بازار در انتظار خریدار

۱۳۹۸/۰۲/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۹۸۲
بازار در انتظار خریدار

افزایش هزینه‌های تمام شده و به دنبال آن، افزایش قیمت برای مصرف‌کننده، باعث شده تا بازار برخی از صنوف با رکود مواجه شود. در همین رابطه، رییس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه و تزئینی معتقد است که در یک سال اخیر قیمت شاخه‌های گل افزایشی نداشته و تنها مصنوعات گل ۳۰۰ درصد افزایش داشته است که همین موضوع باعث بالا رفتن قیمت گل شده است. اکبر شاهرخی گفت: مردم اکنون تنها در مناسبت‌هایی مانند روز مادر و پدر، جشن‌ها، مجالس عروسی و ترحیم گل خریداری می‌کنند و در سایر روزهای سال، بازار بی‌بهره از مشتری است. رییس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه و تزئینی افزود: این اتحادیه فعالیت خود را در سال ۱۳۳۵ آغاز کرد و اکنون در سطح شهر تهران بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر فروشنده گل و گیاه داریم؛ تعدادی از این فروشندگان تولیدکننده هستند و حتی باغ دارند.

او با بیان اینکه هم‌اکنون بازار گل به دلیل وضعیت اقتصادی مردم با رکود روبه رو شده است ادامه داد: شرایط اقتصادی در حال حاضر به گونه‌ای است که گل از سبد کالاهای خانوار حذف شده است و مردم بیشتر به فکر تأمین ارزاق عمومی هستند. کار ما لوکس تلقی می‌شود به این دلیل افرادی که وضع مالی خوبی دارند بیشتر گل می‌خرند سایر افراد نیز به مناسبت‌های مختلف مانند روز مادر، روز پدر، جشن‌ها و مجلس عروسی خریداری می‌کنند. شاهرخی تصریح کرد: گل و گیاه محصولات بسیار حساسی هستند که در مدت محدودی پس از تولید باید به فروش برسند پس نگهداری از آنها بسیار دشوار و حساس است و زود خراب می‌شود. قیمت محصولات کشاورزی با صنعتی فرق دارد، کشاورزی عرضه و تقاضاست و قابل احتکار و نگهداری طولانی‌مدت نیست.

رییس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه و تزئینی بیان کرد: قیمت شاخه‌های گل هیچ تغییری نکرده است بلکه مصنوعات فروش گل از سال گذشته بیش از

۳۰۰ درصد افزایش داشته است بطوری که اسفنج گل از کارتنی ۳۵ هزار تومان به ۱۵۰ هزار تومان، روبان گل از ۴ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان، زرورق از ۱۵ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان افزایش یافته است. همچنین میزان دستمزد کارگران، هزینه‌های آب، برق و گاز بالا رفته است.

او افزود: اسفنج گل، وارداتی است و با نرخ آزاد از بازار تهیه می‌شود نوسانات ارز باعث شده تا فروشندگان برای خرید مصنوعات گل با مشکل روبرو شوند در داخل کشور تنها اسفنج‌هایی تولید می‌شود که برای گل‌های مصنوعی قابل استفاده است به این دلیل مجبور هستیم از سایر کشورها وارد کنیم. البته به تازگی یک کارخانه قرار است اسفنج‌هایی را تولید کند که قابل استفاده برای گل‌های طبیعی باشد. شاهرخی اظهار کرد: حدود ۲۰ درصد از مغازه‌های

گل فروشی به دلیل رکود بازار و کاهش خرید مردم مجبور شدند به سراغ شغل‌های دیگر بروند. رییس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه و تزئینی تصریح کرد: هم‌اکنون صادرات گل‌های ریشه‌ای به کشورهای همسایه مانند عراق، سوریه، تاجیکستان، ترکمنستان، آذربایجان، افغانستان و امارات انجام می‌شود.او افزود: با توجه به قیمت مناسب گل می‌توان آن را به افراد هدیه داد.

   مشکلات تامین مواد اولیه

از دیگر سو، رییس اتحادیه صنف دارندگان قنادی، شیرینی فروش و کافه قنادی تهران با اشاره به شرایط بد اقتصادی برای قنادی‎ها می‌گوید: پیشنهاد نرخ زولبیا و بامیه در سال جدید از سوی اتحادیه در کمیته کارشناسی ۲۷ هزار تومان بود که با ۲۵ هزار تومان موافقت شد؛ اما در مرحله اجرا مجدداً پنج هزار تومان برای تامین روغن و شکر دولتی از سوی وزارت صنعت و معدن کاهش یافت. علی بهرمند در ادامه افزود: در پی وعده وزارتخانه جهت تحویل شکر و روغن دولتی مبادرت به خرید حواله شکر کردیم که خوشبختانه تامین شد اما تاکنون از روغن مخصوص سرخ کردنی برای زولبیا و بامیه خبری نیست، شرایط اینچنینی و عدم تامین مواد اولیه با قیمت مناسب، توان ادامه تولید را از تولیدکننده می‌گیرد و حس تولید را از بین می‌برد. او تصریح کرد: همه می‌دانیم زولبیا و بامیه جزو اقلامی است که بیشترین مصرف را در ماه رمضان دارد و طی سال مشتری ندارد؛ اما در سال جاری با توجه به گرانی بسیاری از مواد اولیه و افزایش دستمزد کارگر، حامل‌های انرژی، کرایه مغازه و… شرایط را بسیار نامساعد کرده است.

بهرمند ادامه داد: از سویی سنگینی فشار اقتصادی و گرانی برای کسبه نهایتاً بر شانه‌های مصرف‎کننده است، بنابراین مسوولان متوجه قشر متوسط و فقیر جامعه باشند که شاید نتوانند حتی در سال یک‌بار از برخی از محصولات داخلی خصوصاً خوراکی بهره ببرند و این شایسته ملت نجیب، مهربان و صبور ایران نیست. بهرمند اضافه کرد: شرکت بازرگانی دولتی، پایان سال ۹۷ حواله مقداری شکر را برای این اتحادیه صادر کرد پس از سپری شدن دو ماه، به تازگی تمامی حواله‌ها به کالا تبدیل شده و به قنادی‎ها بدهی ندارد، وزارت صنعت نیز با صدور حواله به میزان ۱۶۰۰ تن شکر تاکنون ۶۰۰ تن آن را تحویل و ۱۰۰۰ تن دیگر در حال بارگیری است که از شهر شاهرود

تامین می‌گردد.

 

 

ارسال نظر