اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۱۵:۴۹:۰۹
کد خبر: ۱۴۴۶۳۴

ظرفیت بالای صادرات لوازم خانگی

شاتا| مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، از امکان صادرات ۷۰۰ میلیون دلاری لوازم خانگی در سال ۹۸ خبر داد و گفت: در صورت تأمین ملزومات تولید، علاوه بر تأمین نیاز داخل، توان صادرات مناسبی داریم. عباس هاشمی با بیان اینکه رونق تولید لوازم خانگی یکی از محورهای برنامه صنعت لوازم خانگی در سال ۹۸ است، گفت: در صورت تأمین ملزومات تولید، علاوه بر تأمین نیاز داخل، توان حدود ۷۰۰ میلیون دلار صادرات لوازم خانگی را داریم. او افزود: طبق پیش بینی‌ها در سال جاری به نسبت سال گذشته با اولویت حفظ وضع موجود برنامه افزایش تولید نیز لحاظ شده است البته تولید الزاماتی دارد که در صورت تأمین این الزامات مثل تخصیص ارز واحدها توسط بانک مرکزی، همکاری بانک‌ها جهت تأمین نقدینگی مورد نیاز، همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط با تولید می‌توانیم رونق تولید را تضمین کنیم. مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت ادامه داد: با توجه به زیرساخت‌های فنی و سرمایه‌گذاری‌هایی که تاکنون انجام شده است، در صورت تأمین الزامات، برای تأمین نیاز داخل هیچ‌گونه مشکلی نداریم و علاوه بر آن می‌توانیم به کشورهای همسایه و سایر بازارهای هدف صادرات قابل ملاحظه‌ای داشته باشیم.

ایران؛ قبرستان دستگاه‌های چاپ دست دوم

پایگاه خبری اتاق اصناف تهران| رییس اتحادیه صنف تهیه‎کنندگان پلی کپی و تحریرات اظهار کرد: عقب‎ماندگی و فرسودگی دستگاه‌های موجود، تورم بی‎حد و حصر، نوسان دستمزدها، موانع اداری و بروکراسی‌های سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها برای انجام هر پیشرفتی و عوامل دیگر دست به دست هم داده‎اند تا صنف و کسب و کار را به نابودی بکشانند. داود دهخدا، با ابراز نگرانی از وضعیت صنف متبوع خود در ادامه بیان کرد: تمامی مواد و تجهیزات مورد مصرف صنف کاملاً وارداتی است، اعم از مواد مصرفی یا سخت‌افزاری که این تجهیزات همگی اعضاء و جوارح بدن این صنف است و در این شرایط محرز و مشخص است که واردات دستگاه‌ها و تجهیزات مشکل و در مواردی غیر ممکن است. او افزود: از سوی دیگر واردات کاغذ و توزیع با قیمت واقعی و عادلانه آن نیز در دست عده‌ای محدود و محصور بوده و بازار را انحصاری نموده که این دو با هم یا تک تک برای نابودی یک صنف کافی است.

دهخدا تاکید کرد: عدم وجود نمایندگی دستگاه‎های فتوکپی در ایران و واردات دستگاه‎های استوک که در دو مرحله پیش، توسط کشورهای عربی، افغانستان و پاکستان استفاده شده و کیفیت خود را بطور کامل از دست داده و تنها با رنگ‌آمیزی ظاهری مجدداً با قیمت‌های بالا به کشورمان وارد شده، ایران را به قبرستان دستگاه‌های چاپ تبدیل کرده است. او با بیان اینکه این دستگاه‌ها نه تنها قابلیت استفاده صحیح ندارند؛ بلکه موجب آلودگی محیط زیست و طبیعت نیز می‌شوند، بیان کرد: باید کشورمان را از این بلایا که صدمات آن نه تنها این نسل بلکه نسل‌های بعدی را نیز دچار بسیاری از بیماری‌ها می‌کند، نجات داد. دهخدا تصریح کرد: باید دستگاه‌های دولتی با اقدامی انقلابی دست همه کسانی که به کشور ضربه می‌زنند را قطع و مانع زیان‌های بلندمدت در کشور شوند، این انتظار زیادی نیست، پس از اتاق اصناف و وزارت صنعت که مستقیماً با مشکلات اصناف آشنا هستند می‎خواهیم تا هر چه سریع‌تر جهت بهبود این شرایط اقدام کنند.

راهکار رفع موانع تولید

ایسنا| یک عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم توجه جدی به رونق تولید و نامگذاری سال به همین نام از نظر سیاست‌های کلان بسیار راهگشا است و امروز دستگاه‌های اجرایی باید در عرصه عمل راهکارهای لازم را در این رابطه ارایه کنند. عباس آرگون تصریح کرد: برای آنکه مشکل تولید در اقتصاد ایران مورد بررسی قرار گیرد باید ابعاد مختلف ماجرا را در سال‌های اخیر رصد کرده و مشخص شود کار از چه بخش‌هایی برای تولیدکنندگان سخت شده و نیاز به بهبود دارد. او با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل تأثیرگذار بر اقتصاد، اظهار کرد: افزایش قیمت ارز و به دنبال آن بالا رفتن قیمت مواد اولیه، افزایش هزینه‌های جانبی همچون خدمات و هزینه اداره کارگاه بخشی از عواملی است که شرایط را برای تولیدکنندگان دشوار کرده است. اگر به این مسائل، مشکلات تولیدکنندگان با سازمان امور مالیاتی، تأمین اجتماعی و بیمه را نیز اضافه کنیم بخشی از مشکلات فعالان در این حوزه مشخص می‌شود. این عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به افزایش نرخ تورم در ماه‌های گذشته، گفت: وقتی نرخ تورم بالا می‌رود، از یک سو هزینه تولید افزایش یافته و از سوی دیگر مصرف‌کنندگان برای تهیه کالاها با محدودیت مواجه می‌شوند. در چنین شرایطی حتی اگر تولیدی صورت بگیرد نیز بازار کشش قیمت‌های جدید را نخواهد داشت. آرگون ادامه داد: در چنین فضایی استفاده حداکثری از بازارهای صادراتی اهمیت بالایی دارد. ما در ماه‌های گذشته نه تنها نتوانستیم شرایط را برای بهبود صادرات فراهم کنیم که حتی برخی سیاست‌های اشتباه کار را برای صادرکنندگان دشوار کرده است. او با بیان اینکه برای رونق تولید باید تمام گزینه‌های موجود مورد استفاده قرار گیرند، تاکید کرد: بهبود شرایط زیرساختی تولید، مدیریت بازار توزیع و مصرف و تسهیل شرایط صادرات مسائلی هستند که با در کنار هم قرار گرفتن می‌توانند به رونق تولید کمک کنند. آرگون خاطرنشان کرد: مسائلی که امروز فعالان اقتصادی ما با آنها رو به رو هستند، مسائلی جدی و اثرگذار است که نمی‌توان انتظار داشت با شعار برطرف شود.

 

ارسال نظر