اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۴۷۲

همکاری بازارهای وارداتی مس با ایران

نایب‌رییس انجمن مس ایران، اعلام کرد که خریداران فلزات کشور معمولا شرکت‌های خارجی کوچک و متوسطی هستند که درگیر محدودیت‌های دولتی کشورشان نیستند؛ بنابراین همکاری با ایران را ادامه خواهند داد. هجدهم اردیبهشت‌ماه، امریکا تحریم‌های جدیدی را علیه صنایع فلزی ایران ازجمله صنعت مس کشور اعلام کرد. دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا به شرکت‌های خارجی طرف قرارداد با ایران 90 روز مهلت داد تا معاملات و روابط تجاری خود را در بخش فلزات پایان دهند. آغاز این تحریم‌ها در شرایطی است که بر اساس برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت، «توسعه اکتشاف و ظرفیت‌های تولید»، و «توسعه سرمایه‌گذاری» ازجمله اهداف اساسی صنعت مس کشور تا افق 1404 است. بنابراین این نگرانی وجود دارد که تحریم‌های تازه منجر به کاهش تولید و صادرات مس شود.

کوروش شعبانی نایب‌رییس انجمن مس ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با تأکید بر این نکته که اعمال هر نوع تحریمی علیه اقتصاد ایران، باعث ایجاد محدودیت‌هایی خواهد شد، افزود: با این حال، خوشبختانه خریداران فلزات کشور اغلب شرکت‌های خارجی کوچک و متوسطی هستند که درگیر محدودیت‌های دولتی کشور‌های‌شان نیستند.

نایب‌رییس انجمن مس ایران گفت: هرچند این احتمال وجود دارد که فروش مصنوعات و تولیدات فلزی در ماه‌های آینده محدود شود اما بعید است در روند کار شرکت‌های خصوصی خللی وارد شود. شعبانی افزود: ممکن است در حوزه‌های مالی و بانکی دچار مشکلاتی شویم که بخش‌هایی از آن در گذشته نیز وجود داشته است. نکته‌ای که وجود دارد پایین آمدن قدرت چانه‌زنی شرکت‌های داخلی در برابر شرکت‌های خارجی است که می‌خواهند از این موقعیت به نفع خود استفاده کرده و قیمت‌های پیشنهادی خودشان را تحمیل کنند.

او همچنین گفت: سال گذشته شرکت مس ایران حدود 250 تا 260 هزار تن تولید داشته است؛ مصرف داخلی در بهترین حالت 120 هزار تن است بنابراین صنعت مس کشور در سال 98 باید تمرکز اصلی خود را بر صادرات، به‌خصوص بر صادرات به کشورهای همسایه بگذارد. به گفته نایب‌رییس انجمن مس ایران، عراق، افغانستان و به ویژه ترکیه از جمله کشورهای عمده برای صادرات مس ایران محسوب می‌شوند که به کلی مصرف‌کننده هستند.

مجوزی برای افزایش قیمت تن ماهی صادر نشده

مدیرکل نظارت بر محصولات کشاورزی و مواد غذایی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: هرچند کنسرو تن ماهی از جمله اقلام اولویت اول و مشمول قیمت‌گذاری تکلیفی و تثبیتی این سازمان و کارگروه تنظیم بازار نیست، اما واحدهای تولیدی مکلف به رعایت ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها و درصدهای سود و ضرایب عمده و خرده‌فروشی خواهند بود و در صورت افزایش غیرمتعارف قیمت یا وصول شکواییه سازمان حمایت آن را بررسی می‌کند.

رستمی در گفت‌وگو با شاتا، با اشاره به مصوبه جلسه دی ماه سال گذشته کارگروه تنظیم بازار گفت: کنسرو تن ماهی و محصولات مشابه مشمول قیمت‌گذاری تثبیتی نیستند و قیمت آن با توجه به کیفیت، برند و نوع بسته‌بندی براساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها و با رعایت سود و ضرایب عمده و خرده فروشی مصوب کمیسیون هیات عالی نظارت راساً توسط واحدهای تولیدی تعیین می‌شود. او با تاکید بر اینکه واحدهای تولیدی باید پاسخگوی عملکرد خود در این زمینه باشند، اظهار داشت: در صورت ارایه شکواییه‌ای در این خصوص یا افزایش قیمت غیرمتعارف، این سازمان و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهند. این مقام مسوول با اعلام اینکه این موضوع پیش از این نیز به انجمن مربوطه اعلام شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اعتراضات واصله، مکاتبات لازم با واحدهای تولیدی ذیربط و انجمن مربوطه برای ارایه اسناد و مدارک مثبته صورت گرفته است تا نسبت به بررسی عملکرد ایشان اقدام شود.

یک سمت دیگر برای رییس مرکز ملی فرش

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حکمی «فرشته دستپاک» رییس مرکز ملی فرش را با حفظ سمت به عنوان مسوول اجرای پروژه اقتصاد مقاومتی توسعه کارآفرینی و تجارت فرش دستباف منصوب کرد. به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، «رضا رحمانی» در بخشی از متن این حکم آورده است: «انتظار دارد برابر مقررات و در راستای تاکیدات رهبر معظم انقلاب و رییس‌جمهوری و با همکاری ستاد اقتصاد مقاومتی وزارتخانه گام‌های مثمر ثمری‌بردارید.» ایجاد 40 هزار شغل و سرمایه‌گذاری 681 میلیون دلاری در هنر- صنعت فرش دستباف با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی بخشی از ویژگی‌های این پروژه است. سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال 1396 نیز «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» بود. ایشان شعار سال 1397 را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند. امسال نیز سال «رونق تولید» نام دارد.

 

ارسال نظر