احتمال موافقت با آزادسازی خودروهای وارداتی فاقد ثبت سفارش

۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۱:۵۴
کد خبر: ۱۴۳۸۷۹

با توجه به اقدام دولت در مهار افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار با حذف سایت‌های قیمت‌گذاری از یک سو و تداوم فروش فوری دو خودروساز که ایجاد تقاضا در بازار را به دنبال دارد، و همچنین ورود خودروهای خارجی دپو شده در گمرکات به بازارخودرو، پیش‌بینی فعالان برخلاف سال‌های قبل، از رونق گرفتن بازار خودرو در ماه رمضان خبر می‌دهد. کارشناسان می‌گویند بررسی بازار نشان می‌دهد که با وجود روند صعودی خودرو همچنان متقاضیان خرید به ویژه در فروش فوری خودروسازان وجود دارد زیرا از حضور واسطه و دلالان در تعیین قیمت خودرو خبری نیست. اما واسطه‌ها دربازار خودروهای وارداتی با توجه به افزایش هزینه‌های گمرکی و قیمت تمام شده برای شرکت‌های عرضه‌کننده، توانسته‌اند موج افزایش قیمت‌ها را با خبر آزادسازی این خودروها از دپو در گمرکات، رقم بزنند. براساس خبرهای منتشر شده حرکت تریلرهای محتوی خودروهای وارداتی که بعد از گذشت بیش از یک‌سال از گمرک‌های کشور ترخیص شده‌اند، به ‌سمت تهران آغاز شده است.  درهمین زمینه مهدی دادفر دبیرانجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر ضرورت تمدید مهلت اجرای مصوبه هیات دولت در مورد ترخیص خودروهای دپو شده از گمرک‌ها، اظهار داشت: تنها دو روز فرصت تا پایان مهلت مقرر در اجرای مصوبه هیات دولت باقی مانده که با توجه به موانع ترخیصی هیات دولت با تمدید این زمان برای مدت مشابه می‌تواند مشکل خودروهای رسوب‎کرده در گمرک‌های کشور را حل کرده و موجبات ترخیص تمامی این خودروها را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه پیگیری در مورد رفع دپو خودروهای دارای تخلف در ثبت سفارش قانونی نیز ادامه دارد، افزود: دستگاه قضایی کشور با نظر مساعد در مورد خودروهای دارای تخلف شرایط خروج این خودروها را فراهم کرده اما تفسیرهای مختلفی از نظر مراجع قضایی در خصوص خودروهای معطل‎مانده در ماه‌های گذشته صورت گرفت که با صدور دستورالعمل جدید از سوی مقامات قضایی از تسری موضوع برخورد با خودروهای تخلفی به تمامی خودروهای رسوب‎کرده در گمرکات جلوگیری به عمل آمده است. دادفر در ادامه از احتمال موافقت رییس‎جمهور با واردات خودروهای رسوب‎کرده در گمرک‌های کشور که فاقد ثبت سفارش هستند خبر داد و یادآورشد: هیات دولت در حال امکان سنجی برای موافقت با واردات خودروهای بدون ثبت سفارش است. زیرا تعداد خودروهای ترخیص شده طی مصوبه اجرایی دولت کمتر از یک هزار دستگاه است که تداوم این شرایط به تعادل بخشی بازار کمکی نمی‌کند.

   واردات خودرو باید آزاد شود

هفته گذشته رضا علیزاده نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به عدم موفقیت استراتژی دوگانه خودروسازان در سامان دهی بازار اعلام کرد: واردات خودرو باید آزاد شود چراکه در شرایط کنونی فشار روانی بر مردم بسیار است. خودروسازان داخلی نتوانسته‌اند به تعهدات قبلی خود که پیش‌فروش حدود یک میلیون دستگاه بود، عمل کنند. وی با بیان اینکه بالا بودن حجم تقاضا در بازار خودرو، روند قیمت‌ها را صعودی کرد، اظهار کرد: با شروع تحریم‌ها و خروج شرکای خارجی از ایران مشکلات خودروسازی افزایش پیدا کرد از سوی دیگر جلوگیری از واردات خودروهای خارجی مشکلات بسیاری برای بازار این کالا ایجاد کرده است. علیزاده نایب با بیان اینکه خودروسازان وضعیت مناسبی ندارند، خاطرنشان کرد: براساس پیش‌بینی‌ها باید با فروش فوری و عرضه خودرو 5 درصد زیر قیمت بازار مشکلات خودروسازان تا حدودی حل می‌شد و بازار چهار چرخ‌ها سامان می‌گرفت اما در عمل این امر محقق نشد. رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه خودروسازان توان تامین تقاضای بازار را ندارند، تصریح داشت: فروش خودرو 5 درصد زیر قیمت بازار جوابگوی حل مشکل صنعت خودروسازی نبود. اگر دست خودروسازان را برای قیمت‌گذاری باز‌گذاریم حقوق مصرف‌کننده تضییع می‌شود.

 

ارسال نظر