اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۰۰:۰۹:۵۰
کد خبر: ۱۴۴۱۳۵

سامانه‌ای برای پشتیبانی از حقوق فعالان اقتصادی

پایگاه خبری اتاق تهران|معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه طی نامه‌ای به اتاق ایران، از تمامی فعالان بخش خصوصی خواسته است با ثبت‌نام در سامانه «حامی» از خدمات حقوقی آن بهره‌مند شوند. معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از راه‌اندازی و شروع به کار سامانه حمایت از فعالان اقتصادی با عنوان «حامی» خبر داد. قوه قضاییه در یکی از تازه‌ترین اقداماتش، سامانه‌ای با عنوان حمایت حقوقی-قضایی از سرمایه‌گذاری مشروع راه‌اندازی کرده که قرار است محلی برای حفاظت و حمایت از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی باشد. بر اساس این ابلاغیه، هدف از راه‌اندازی این سامانه «تعامل نظام‌مند و مستمر با فعالان بخش خصوصی برای اطلاع از مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی تولید، سرمایه‌گذاری، اشتغال و سایر سیاست‌های کلی اقتصادی مقاومتی و نیز حمایت‌های لازم برای رفع مسائل و مشکلات حقوقیه قضایی سرمایه‌گذاری و ایجاد هماهنگی و انسجام در امور مشاوره، کارشناسی و داوری مربوط به دعاوی و اختلافات پرونده‌های تجاری و اقتصادی، عنوان شده است.  برهمین اساس، تمامی فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی تهران می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی www.hami.adliran.ir نسبت به ثبت‌نام در این سامانه اقدام کنند.

 دو ممنوعیت در کافی شاپ‌ها

تسنیم|رییس اتحادیه صنف بستنی آبمیوه و کافی‌شاپ تهران از ممنوعیت اخذ هرگونه وجه تحت عنوان «حق سرویس و مالیات بر ارزش افزوده» در کافه‌های تهران خبر داد. اسکندر آزموده با اشاره به تخلف برخی از کافه‌ها در اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان اظهار کرد: بر اساس قانون کافی‌شاپ‌ها و فروشندگان آبمیوه و بستی حق اخذ مبلغی تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده را ندارند و هرگونه اخذ وجه تحت این عنوان غیرقانونی است. رییس اتحادیه صنف بستنی آبمیوه و کافی شاپ تهران درخصوص اخذ وجوهی تحت حق سرویس در کافه‌ها نیز گفت: طبق قانون کافی‌شاپ‌ها مجاز نیستند وجهی را به عنوان حق سرویس از مشتریان خود اخذ کنند و اخذ حق سرویس به کافی شاپ‌ها از نظر شرعی و عرفی به هیچ‌وجه مجاز نیست. او درخصوص قیمت‌گذاری در کافه‌ها و آبمیوه‌فروشی‌های پایتخت نیز گفت: در مورد آبمیوه، بستنی و قهوه گرچه قیمت مصوبی وجود دارد و قیمت آنها بر اساس میزان کیفیتشان متفاوت است اما بازرسان ما به صورت مستمر بر واحدهای صنفی نظارت دارند و در صورت هرگونه گرانفروشی و شکایت، با واحدهای صنفی متخلف، برخورد خواهد کرد.

آغاز عرضه ماکارونی تنظیم بازاری

ایسنا|دبیر کارگروه تنظیم بازار با بیان دلیل گرانی کالاهای اساسی همچون ماکارونی به خاطر تفاوت در قیمت خرید آرد مورد نیاز این صنعت گفت: به مناسبت ماه مبارک رمضان، ماکارونی در همه فروشگاه‌ها ۱۵ درصد زیر قیمت مصوب عرضه می‌شود. عباس قبادی با بیان اینکه بالغ بر ۳ میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد که ۴۳۶ هزار واحد آن بدون جواز کسب هستند گفت: از سال ۹۲ که قانون سامانه جامع تجارت الکترونیک مصوب شد حدود ۶۰ درصد سامانه جامع تجارت الکترونیک در بخش‌های مختلف راه‌اندازی شده است به‌طوری‌که تمام کالاها از ثبت سفارش تا عرضه آن مانند توزیع لاستیک در کشور قابل رصد است. قبادی با اشاره به جلسه سامانه جامع تجارت الکترونیک با حضور معاون اول رییس‌جمهور، گفت: در چند قلم کالای اصلی چنین امکانی برای رصد نحوه توزیع کالا وجود دارد. دبیرکارگروه تنظیم بازار با اشاره به دلیل گرانی کالاهای اساسی همچون ماکارونی به خاطر تفاوت در قیمت خرید آرد مورد نیاز در این صنعت گفت: به مناسبت ماه مبارک رمضان، ماکارونی در همه فروشگاه‌ها ۱۵ درصد زیر قیمت مصوب عرضه می‌شود. او از اجرای کامل سامانه جامع تجارت الکترونیک از شهریور سال جاری خبر داد وگفت: شبکه خدمات پس از فروش که زیرمجموعه سامانه جامع تجارت الکترونیک است امروز به خاطر نداشتن اعتبار فعلاً اجرایی نشده است.

دلایل گرانی خرما

تسنیم|رییس انجمن ملی خرما گفت: گرانی خرما در مبدا متناسب با تورم کشور بوده اما گرانی اخیر خرما در مقصد به دلیل عملکرد نامطلوب دستگاه‌های نظارتی است. محسن رشید فرخی بیان کرد: در رابطه با گرانی خرما باید بررسی کنیم که این گرانی در مبدأ صورت گرفته یا در مقصد. او افزود: خرما به دست زحمتکش‌ترین قشر جامعه یعنی نخل داران تولید می‌شود و اگر قیمت در مبدأ افزایش یافته باشد، متناسب با تورم کشور بوده و بیشتر از حد افزایش نیافته است. رشید فرخی با بیان اینکه اقتصاد نامتعارف واسطه‌ها را می‌پروراند و باید مراقب این مساله باشیم گفت: اگر افزایش قیمت توسط بخش عرضه‌کنندگان صورت گرفته دستگاه‌های نظارتی باید وارد عمل شوند. رییس انجمن ملی خرمای ایران با اشاره به کاهش تولید خرما در سال‌های 96 و 97 یادآور شد: تولید خرما در این دو سال به دلیل گرما زدگی و تغییرات اقلیمی 35 درصد کاهش یافت اما امسال خوشبختانه سال بسیار خوبی را خواهیم داشت. این مقام مسوول تصریح کرد: گرانی خرما که در مبدا صورت گرفته متناسب با تورم کشور بوده اما گرانی اخیر خرما در مقصد به دلیل عملکرد نامطلوب دستگاه‌های نظارتی است.

 

ارسال نظر