اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۱۱ - ۰۰:۴۸:۳۸
کد خبر: ۱۴۳۵۶۰

خصوصی‌سازی در حد شعار باقی مانده است

رییس کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران معتقد است در دوران تحریم‌ها کشور می‌تواند روی صادرات خدمات فنی و مهندسی به خصوص به کشورهای همسایه برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشد. محمد امیرزاده می‌گوید: « در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های توانمندی در کشور شکل گرفته که لازم است دولت برای تسهیل فعالیت‌های آنان در فضای بین‌المللی بیش از گذشته کار کند. هرچند تحریم شرایط را برای کار شرکت‌های فعال در صادرات خدمات فنی و مهندسی سخت کرده اما این انتظار وجود دارد که با حل مشکلات ضمانتنامه و تقویت روابط سیاسی با کشورهای همسایه و کمتر همکار با امریکا امکان فعالیت شرکت‌های ایرانی در آ نها فراهم شود.»

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می‌گوید:

« شرکت‌های ایرانی فعال در خدمات فنی و مهندسی هیچ وابستگی در مرحله اجرا به طرف‌های دیگر ندارند و تنها در زمینه صدور ضمانتنامه مشکل داریم که امیدواریم با حل و فصل این مشکلات، فضا برای کار ما در کشورهایی مثل عمان و ترکمنستان و عراق و افغانستان فراهم شود.» امیرزاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش به آسیب‌های اقتصاد دولتی اشاره کرد و گفت: « از پنج دهه گذشته نگرش غلطی بر اقتصاد سلطه یافته و همه‌چیز را به نفع دولت مصادره کرده است. امروز اثری از کارخانه‌های مولد گذشته نمی‌بینیم. خبری از ارج و آزمایش نیست. بسیاری از موسسات تولیدی داخلی تعطیل شده‌اند در حالی که اگر به حیات‌شان ادامه می‌دادند و اگر بازارهای منطقه حفظ می‌شد، در شاخص‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی از جمله درآمدهای مالیاتی، اشتغال و کاهش استرس‌های جامعه به وضعیت امروز نمی‌رسیدیم.» او در ادامه می‌گوید: «از نظر من به بازی نگرفتن بخش خصوصی از عوامل مهم در بروزمشکلات اقتصادی است. طی سال‌های گذشته سرمایه‌ها در دست کسانی بوده که کار تولیدی نمی‌کردند و این باعث شده بخش‌های مختلف اقتصاد آسیب ببیند اما باید کار را به کاردان سپرد.» رییس کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران به لزوم شفافیت در اجرای پروژه اشاره کرد و ادامه می‌دهد: «متاسفانه در بخش دولتی و پروژه‌هایی که در این بخش اجرا شده کمتر شفافیتی را مشاهده می‌کنیم و این نشان می‌دهد که باید فضای بیشتری را برای بازی بخش خصوصی فراهم کنیم. دولت‌ها طی سا ل‌های گذشته از همکاری بیشتر با بخش خصوصی گفته‌اند اما همه‌چیز در حد شعار مانده است. این لازم است که دولت مشاوره‌های بخش خصوصی را در نظر بگیرد و به آن عمل کند. درباره زیر ساخت‌های صادراتی، حل مشکلات بین‌المللی و... بخش خصوصی وعده‌های دولت را شنیده و هرجا لازم بوده در کنار دولت برای تحقق وعده‌ها تلاش کرده است.»

اختصاص ارز نیما تاثیری بر واردات گوشت نداشته است

منصور پوریان رییس انجمن تامین‌کنندگان دام کشور درباره آخرین وضعیت واردات گوشت قرمز اظهار کرد: با وجود اختصاص ارز نیما به واردات، میزان ثبت سفارش برای واردات گوشت تغییری نداشته است و کماکان طبق روال سابق انجام می‌شود. وی واردات روزانه گوشت گرم گوسفندی را ۱۸۰ تا ۲۰۰ تن اعلام کرد و گفت: تاکنون ۹۲ هزار راس دام سبک زنده وارد کشور شده است، ضمن آنکه واردات دام سنگین در حال انجام است و پیش بینی می‌شود که اولین پارت تا هفته آینده وارد شود. پوریان ادامه داد: با توجه به شرایط مناسب واردات و توزیع بره‌های داخل از ابتدای سال در بخش دام زنده و لاشه با کاهش قیمت روبرو بودیم به طوری که در بخش دام زنده ۱۰ هزار و لاشه ۱۵ هزارتومان کاهش قیمت داشتیم. به گفته این مقام مسوول، با توجه به افزایش عرضه دام زنده داخلی در کنار واردات بسیاری از دامداران نگران نبود بازار و انباشت دام در واحد‌ها را دارند. رییس شورای تامین‌کنندگان دام کشور نرخ هر کیلو لاشه گوسفندی در عمده فروشی‌ها را ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به عرضه گسترده دام داخل و گوشت وارداتی در کشور پیش بینی می‌شود که روند کاهش قیمت گوشت در بازار ادامه یابد. پوریان نرخ منطقی هر کیلو دام زنده را ۲۷ تا ۳۰ هزار و لاشه گوسفندی درب عمده فروشی‌ها را ۶۷ تا ۶۸ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش عرضه و نبود تقاضا برای دام داخل، دامداران نگرانند که قیمت دام زنده به کمتر از ۲۵ هزار تومان برسد. رییس شورای تامین‌کنندگان دام کشور در پایان قیمت گوشت و دام زنده را تابع عرضه و تقاضا دانست و افزود: با افزایش عرضه بیش از حد نیاز کشور، طی ماه‌های آتی با کاهش شدید قیمت در بخش دام گوشت روبرو خواهیم بود. همچنین حسن شکوهی، رییس اتحادیه گوشت گوسفندی در بازار ماه رمضان را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به افزایش عرضه در برابر واردات بعید است که قیمت گوشت مجدد در ماه رمضان افزایش یابد. وی با بیان اینکه کمبودی در عرضه دام داخل نداریم، افزود: هم‌اکنون هر کیلو دام زنده با نرخ ۴۴ هزارتومان در میادین عرضه می‌شود که نسبت به هفته‌های اخیر ۴ تا ۵ هزار تومان کاهش داشته است. رییس اتحادیه گوشت گوسفندی شهرستان ری ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد بارندگی و رویش علف در مراتع و جنگل‌ها و افزایش تولید و زایش بره‌ها پیش‌بینی می‌شود که روند کاهش قیمت گوشت در بازار ادامه دارد. شکوهی از ورود بره‌های نو طی ماه‌های آتی به بازار خبر داد و گفت: با توجه به افزایش عرضه دام و ورود بره‌های نو به بازار پیش‌بینی می‌شود که قیمت گوشت نوسان خاصی نداشته باشد. این مقام مسوول در پایان با بیان اینکه بخش اعظم گوشت مورد نیاز از تولید داخل تامین می‌شود، تصریح کرد: با توجه به سیاست مسوولان در جلوگیری از خروج دام از مرز‌های کشور پیش‌بینی می‌شود که استمرار این روند و ازدیاد عرضه بر کنترل بازار گوشت تاثیر بسزایی دارد.

 

ارسال نظر