گرانی خرما زیر سر کیست؟

۱۳۹۸/۰۲/۱۲ - ۰۰:۲۲:۰۹
کد خبر: ۱۴۳۶۲۵

رییس اتاق اصناف استان تهران در رابطه با گرانی‌های اخیر قبل از ماه مبارک رمضان بیان کرد: آنچه بازار را تنظیم می‌کند بحث عرضه و تقاضا است. در کنار این، رقابت نیز از نظر قیمت، کیفیت و کالا بازار را تنظیم می‌کند اما وقتی رقابتی بین تجار و کسبه نباشد، باعث مشکلاتی از جمله گرانی می‌شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، نوده فراهانی افزود: به عنوان مثال خرما در داخل کشور تولید می‌شود و ما دومین کشوری هستیم که در تولید این محصول حرف برای گفتن داریم اما چرا مدیریت به گونه‌ای است که ما با بحران خرما مواجه می‌شویم؟ ما در ابتدا باید مصرف داخلی را تأمین کنیم و سپس مازاد آن را صادر کنیم.

رییس اتاق اصناف استان تهران اظهار کرد: این مسائل در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت است و ربطی به اصناف ندارد. اصناف دخالتی در این موضوعات ندارد، یعنی در این شرایط از اصناف هیچ مشورتی نمی‌شود و ما فقط مجری توزیع کالا هستیم تا کالاها در اختیار واحدهای صنفی قرار بگیرد و به‌شدت هم نظارت می‌کنیم تا اصناف بیش از سود تعیین شده و گران‌تر از آن نفروشند.

این مقام مسوول یادآور شد: اصناف اعتراض خود را در این باره به ارگان‌های مربوطه کرده اما وقتی برای تنظیم بازار برنامه‌ریزی می‌شود ما دیگر نمی‌توانیم دخالت نکنیم. نوده فراهانی عنوان کرد: به عنوان مثال قیمت نان 5 سال است که تغییری نکرده است. دولت سوبسید آرد را پرداخت می‌کند، اما چرا الان دولت، مردم و نانوا همه ناراضی اند؟ به اعتقاد بنده بهترین راه این است که نان آزاد شود و دولت فقط نظارت کند تا نانوا خودش تشخیص دهد کدام آرد را برای تولید نان با کیفیت استفاده کند و در این صورت بین نانوایان رقابت ایجاد خواهد شد. رییس اتاق اصناف استان تهران با بیان اینکه نظر دولت بر عدم افزایش قیمت نان است تصریح کرد: این دیدگاه دولت در شرایطی است که هزینه برق، آب، گاز، تلفن، مالیات، بیمه و هزینه پرسنل هر سال افزایش می‌یابد درنتیجه نمی‌توان توقع داشت که نانوا نان را با همان قیمت 4سال قبل عرضه کند و این هزینه‌ها را هم بپردازد.

او در ادامه اظهار کرد: قانون نظام صنفی ساری و جاری است و ما باید از آن تبعیت کنیم اما اصلاح چند بند آن را در دستور کار قرار داده‌ایم. در حال حاضر یک وضعیت بحرانی داریم و همه باید دست در دست هم دهیم و به امید دولت تنها نباشیم. همه آحاد جامعه وظیفه دارند به دولت کمک کنند تا از این وضعیت نجات پیدا کنیم.

 

 

ارسال نظر