اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۸۰۰

ممنوعیت‌های صادراتی با برخوردهای سلیقه‌ای

ایرنا|رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: امکانات موجود از جمله سنگ آهن، انرژی و نیروی کار ارزان، تولید فولاد را با مزیت همراه کرده، چنانچه در داخل کشور با برخوردهای سلیقه‌ای و شخصی مانع ایجاد نکنند، مشکلی در صادرات نخواهیم داشت. بهرام سبحانی افزود: تحریم‌ها نمی‌تواند تاثیر زیادی بر صادرات بخش معدن و صنایع معدنی کشورمان داشته باشد و با بهره‌برداری بهینه منابع موجود، می‌توان با چینی‌ها هم در بازار فولاد رقابت کرد. او خاطرنشان کرد: صادرات فولاد و تولیدات معدنی در سال‌های گذشته با وجود تحریم، انجام گرفت، هر چند فرآیند صادرات پیچیده می‌شود. سبحانی یادآور شد: اکنون به استناد آمار وزارت صنعت، ظرفیت تولید فولاد 35 میلیون تن است و تولید در سال جاری هم حداقل 25 میلیون تن فولاد محقق خواهد شد. رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد: چنانچه 15 تا 16 میلیون تن از فولاد در داخل مصرف شود، می‌توان 10 میلیون تن را صادر کرد.  در سه ماهه نخست 2019، به ترتیب «چین» با تولید 231میلیون و 69 هزارتن، «هند» با 27میلیون و333هزار تن، «ژاپن» با 24 میلیون و 971 هزار تن، «امریکا» با22 میلیون و 226 هزار تن و «کره جنوبی» با 18 میلیون و 108 هزارتن، پنج کشور شاخص فولادساز جهان بودند. پیش‌تر نیز دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفته بود: امروز فولاد ایران به عنوان ارزان‌ترین فولادهای تولیدی جهان است و چینی‌ها قادر به رقابت قیمتی با ایران هستند؛ در صورتی که با مشکلات تحریمی و نقل و انتقال پول روبرو نشویم، سال 98 مزیت صادراتی خوبی در این بخش خواهیم داشت.

کالاهای اساسی در ماه رمضان گران نمی‌شود

ایسنا|نایب‌رییس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه قیمت کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان گران نخواهد شد، گفت: قیمت جدید اقلام پرمصرف ماه مبارک رمضان همچون‌آش، زولبیا و بامیه طی چند روز آینده از سوی کمیسیون نظارت اعلام خواهد شد. مجتبی صفایی در رابطه با نظارت بر توزیع و قیمت اقلام مصرفی ماه مبارک رمضان گفت: قیمت اقلام اساسی مصوب تنظیم بازار که توزیع آن از سوی دولت حمایت و پیگیری می‌شود در ایام ماه مبارک رمضان هیچگونه افزایشی نخواهد داشت و نظارت و بازرسی ویژه‌ای در زمینه توزیع مناسب و نرخ محصولات اعمال خواهد شد. نایب‌رییس اتاق اصناف ایران بیان کرد: برخی کالاها از طریق منابع دولتی تأمین نمی‌شود که احتمال دارد با توجه به نوسانات احتمالی قیمت ارز، نرخ آنها تغییر کند اما در مجموع هیچ افزایش قیمتی در زمینه کالاهای اساسی رخ نخواهد داد و نظارت ویژه‌ای در ماه مبارک رمضان اعمال خواهد شد. او با بیان اینکه نظارت و بازرسی ویژه ماه مبارک رمضان با آغاز این ماه شروع خواهد شد، خاطرنشان کرد: قرار بر آن است تا توزیع کالاهای اساسی ماه مبارک رمضان با آغاز این ماه به صورت گسترده صورت گیرد و نظارت ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است. صفایی درباره قیمت اقلام پرمصرف ماه مبارک رمضان همچون زولبیا، بامیه، ‌آش و حلیم گفت: با توجه به نرخ روز اقلام مصرفی، قیمت‌های پیشنهادی به تمام کمیسیون‌های نظارت ارجاع شده اما نرخ نهایی تا به این لحظه اعلام نشده و طی چند روز آینده قیمت‌های نهایی اعلام خواهد شد.

افزایش 3 برابری نیاز به نقدینگی

ایسنا|رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران کمبود نقدینگی و عدم تخصیص به موقع ارز از سوی بانک مرکزی برای تامین مواد اولیه را از جمله مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی عنوان کرد. یدالله صادقی با اشاره به افزایش قیمت دلار در سال گذشته گفت: کاهش ارزش ریال باعث شده نیاز واحدهای تولیدی به نقدینگی نسبت به سال ۱۳۹۶ تقریباً سه برابر شود. او با بیان اینکه بانک‌ها باید در سال رونق تولید منابع خود را به سمت حمایت از تولید سوق دهند، اظهار کرد: البته بانک‌ها نیز مشکلاتی دارند، اما دولت و مجلس شورای اسلامی سعی می‌کنند با تدوین قوانین و آیین نامه‌های اجرایی مناسب رابطه بین بانک‌ها و صنعتگران را تسهیل کنند تا این واحدها بتوانند با تأمین نقدینگی مورد نیاز خود از نظام بانکی، تولیدشان را حفظ کنند و برای تکمیل واحدهای نیمه تمام نیز اقدام کنند. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران مشکل دیگر واحدهای تولیدی را عدم تخصیص به موقع ارز از سوی بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: واحدهای تولیدی برای واردات مواد اولیه و قطعات یدکی نیازمند تأمین به موقع ارز از سوی بانک مرکزی هستند و اگر ارز آنها به موقع و به اندازه مورد نیاز تأمین نشود، ممکن است تولید آنها با خطر مواجه شود. به گفته صادقی، ایجاد وقفه در نظام تولید ممکن است منجر به از هم پاشیدگی این نظام شود و اگر بخواهیم یک صنعت را دوباره به مدار تولید وارد کنیم، سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود. او با بیان اینکه در حال حاضر محدودیت‌هایی در منابع تأمین مواد اولیه و حمل و نقل نیز وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به وجود چالش‌هایی که تولیدکنندگان با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، سیستم‌های دولتی و غیردولتی باید با آنها همکاری کنند تا به رونق تولید برسیم. رییس سازمان صنعت استان تهران گفت: خواهش ما از بانک مرکزی این است که با توجه به نرخ برابری ارز، ریال مورد نیاز واحدهای تولیدی در قالب سرمایه در گردش و سرمایه ثابت و همچنین ارز مورد نیاز این واحدها برای واردات مواد اولیه را تأمین کنند.

 

ارسال نظر