اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۳۸۲

صادرات 10میلیارد دلاری صنایع معدنی

فریال مستوفی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: امریکا هشتم مه‌2019، صنایع معدنی ایران را تحریم کرده است، در این تحریم‌ها تمام فعالیت‌های صنایع آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران، از عرضه، صادرات و مبادله، تا خریدوفروش تکنولوژی‌ها و مهندسی‌های لازم در این حوزه محدود می‌شود. به گفته مستوفی آمارها نشان می‌دهد که صادرات صنایع معدنی در سال 97 ظرف یازده ماه، حدود 10 میلیارد دلار بوده است. مستوفی با اشاره به این آمار می‌گوید با تحریم جدید دونالد ترامپ دسترسی ایران به ارز صادرات صنایع معدنی با مشکل مواجه خواهد شد. او با اشاره به تبعات این تصمیم می‌گوید: این تصمیم تبعاتی برای تولیدکنندگان صنایع فلزی به همراه خواهد داشت. چون پیش از این تولیدکنندگان صنایع فلزی باوجود مشکلات در مبادلات بانکی می‌توانستند مواد اولیه و ماشین‌آلات خود را از طریق ارز حاصل از صادرات تأمین کنند و لذا در شرایط جدید درصورتی‌که این ارز وارد کشور نشود، تولیدکنندگان صنایع فلزی در خصوص تأمین مواد اولیه و ماشین‌آلات با مشکلات جدیدی روبرو می‌شوند. او تصریح می‌کند: البته کشورهای همسایه به صنعت فولاد ایران نیاز دارند و بنابراین چرخه صادرات قطع نخواهد شد. به گفته مستوفی ازآنجایی‌که فولاد، مس، آلومینیوم ایران در دنیا مشتری‌های خاص خود را دارد لذا با این تصمیم ترامپ فعالان حوزه صنایع معدنی بخشی از مشتریان ثابت خود را از دست خواهند داد.

عرضه مستقیم کالا در نمایشگاه‌های طرح ضیافت

رییس اتاق اصناف تهران از عرضه مستقیم کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان در نمایشگاه‌های طرح ضیافت خبر داد و گفت: این نمایشگاه‌ها به زودی در پنج نقطه تهران برگزار شده و کالاهای اساسی همچون برنج، شکر، روغن، گوشت مرغ و گوشت قرمز و… با نرخ مصوب عرضه خواهد شد. قاسم نوده فراهانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در جلسه اخیر هیات وزیران موضوع برگزاری نمایشگاه‌های طرح ضیافت مطرح و مصوب شد و نهایتا آن را به اتاق اصناف اعلام کردند و ما نیز گفته‌ایم که اگر کالاهای مورد نیاز برای عرضه را با نرخ مصوب و قیمتی پایین‌تر از آنچه در بازار وجود دارد، برای ما تأمین کنند مشکلی برای برگزاری این نمایشگاه‌ها نداریم. وی افزود: این نمایشگاه‌ها قرار است در پنج نقطه تهران از جمله مصلی، بوستان گفت‌وگو، خاوران، بوستان ولایت و نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شود و برای تأمین کالاهای مورد نیاز نیز با وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت مذاکره کرده‌ایم تا بتوانیم با همکاری آنها این کار را آغاز کنیم. رییس اتاق اصناف تهران ادامه داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران آمادگی خود را برای همکاری با ما اعلام کرده است و برای عرضه گوشت قرمز نیز با شرکت پشتیبانی امور دام هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است تا خودشان از طریق ماشین‌های یخچال‌دار این محصول پروتئینی را به صورت مستقیم و با نرخ مصوب عرضه کنند. نوده فراهانی اظهار کرد: اگر کالا برای نمایشگاه‌ها از سوی وزارتخانه‌های متولی تأمین شود به راحتی می‌توان آنها را به نرخ مصوب و پایین‌تر از قیمت بازار عرضه کرد که در این راستا محصولی همچون شکر فله‌ای کیلویی ۳۴۰۰ تومان، برنج کیلویی ۷,۴۰۰ تومان و دیگر محصولات نیز بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار عرضه خواهد شد. همچنین اگر کالاهای مورد نیاز دیگر همچون خرما را بتوانیم با قیمتی مناسب تهیه کنیم نیز آنها را به قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از قیمت موجود در بازار عرضه خواهیم کرد.

باید زیپ و دکمه وارد شود

رییس اتحادیه فروشندگان پوشاک گفت: تولیدکنندگان مشکلات عدیده‌ای دارند و از کمبود و گرانی پارچه تا مشکلات مربوط به کارگران همگی گریبان تولیدکنندگان را گرفته است. میراسماعیل صدیق در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص وضعیت بازار پوشاک به خصوص در حوزه قاچاق گفت: برندهای قاچاق از سال گذشته همگی جمع‌آوری شده و واحدهای صنفی هم بنا بر شعار سال که حمایت از تولید داخلی است از اجناس داخلی حمایت می‌کنند.

وی در ادامه افزود: شش ماه است که واردات کالای خارجی و پوشاک برند که بدون نمایندگی رسمی و قانونی هستند ممنوع اعلام شده تا حرکتی در جهت حمایت از کالای داخلی باشد، این نکته صحیح است که اجناس و کالاهای ایرانی در زمینه کیفیت با اجناس خارجی متفاوت است اما بخشی از این وضعیت از مشکلات تولیدکنندگان نشأت می‌گیرد.

صدیق در خصوص مشکلات تولید‌کنندگان گفت: تولید‌کنندگان مشکل تأمین مواد اولیه دارند و نیازمند هستند تا حتما برخی از ملزومات از خارج کشور وارد شود. وی ادامه داد: چرخ‌های صنعتی قدیمی که دیگر عمرشان به سر رسیده و نیازمند تعویض با چرخ‌های خیاطی جدید هستند؛ البته از مشکلات مربوط به کارگران، بیمه، دارایی و مالیات هم نباید بگذریم. همچنین تولید‌کنندگان نیاز به دریافت وام برای حل مشکلات خود هستند. رییس اتحادیه فروشندگان پوشاک در ادامه اظهار کرد: اگر کالای خارجی اجازه ورود ندارد حداقل از کالای داخلی حمایت داشته باشیم؛ مثلا برخی ملزومات مانند زیپ، دکمه، رنگ، نخ، و برخی از انواع پارچه حتما باید وارد شود تا تولید به مشکل نخورد.

 

ارسال نظر