برآورد دقیقی از میزان خسارت سرما به باغ‌ها نداریم

۱۳۹۸/۰۲/۱۴ - ۰۰:۲۶:۴۳
کد خبر: ۱۴۳۷۱۸

رضا نورانی، رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه بر آورد دقیقی از میزان خسارت سرمازدگی به باغ های کشور نداریم، اظهار کرد: اگرچه برخی کارشناسان اعتقادی به برون‌رفت از خشکسالی ندارند، اما در مقابل برخی دانشمندان به سبب شرایط اقیانوس آرام براین باورند که وارد دوره ترسالی شده‌ایم. وی افزود: با وجود آنکه بارندگی‌های اخیر موجب شد شرایط تولید در استان‌هایی که با چالش آب مواجه بودند، مطلوب شود، اما سرمای اخیر به بخشی از باغات خساراتی را وارد کرده است و اگر محصولات آسیب جدی ندیده باشند، وضعیت تولید در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بسیار مناسب است. نورانی درباره تاثیر بارندگی‌های اخیر بر تولید محصولات باغی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در استان‌هایی همچون اصفهان و چهارمحال و بختیاری، شرایط تولید سیب درختی بسیار مطلوب است، از این رو امیدواریم سرمای اخیر در تولید سیب درختی استان‌های آذربایجان غربی و شرقی خسارت چندانی وارد نکرده باشد.

رییس اتحادیه محصولات کشاورزی ادامه داد: با توجه به اینکه شکوفه‌های درختان بطور کامل باز نشده است باید برای برآورد خسارت سرما به باغات، یک تا ۲ هفته دیگر منتظر ماند تا پس از بررسی نهایی بتوان آمار دقیق خسارت و تولید را اعلام کرد.

وی با بیان اینکه وضعیت آب در استان‌های چهار محال بختیاری و اصفهان بسیار خوب است، تصریح کرد: هم‌اکنون روستا‌های این مناطق از نظر ذخایر آب شرایط بسیار مطلوبی دارند بطوری که برخی چشمه‌ها که در طول ۵۰ سال گذشته خشک شده بودند، مجدد احیا شده‌اند.

نورانی با تاکید بر اینکه بارندگی‌های اخیر در بهبود وضعیت آب تاثیر بسزایی دارد، بیان کرد: متاسفانه بیشتر به جنبه‌های منفی این اتفاقات پرداختیم و این موهبت الهی را نادیده گرفته‌ایم.

این مقام مسوول در پایان تصریح کرد: اگرچه سیلاب‌های اخیر بسیاری از مزارع گندم در استان‌های خوزستان، گلستان، گیلان و مازندران را زیر آب برد، اما از طرفی پر شدن تالاب‌ها، چشمه‌ها و سد‌ها را بعد از گذشت سال‌های متوالی خشکسالی به همراه داشت.

 

ارسال نظر