کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۲/۲۲ - ۰۰:۴۶:۰۷
کد خبر: ۱۴۴۲۹۹

رشد 30  هزار بشکه‌ای تولید نفت ماه آوریل اوپک

شانا|تولید نفت اوپک در ماه آوریل سال جاری میلادی در سطح بالای ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز تثبیت شد.

به گزارش خبرگزاری پلاتس از لندن، تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پس از حدود چهار ماه کاهش، در ماه آوریل با تنها ۳۰هزار بشکه افزایش، در حدود ۳۰ میلیون و ۲۶۰ هزار بشکه در روز تثبیت شد. نظرسنجی موسسه پلاتس نشان داد افزایش خیره‌کننده تولید نفت عراق و نیجریه و همچنین بازگشت بخشی از تولید نفت کشورهای بحران‌زده لیبی و ونزوئلا سبب شده افت تولید نفت آنگولا و دیگر اعضای اوپک جبران شود. این در حالی است که عربستان تولید روزانه نفت خود را در حدود ۹میلیون و ۸۲۰ هزار بشکه در روز ثابت نگه داشته که کمترین رقم در حدود چهار سال اخیر است. پایبندی ۱۱ عضو اوپک که ملزم به کاهش تولید نفت هستند، در ماه آوریل امسال به ۱۱۶ درصد رسید. با این همه، برخی اعضای اوپک از اکنون فراتر از سهمیه خود تولید می‌کنند. تولید نفت نیجریه در ماه آوریل به یک میلیون و ۹۵۰ هزار بشکه در روز و تولید نفت عراق به ۴ میلیون و ۶۷۰هزار بشکه در روز رسید که در هر دو مورد بالاتر از سهمیه تولید آنها طبق توافق اوپک بود.

بازگشت مصرف بنزین به حالت نرمال

ایلنا| مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: مصرف بنزین کل کشور در سطح تراز طبیعی قرار گرفته است. به گزارش شرکت ملی پالایش ‌و پخش فرآورده‌های نفتی، علیرضا آرمان‌مقدم با اشاره به اینکه در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته (۱۱ و ۱۲ اردیبهشت‌ماه) مصرف بنزین افزایش خیره‌کننده‌ای داشت، گفت: اما از روز جمعه و با توجه به پر بودن باک خودروها مصرف بنزین کاهش قابل توجهی یافت. وی افزود: میانگین مصرف روزانه بنزین در هفت روز گذشته در سطح تراز طبیعی قرار گرفته است.

رشد 4 برابری ورودی آب سدها به نسبت پارسال

باشگاه خبرنگاران|وحید عسکری نژاد رییس گروه بهره‌برداری از سد‌های کشور با اشاره به اینکه میزان ورودی سد‌های کشور ۶۸ میلیارد مترمکعب بوده است، اظهار کرد: این رقم ۴ برابر زمان مشابه در سال آبی ۹۷-۹۶ است.

وی میزان آب ذخیره شده در مخازن سد‌های کشور را ۴۱ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: ظرفیت کلی سد‌های کشور ۵۰ میلیارد مترمکعب است که با توجه به رقم فعلی ذخیره شده در سدها، هم‌اکنون ۸۱ درصد ظرفیت سد‌های کشور تکمیل است. رییس گروه بهره‌برداری از سد‌های کشور شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه خروجی آب سد‌ها در سال آبی ۹۸-۹۷ افزایش داشته است، ادامه داد: به منظور کنترل سیلاب‌ها، خروجی آب از ۷۰ سد مهم کشور در ۲۰ استان افزایش یافت که این روند به منظور ایجاد آمادگی برای کنترل سیلاب‌ها صورت گرفته است. عسکری نژاد افزود: از ۱۷۸ سد در حال بهره‌برداری، ۸۶ سد بیش از ۹۰ درصد پرشدگی و ۳۰ درصد کمتر از ظرفیتشان ذخیره آب دارند. وی گفت: ورودی به سد‌های کشور فقط در فروردین ۹۸ از کل آب ورودی به سد‌ها در سال ۹۷-۹۶ بیشتر بوده است که این اتفاق نشان از بزرگی سیلاب‌های ایجاد شده است. رییس گروه بهره‌برداری از سد‌های کشور شرکت مدیریت منابع آب ایران در پایان تصریح کرد: حدود ۶۰ درصد از کل آب ورودی به سد‌های کشور، به استان خوزستان وارد شده که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این سیلاب‌ها مهار و بخشی از آن در سد‌ها ذخیره شده است.

5 میلیارد مترمکعب آب در دریاچه ارومیه

ایلنا|مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه حجم آب موجود دریاچه ارومیه به بیش از پنج میلیارد مترمکعب رسیده است، گفت: بارندگی‌های بسیار مناسب سال آبی جاری موجب شده است تا این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دو میلیارد و 950 میلیون مترمکعب افزایش یابد. کیومرث دانشجو با تاکید بر اینکه حدود دو میلیارد و 72 میلیون مترمکعب آب سدهای استان از ابتدای سال آبی جاری به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است، ادامه داد: در پی بارندگی‌های مناسب امسال حدود یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب از این رقم تنها از ابتدای فروردین‌ماه تاکنون به سمت دریاچه رهاسازی شده است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی به تشریح آخرین وضعیت دریاچه ارومیه پرداخت و افزود: تراز سطح آب دریاچه در حال حاضر به 1271.83 متر رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک متر و پنج سانتی‌متر و در مقایسه با ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه 97) یک متر و 56 سانتی‌متر افزایش یافته است. دانشجو ادامه داد: وسعت فعلی دریاچه ارومیه نیز به 3186.36 کیلومترمربع رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 863 کیلومترمربع و در مقایسه با ابتدای سال آبی جاری بیش از یک هزار و 463 کیلومترمربع افزایش پیدا کرده است.

 

ارسال نظر