش آن است بتوانیم این صنف را همانند تکنولوژی‌های روز دنیا به روز کنیم.

 

 

ارسال نظر